خبرگزاری کار ایران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

امسال 2700 تن بادرشبو در آذربایجان غربی تولید می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۹۸۳

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال 2700 تن بادرشبو از سطح اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، عزیز امانی با بیان اینکه گیاهی که بعنوان گیاه دارویی در استان کشت می‌شود گیاه بادرشبو یا به زبان محلی بادرشبی است نه بادرنجبویه، افزود: این دو گیاه هم از نظر گیاه شناسی و هم از نظر خواص دارویی با هم فرق دارند.

امانی اضافه کرد: این استان از نظر سطح زیر کشت بیشترین سطح را در کشور در زمینه تولید بادرشبو به خود اختصاص داده است و در سال جاری 90 هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته است که 80 هکتار آن عمدتا در شهرستان ارومیه کشت شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تعداد 5 واحد تولید عرقیات گیاهی با ظرفیت سالانه 10 هزار و 400 تن جهت عرق‌گیری از محصول بادرشبو کشت شده در استان فعالیت دارند و عرق استحصالی جهت مصرف در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می شود.

امانی بیان کرد: بخشی از محصول تولیدی بادرشبو برای تهیه عرقیات به صورت صنعتی و توسط کارخانجات تولید گیاهی و بخشی نیز به صورت سنتی در کارگاه‌های کوچک عرق‌گیری و یا در منازل برای تولید عرقیات گیاهی استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه بادرنجبویه برای اولین بار درسال گذشته در شهرستان ارومیه کشت شده،ادامه داد: این محصول گیاهی چند ساله بوده و این در حالی است که بادرشبو گیاهی یکساله و میزان تولید به سطح زیر کشت آن بستگی دارد.

در استان آذربایجان غربی با وجود تنوع گونه های گیاهی معطر ازجمله گل سرخ، نعناع، مرزه،مریم گلی، شاه اسپـرم ترخون، بیدمشک و ده ها گونه دیگر راه اندازی واحدهای بزرگ اسانس گیری ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز