خبرگزاری کار ایران

شهسواری مطرح کرد:

هنرمندان صنایع دستی گناباد با حفظ اصالت و کیفی‌سازی‌ تولیدات‌شان بازار را به دست بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۹۰۰

کارشناس جهانگردی و فعال درحوزه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی گناباد گفت: سفال مند گناباد یک هنر ماندگار جهانی است که باید با حفظ اصالت طرح‌ و نقوش زیبای آن‌ به سمت کیفی‌سازی حرکت کند.

مجتبی شهسواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: متأسفانه اکثر هنرمندان بومی گناباد با هدف درآمدزایی مشغول فعالیت در حوزه صنایع دستی هستند و این امر باعث عدم کیفی سازی محصولات و خارج شدن بازارهای زیادی از دست هنرمندان است.

شهسواری ادامه داد: گل سفال گناباد در مشهد برای استفاده کانون ها و مدارس بسیار مورد استقبال است و اگر در این زمینه کمی سرمایه گذاری شود، بازار مشهد در زمینه تأمین گل سفالگری به دست هنرمندان گناباد خواهد بود ولی افسوس که از همدان و اصفهان با وجود فاصله زیاد آنها تا مشهد این گل تامین می شود.

وی افزود: کار سفالگری باید تخصصی انجام گیرد، در یک کارگاه ممکن است یک نفر کل کار یک ظرف سفالی از ابتدا تا گذاشتن درکوره را انجام دهد که بهتر است نقوش و طراحی روی ظروف با حفظ اصالت توسط بانوان ‌و ظریف‌تر و زیباتر انجام‌ شود.

شهسواری گفت: متاسفانه در تولیدات سفال و صنایع دستی سفال چینی هم دیده می‌شود و این امر به هنر اصیل ایرانی ضربه زده است.

این فعال حوزه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی گناباد گفت: اکثر ظروف سفالی تهیه شده در کارگاه‌های گناباد شامل پیاله، کاسه، سرقلیان است، هنرمندان ما دنبال ایده های نو و جدید نیستند و خلاقیت برای چشم بازار و نگاه خریداران وجود ندارد.

وی تصریح کرد:عدم بسته بندی مناسب صنایع دستی و آرایش بازار ، عدم کیفیت و استفاده از خاک نامناسب از جمله نقطه ضعفهای این حوزه بوده که باید به طور جدی برطرف شود.

شهسواری افزود: متأسفانه آهن خاک مورد استفاده برای گل سفال در مند گناباد، زیاد است و این آهن باعث میشود بعد ازقرار گرفتن لعاب روی ظروف و دو الی سه بار استفاده ترک بخورد.

شهسواری اذعان کرد: اداره میراث فرهنگی وگردشگری گناباد حاضر است اساتید جهت خاک شناسی و کیفی سازی صنایع دستی برای آموزش کارگاه ها هماهنگ کند، چون این‌ روش بسیار مقرون به صرفه تر از آوردن ‌گل از همدان است، و چه خوب است هنرمندان برای کیفی سازی گل برنامه ریزی های لازم را انجام‌ دهند.

شهسواری گفت:سفال سربی مشکل دیگری است که هنرمندان ما درظروف غذاخوری مورد استفاده قرارمیدهند و این سفال فقط به جهت تزئینات وکارهای زینتی است ،و از لحاظ بهداشتی نیز مضر است.

وی افزود:درحوزه صنایع  دستی دیگر گناباد، گلیم‌ بافی ،جاجیم بافی ،سفره بافی ،نمدمالی ما در تلاش هستیم  تا افراد بومی متخصص دراین زمینه راشناسایی و در روستاها این هنرها را باحفظ اصالت آن احیاء کنیم.

این کارشناس جهانگردی افزود: اداره میراث فرهنگی با شناسایی این افراد و تشکیل پرونده برای آنان علاوه بر تسهیلات ، برای برگزاری نمایشگاهها در داخل و خارج از کشور، جهت فروش تولیداتشان هماهنگ می کند.

وی افزود:در بحث آموزش این‌ هنرها نیز اساتید و مربیانی از اداره میراث جهت راه اندازی کارگاه‌ها و ایجاد اشتغال پایدار ، همکاری لازم را خواهند داشت.

شهسواری ادامه داد: هنر نمد مالی که در گناباد به فراموشی سپرده شده بود که در روستای بیمرغ توسط استادکاران متخصص بومی دوباره احیاء گشته و تولیداتشان در چندین نمایشگاه در داخل و خارج از کشور به معرض نمایش و فروش گذاشته شده است .

وی در پایان گفت: هنر پارچه بافی در شهر بیدخت (چادربیدختی )،پارچه بافی روستای روشناوند گناباد و سوزن دوزی از دیگر هنرهای دستی گناباداست که امید است با همکاری مردم و مسئولین در جهت کیفی سازی تولیدات ،ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی افراد گام های مثبتی برداشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز