خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

پرورش کرم ابریشم و صنعت نوغانداری در کاشمر رواج یافته است

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۶۹۴

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: پرورش کرم ابریشم برای تولید تجاری ابریشم ، از سالهای دور در شهرستان رواج داشته است.

سید ابوالقاسم موسوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کاشمر، گفت: پرورش کرم ابریشم برای تولید تجاری ابریشم ، از سالهای دور در شهرستان رواج داشته و بخش مهمی از اشتغال جامعه زنان روستایی را در تعداد زیادی از روستاهای بخش کوهسرخ بویژه روستاهایی مانند طرق، قراچه، پایین دره، کریز و موشک و همچنین  روستاهای نای و فرشه از بخش مرکزی را به خود اختصاص داده است.

موسوی افزود: مدیریت جهاد کشاورزی با اشراف بر فعالیت نوغانداران شهرستان که جمعیتی بالغ بر 585 نفر را شامل می‌شود با همکاری شبکه دامپزشکی شهرستان اقدامات آموزشی و ترویجی متعددی را بخصوص در مورد وضعیت بهداشت و ضد عفونی جایگاه‌ها انجام داده است.

وی تعداد جعبه نوغان وارد شده به شهرستان را 1251 جعبه عنوان کرد و گفت: هر جعبه تخم نوغان با قیمتی معادل75000 ریال در اختیار پرورش دهنده قرار می‌گیرد. این در حالی است که نرخ آزاد هر جعبه 360000 ریال بوده و مابقی مبلغ توسط دولت پرداخت می‌شود.

موسوی ادامه داد: میانگین تولید هر جعبه نوغان 30 کیلوگرم برآورد می شود که با احتساب میانگین قیمت 850000 ریال به ازای هر کیلو پیله تر  و تولید 37530 کیلوگرم پیله تر در سال 98 درآمد ناخالصی بالغ بر 32میلیارد ریال را به همراه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به افزایش عملکرد 8 تنی پیله تر نسبت به سال گذشته ، اظهار امیدواری کرد که با افزایش آگاهی و اطلاعات نوغانداران در زمینه پرورش و همچنین نگهداری درختان توت وکاهش خسارات ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی ، شاهد افزایش عملکرد و بهبود وضعیت درآمدی این قشر از کشاورزان باشیم به نحوی که در آینده بخش بیشتری از جامعه کشاورزان به این  صنعت روی آورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز