خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اردبیل گزارش می دهد:

حضور 22 استان کشور در چهاردهمین جشنواره آش "نیر"

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۰۹۷

آخرین روزهای مرداد ماه امسال، "نیر" میزبان چهاردهمین جشنواره آش و غذاهای سنتی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اردبیل، شهرستان نیر در فاصله 35 کیلومتری غرب اردبیل و در مسیر جاده اردبیل به تبریز واقع شده است. این شهرستان با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری و دارا بودن آثار فراوان باستانی، تاریخی، آبهای گرم و سرد و مناظر و چشم انداز های طبیعی، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز ساوالان، جایگاه ویژه ای را در جلب گردشگران به خود اختصاص داده و همه ساله پذیرای مهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور است .

با رشد و توسعه گردشگری در استان اردبیل، شهرستان نیر نیز با توجه به توانایی ها و استعدادهای بالقوه خود توانسته  پایاپای سایر شهرهای گردشگرپذیر، میزبان میهمانان داخلی و خارجی باشد. در سال های اخیر، زیر ساخت های مناسبی در این شهرستان توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و بنظر می رسد در طی سال های آتی این روند شتاب بیشتری به خود بگیرد.

توسعه زیرساخت های گردشگری در سایه برگزاری جشنواره های مرتبط

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر در گفت وگو با ایلنا، از حضور آشپزان 22 استان کشور در چهاردهمین جشنواره آش و غذاهای سنتی نیر خبر داد و گفت: در این جشنواره معرفی الگوهای گردشگری غذایی، گردشگری سلامت و گردشگری عشایری و نیز معرفی ظرفیت‌های استان‌های شرکت‌کننده مورد توجه قرار گرفته است.

بهنام وکیلی با اشاره به برگزاری این جشنواره همزمان با دهه ولایت و امامت و اعلام آن به تمامی استان‌ها افزود: این جشنواره در روزهای 27، 28 و 29 مرداد در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار نیر برگزار می شود.

وی به تدارک بیش از 70غرفه در این جشنواره اشاره کرد و گفت: 40 غرفه آش و غذاهای سنتی و 30 غرفه صنایع دستی پیش‌بینی شده و معرفی بیش از 50 نوع آش و غذای سنتی با دعوت از آشپزان زبده کشوری، حال و هوای خاصی برای جشنواره تدارک دیده شده است.

وکیلی با تاکید به اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری بخشی از ثمرات جشنواره‌هایی از این دست است، گفت: جشنواره آش و غذاهای سنتی در چهار سایت شامل جشنواره، غرفه‌های غذا، نمایشگاه صنایع دستی و آلاچیق‌های عشایر برگزار می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر تصریح کرد: در کنار این جشنواره المان‌های گردشگری شهرستان نیر رونمایی شده و جاذبه‌های طبیعت‌گردی و فرهنگی و همچنین صنایع دستی بصورت گسترده معرفی می‌شود.

اردبیل به عنوان ییلاق ایران زمین شناخته می شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره از جشنواره آش و غذاهای سنتی نیر با هدف نشاط آفرینی و همچنین معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان نیر و استان اردبیل گفت: به واسطه قابلیت‌ها افق 2020 استان اردبیل معرفی این استان به عنوان قله گردشگری کشور پیش‌بینی شده است و در نظر داریم اردبیل را به عنوان شهر جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی کشور معرفی کنیم.

نادر فلاحی با بیان اینکه رویکرد مسئولان استانی به حوزه گردشگری مثبت است، افزود: حمایت مسئولان از برنامه های این حوزه قابل توجه است، در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل قابلیت های کم نظیری دارد و اردبیل به عنوان ییلاق ایران زمین شناخته می‌شود و برنامه های دیگری برای احیای گردشگری این استان در نیمه دوم سال عملیاتی خواهد شد.

رونمایی از المان گردشگری نیر در جشنواره آش

فرماندار نیر با اشاره به اینکه به مانند روال دوره های قبلی، این جشنواره به مدت سه روز در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار نیر برگزار می شود، گفت: در این دوره، تاکید ما معرفی الگوهای گردشگری غذایی، گردشگری سلامت و گردشگری عشایری است و در این خصوص ظرفیت های استان و حتی سایر استانها معرفی خواهد شد و برگزاری این رویداد در سالهای اخیر توانسته در معرفی جاذبه های گردشگری نیر موثر عمل کند.

ابراهیم امامی با تاکید به اینکه برگزاری جشنواره ها فرصتی جهت معرفی جاذبه های گردشگری است، ادامه داد: توجه به توسعه زیرساخت های گردشگری با اولویت دنبال می شود و در کنار این جشنواره، المانهای گردشگری شهرستان نیر رونمایی شده و جاذبه های طبیعت گردی و فرهنگی و همچنین صنایع دستی به صورت گسترده معرفی می شود.

معرفی ظرفیت گردشگری غذا در اردبیل با جدیت دنبال می شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری غذا با محوریت رویدادهای فرهنگی گفت: معرفی و شناساندن ظرفیت گردشگری غذا یکی از برنامه های اولویت دار میراث فرهنگی استان است.

صغری فرشی با اعلام اینکه برگزاری این جشنواره توانسته در معرفی جاذبه های گردشگری غذایی استان موثر بوده و شهرستان نیر از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود افزود: با توجه به تنوع غذاهای بومی محلی در استان اردبیل، این استان از ظرفیت کم نظیری در حوزه گردشگری غذا برخوردار است که بخش عمده ای از آن ناشناخته مانده است.

وی افزود: با این وجود معرفی گردشگری غذا محدود به جشنواره ها نبوده و تلاش بر این است که غذاهای سنتی در منوی هتل ها،  رستوران ها و مجتمع های بین راهی گنجانده شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل اضافه کرد: گنجاندن غذاهای بومی، دم نوشها، نان های محلی و محصولات لبنی و دامی تولیدی استان در منوی رستوران ها ، امتیاز مضاعفی برای ارتقا درجه رستوران ها نیز محسوب می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز