خبرگزاری کار ایران

مونسان:

معرفی راه‌آهن شمال- جنوب و کاروانسراها برای ثبت جهانی/ در تخصیص بودجه تنها سری که بریده می‌شود، سر میراث فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۷۹۳

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: راه‌آهن شمال- جنوب و کاروانسراها برای ثبت جهانی معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، علی اصغر مونسان در جلسه امروز ۱۶ مرداد شورای عالی استانها که با حضور مرتضی الویری رئیس شورای عالی استانها و اعضای این شورا برگزار شد، با اشاره به اینکه گردشگری در کشور دارای ۳ بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، اظهار داشت: نه‌ تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا در صنعت گردشگری به این ۳ بعد توجه می‌شود که بعد اقتصادی آن اشتغال و ارزآوری را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه از هر ۱۰ شغلی که ایجاد می‌شود، یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است، افزود: یکی از مشکلات شهرها، مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ است که توانستیم با توسعه صنعت گردشگری این مسئله را کنترل و مهاجرت معکوس را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت در حوزه فرهنگی نشاط است که توسعه گردشگری موجب آن می‌شود.

مونسان با بیان اینکه بر اساس آمارهای بانک مرکزی، سهم ایران از صنعت گردشگری در سال گذشته ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: همچنین در سال ۹۷ توانستیم با توسعه صنعت گردشگری ۲۰۳ هزار شغل ایجاد کنیم که همین موضوع باعث پیشرو شدن سازمان گردشگری در زمینه اشتغال شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته توانستیم ورود ۷.۸ میلیون گردشگر را در کشور ثبت کنیم، افزود: با افزایش حجم سفرها، زیرساخت‌های ما نیز شرایط خوبی را پیدا کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تعداد یک هزار و ۹۰۰ پروژه در دست اقدام است که ۵۰۰ پروژه مربوط به صنعت هتلینگ هستند.

مونسان تصریح کرد: اقدامات انجام شده در زمینه توسعه صنعت گردشگری در دو دولت یازدهم و دوازدهم به اندازه کل تاریخ گردشگری کشور بوده است.

وی با اشاره به لغو روادید با کشور‌های چین و عمان، گفت: با لغو یک طرفه روادید با کشور عمان، شاهد رشد ۳ برابری صنعت گردشگری در کشور بودیم و با لغو روادید با کشور چین نیز توانستیم برای فاز اول یک میلیون گردشگر چینی را جذب کنیم و امید است که با اجرای فاز دوم این طرح این رقم را به ۲ میلیون نفر برسانیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به عدم درج مهر ورود به کشور در روادید گردشگران خارجی، تصریح کرد: عدم درج مهر در روادید گردشگران خارجی موجب افزایش حجم سفر گردشگران به کشور شده است.

مونسان با اشاره به محدودیت بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: بودجه ما در سازمان میراث فرهنگی محدود است و باید اعلام کنم که از لحاظ بودجه رتبه یکی مانده به آخر را در بین نهاد‌ها داریم و این رتبه هیچ تناسبی با مسئولیت و وظایف ما ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت تبلیغات در فضای مجازی، افزود: ستادهای فضای مجازی را برای تبلیغات در همه شهرها تشکیل دادیم و توانستیم از این فضا بهره بگیریم و گردشگری الکترونیکی را به عنوان یک روش معرفی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم و هدف‌گذاری ما این است که این رقم را به ۲ میلیارد دلار برسانیم.

مونسان با تأکید بر اینکه امروز یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده در کشور داریم، گفت: ۲۴ هزار ثبت ملی، ۲۴ ثبت جهانی و ۲ هزار پروژه مرمتی را در دست داریم.

وی با کنایه به بودجه تخصیص یافته جهت تملک و بازسازی آثار ملی و جهانی، تصریح کرد: سال گذشته مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که این رقم با مسئولیت‌های ما هیچ سنخیتی ندارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در شرایط سخت بودجه‌ای کشور، تنها جایی که بودجه آن کاهش می‌یابد، بخش فرهنگ است و چون مجبورند حقوق کارمند‌ان بخش فرهنگی را بپردازند، تنها سری که بریده می‌شود، سر میراث فرهنگی کشور است.

وی با اشاره به ساخت و ساز در آثار باستانی، گفت: طبق قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ باید از هرگونه تخریب و یا ساخت و ساز در آثار تاریخی جلوگیری شود و همه دستگاه‌ها موظف به اجرای این قانون هستند.

مونسان با اشاره به برخی انتقاد‌ها در حوزه ثبت آثار جهانی، گفت: هر ساله مانند سایر کشور‌ها تنها حق ثبت یک اثر را در جهان داریم و این نکته‌ای است که نشان می‌دهد ما هر ساله از ظرفیت خودمان در این بخش استفاده کردیم و کوتاهی در این حوزه انجام نشده است.

وی با اشاره به ابتکار صورت گرفته در معرفی آثار کشور برای ثبت جهانی، تصریح کرد: ابتکار ما این بود که آثار کشور را به صورت محوری جهت ثبت جهانی معرفی کنیم که جنگل هیرکانی نمونه بارز آن بود و با ثبت آن هر اثری که در مسیر این جنگل است، به ثبت رسید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: راه‌آهن شمال به جنوب و کاروانسراها از جمله محورهایی هستند که جهت ثبت جهانی در آینده معرفی خواهند شد.

مونسان در توضیح ظرفیت بومگردی، گفت: با توسعه بومگردی توانستیم کسب و کار‌ها را به روستا‌ها ببریم و با حداقل امکانات برای مردم، کسب و کار ایجاد کنیم.

وی با اشاره به آمار موزه‌های فعال غیردولتی در کشور، گفت: بیش از ۶۰۰ موزه فعال غیردولتی در کشور داریم که توانستیم مردم را ترغیب کنیم تا اشیای قیمتی خود را به موزه‌ها بیاورند و در شرایطی امن آن‌ها را به نمایش بگذارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمام قوا جلوی آسیب‌ها ایستاده است، گفت: پیشتر شاهد بودیم که سفری به غرب کشور و کردستان انجام نمی‌شد، اما امروزه با توجه ویژه توانستیم کاری کنیم که جای اقامت به علت افزایش گردشگری در کردستان پیدا نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز