خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

مشکلات پساسیل گریبانگیر مردم اهواز/ بروز گرد و خاک ناشی از رسوبات سیل/ انتقاد از انتقال غیرکارشناسی آب کارون

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۳۹۳

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به معضل بروز گرد و خاک در شهر اهواز گفت: رسوبات خاکی برجای مانده از سیل اخیر در ساحل رودخانه کارون باعث ایجاد این مشکل شده است.

سید محسن موسوی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: بعد از سیل اوایل سال جاری در استان خوزستان بستر رودخانه کارون حد فاصل امانیه و 24 متری اهواز باعث پدید آمدن کوه‌های ماسه ای از رسوبات در بستر رودخانه کارون شده و در واقع نمونه‌ای از معضلات به وجود آ‌مده برای مردم استان در پساسیل است.

موسوی زاده ادامه داد: این تپه‌های شنی در طول مسیر رودخانه ایجاد شده و وسعت آنها در برخی مناطق حتی باعث تغییر و یا انحراف در مسیر رودخانه کارون شده و مسئولانی که فکر می‌کنند با انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نقاط کم آب کشور را سیراب می‌کنند بدانند که با این اقدامات ناصحیح و انتقال غیرکارشناسانه آب هزینه‌های هنگفتی را برای کشور رقم می زنند.

وی افزود: بیش از 20 سال برداشت غیراصولی آب از کارون ضمن ایجاد معضلات زیست‌محیطی و خسارات فراوان بر کشاورزی، دامداری و باغداری استان بستر رودخانه‌ها را از رسوباتی که به علت کمی دبی و سرعت آب رودخانه قادر به حمل آنها به خلیج فارس نیست پر کرده و جزایر متعددی را در طول مسیر این سال‌ها ایجاد کرده که ضرر وجود این جزایر در سیل اخیر به خوبی نمایان شد.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: این اقدام غیر اصولی هم باعث طغیان و سرریز سریع رودخانه شد و هم عاملی در مسیر حرکت رسوبات و انباشت آن در جای جای آن شده است که تصاویر به خوبی گویای این واقعیت است و اکنون مسئولان باید میلیاردها تومان هزینه عمران و آبادی شهرها را صرف لایروبی این رسوبات کنند.

موسوی زاده یادآور شد: با وجود این تپه‌های ماسه‌ای گسترده نیازی به منشا ریزگرد خارجی در خارج از مرزهای کشور یا حتی در خارج از محدوده شهرها نیستیم؛ همین تپه‌های ماسه‌ای با کمترین باد ماسه‌های انباشته شده را به درون خانه‌های مردم هدایت خواهند کرد و روزهای خاکی شهر چندین برابر سال‌های گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: راه کار برطرف شدن مشکل رسوبات رودخانه کارون که مانند جزیره از این رودخانه بیرون آمده اند این است که از انتقال آب به دیگر مناطق کشور دست بردارند و سرعت میزان دبی و آبدهی رود را افزایش دهند و در پایین دست شهرستان‌های آبادان و خرمشهر سد تنظیمی احداث کنند که آب شیرین از همان نقطه بجای هدایت به خلیج فارس به دیگر مناطق منتقل شود و با استفاده از تجهیزات تولیدی داخلی کشور امکان انتقال آب به سراسر کشور وجود دارد.

مشکلات پساسیل گریبانگیر مردم اهواز/ بروز گرد و خاک ناشی از رسوبات سیل/ انتقاد از انتقال غیرکارشناسی آب کارون

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز