خبرگزاری کار ایران

تابش:

تابش: بهره‌وری ‌‌۲.۷ درصدی‌ بخش کشاورزی ‌نگران‌کننده است/ فقط 15 درصد از فارغ التحصیلان کشاورزی شاغلند

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۸۳۳

نماینده مردم اردکان در مجلس با اشاره به متوسط بهره‌وری کل عوامل تولید بخش کشاورزی از سال ۸۴ تا ۹۳ گفت: این میزان تنها 2.7 درصد بوده که قابل تامل و نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا تابش در نشست مجمع نمایندگان استان یزد با معاونان وزارت جهاد کشاورزی درباره رسیدگی به مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان یزد اظهار داشت: بخش کشاورزی در کشور ظرفیت‌ها و پتانسیل های بالایی دارد که شناسایی و توجه به آنها می‌تواند در ساماندهی شبکه توزیع و فروش محصولات کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، گسترش صادرات کالاهای کشاورزی و دامی و ... موثر باشد.

وی با تاکید بر ساماندهی تشکل‌های صنفیِ این بخش ادامه داد: در سال 97 صادرات کشاورزی و صنایع غذایی حدود 7 میلیون تن به ارزش 6/4 میلیارد دلار، معادل 14/5 درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور بود و در این مدت واردات این بخش نیز 21 میلیون تن به ارزش 10/8 میلیارد دلار، معادل 25/4 درصد واردات بوده است.

تابش با اشاره به آمارهای مختلف در زمینه مصرف آب در امور مرتبط با کشاورزی عنوان کرد: بخش کشاورزی را نمی‌توان به خودی خود مقصر در بحران آب کشور معرفی کرد هر چند باید بهره‌وری منابع آب در این بخش بهبود یابد.

وی با بیان اینکه کشورمان در بحث آب مجازی خوب عمل کرده و در سال گذشته حدود 35 میلیارد مترمکعب آب مجازی وارد کردیم گفت: در این مدت 5 میلیارد مترمکعب آب مجازی نیز صادرات داشته‌ایم.

تابش ادامه داد: صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی همراه با ارتقای سطح تولیدات باید مورد توجه باشد و با اجرای طرح‌های تعادل بخشی تا رسیدن به افق 1404 تا 560 میلیون مترمکعب مصرف آب کاهش یابد.

وی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد از کشت گسترده به تولید متراکم و گلخانه‌ای و توجه به کشت‌های کم‌آبخواه که می‌تواند در استان تحول زا باشد گفت: در سال 94 در یزد، 825 میلیون مترمکعب آب مجازی از طریق واردات 750 هزار تن نهاده کشاورزی، وارد استان شده ‌است.

نماینده مردم اردکان با اشاره به اینکه عدم بهره‌گیری مناسب از دانش و نیروی تحصیلکرده‌ در حوزه کشاورزی آسیب است که باید به ‌‌آسیب شناسی آن پرداخت گفت: در سال 1345 حدود 41 درصد جوانان در بخش کشاورزی اشتغال داشتند که در سال 93 این اشتغال به میزان 5/5 درصد کاهش یافته و در حال حاضر تنها 15 درصد فارغ التحصیلان کشاورزی در این بخش فعال شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز