خبرگزاری کار ایران

اسلامی در نشست خبری مطرح کرد؛

سازمان انتقال خون خراسان رضوی با مشکل جدی سکونت مواجه است

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۴۶۸

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: سازمان انتقال خون خراسان رضوی هم اینک خون ۶۰ بیمارستان در این استان را تامین می کند که با افزایش تخت های بیمارستانی برای تامین خون و فرآورده های خونی دچار مشکل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حمیدرضا اسلامی در نشست خبری که در سازمان انتقال خون استان برگزار شد، اظهار کرد: باعث تاسف است که هنوز برخی از مردم در برخی از زمینه‌ها، از نقش فعال انتقال خون آگاه نیستند. گاهی مسئولان هم باید زمانی به این فکر بیفتند که فرزند یا عضوی از خانواده آنها نیاز به خون داشته و به اهمیت نقش انتقال خون پی ببرند، از طرفی افرادی هم داریم که با داشتن اطلاعات و آگاهی از این سازمان، الگوهای ما هستند. افرادی هستند که بیش از ۱۰۰ بار خون اهدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۹۵ هزار مراجعه کننده داشتیم که از این بین ۱۵۱ هزار نفر خون‌گیری شدند. تعداد ۴۴ هزار و ۱۵۷ نفر از اهدای خون معاف شدند که نشان‌دهنده حساسیت ما نسبت به فرد اهدا کننده است.

اسلامی ادامه داد: ۸۱ هزار و ۶۶۴ اهدا کننده مستمر داشتیم که به صورت درصدی ۵۴ درصد از افرادی که خون اهدا کردند، اهدا کننده مستمر بودند، اهداکنندگان مستمر افرادی هستند که در سال حداقل ۳ بار خون اهدا می‌کنند. تلاش می‌کنیم این چنین افراد را افزایش دهیم .

وی گفت:افزایش اهدا کنندگان مستمر باعث اطمینان بیشتر نسبت به سلامت خون می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده این افراد معمولا کسانی هستند که ورزشکار بوده و رفتار‌های پرخطر کمتری دارند.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی یادآور شد: در سال ۹۷ اهدا کنندگان با سابقه ۲۸ درصد کل اهداکنندگان را تشکیل می‌دادند. این افراد ۴۲ هزار و ۱۹۷ نفر بودند. اهدا کنندگان سال اولی در سال گذشته ۲۷ هزار و ۲۶۲ مورد بود که نسبت به سال ۹۶، ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود:سیاست سازمان انتقال خون این است که تعداد افراد اهدا کننده مستمر را افزایش و سال‌ اولی‌ها را کاهش دهد. قطعا به زمانی خواهیم رسید که عمده افراد اهدا کننده خود، از بین افراد مستمر باشند. مصرف خون استان بسیار زیاد است. بیمارستان امام رضا(ع) در سال بالغ بر ۵۰ هزار کیسه خون مصرف می‌کند.

اسلامی بیان کرد:  در سال گذشته۱۵۱ هزار اهدای خون صورت گرفته، این درحالی است که تک‌تک ۱۹۵ هزار نفر باید مورد مصاحبه و معاینه قرار بگیرند و تمام آزمایشات خون روی آن‌ها صورت گیرد.. نسبت مرد و زن در انجام اهدای خون ۹۴ درصد به ۶ درصد است که امیدواریم میزان شرکت‌کنندگان زن افزایش یابد.

وی تصریح کرد:بنا داریم با همکاری انجمن مشارکت‌های زنان مرکز اهدای خون زنان را با حضور خیرین احداث کنیم. در تجهیز و پرسنل این ساختمان مشکل پیدا کردیم که در جلسه امروز با خیرین این مشکل هم حل خواهد شد.

وی تشریح کرد: در سال ۹۷، ۳۶۶ هزار و ۲۲۶ کیسه خون و فرآورده خونی تهیه و بین ۶۰ بیمارستان استان توزیع کردیم که نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش تولید داشتیم. با توجه به این حجم مصرف، توقع می‌رود تا مسئولان استان و ارگان‌ها نظارتی، شهرداری، استانداری و سازمان برنامه و بودجه توجه بیشتری به این سازمان داشته باشند.

اسلامی افزود:توریسم سلامت و زائران از تمامی دنیا علاوه بر زیارت تمایل به درمان هم دارند. نباید کاری کنیم که اقتصاد درمان و آورده مالی آن را از دست بدهیم. باید به این موضوع اذعان کرد که اگر وضع ساختمانی و بودجه سازمان تغییر نکند، در سال‌های آینده به مشکل خواهیم خورد، باید به این نکته هم توجه کرد که پلاسمای تولیدی در استان به کشور آلمان صادر می‌شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در خصوص آمار و عملکرد چهار ماهه اول سال ۹۸ عنوان کرد: در چهار ماه اول سال ۹۸ میزان مراجعه ۶۵ هزار و ۵۵۳ نفر بوده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش و ۴۹ هزار و ۴۸۵ نفر مورد خونگیری بوده که ۱ درصد افزایش نسبت به پاسال داشتیم.

وی گفت:تعداد مردودین و معاف شدگان از اهدای خون، ۱۶ هزار و ۱۰۸ نفر بوده‌اند. همچنین اهداکننده مستمر ۲۷ هزار ۳۸۷ نفر بودند که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشتیم. تعداد افراد با سابقه در این مدت، ۱۳ هزار ۶۱۹ نفر بوده که با آمار سال گذشته تقریبا برابری می‌کند. تعداد بار اولی‌ها هم ۸ هزار و ۴۷۹ نفر بوده که ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در مدت مشابه و در سال ۹۸ باز هم نسبت اهداکنندگان مرد و زن ۹۴ درصد به ۶ درصد بوده است.

اسلامی عنوان کرد: تعدادی دوچرخه‌سوار به منظور بزرگداشت روز ۹ مرداد، روز ملی اهدای خون، از استان بوشهر تا مشهد رکاب زده و فردا به مشهد می‌رسند که حضور میسر این افراد بیان‌گر حمایت ورزشکاران از عمل اهدای خون است. علاوه بر شهر تربت‌جام که قبلا پایگاه اهدای خون ایجاد شده بود، به همت خیرین کاشمر مرکز خون‌گیری کاشمر که پایگاهی برای اهدای خون است، در حدود یک‌ماه آینده افتتاح خواهد شد تا مردم و بخش درمانی این شهر از حضور یک پایگاه اهدای خون بهره لازم را ببرند.

وی در خصوص تعداد پایگاه های انتقال خون نیز گفت: ۶ پایگاه در مشهد و ۵ پایگاه در سطح استان داریم. در شهرهای قوچان، تربت‌حیدریه، نیشابور، سبزوار و گناباد پایگاه اهدای خون و در شهرهای کاشمر و جام مرکز اهدای خون داریم که در آینده به پایگاه انتقال خون ارتقا داده می‌شوند. نزدیک به ۶۰ بیمارستان توسط ۲۵۰ پرسنل در سطح استان پوشش داده می‌شوند.

اسلامی گفت: در سنوات گذشته علی‌رغم بازنشسته‌های متعدد، مجوزی مبنی بر به کارگیری نیروی جدید به ما داده نشد. اگر وضع به همین منوال پیش‌ رود، قطعا مجموعه درمانی انتقال خون دچار مشکل خواهد شد.

وی گفت: چهارشنبه شب در پارک مینیاتوری واقع در قاسم ‌آباد از ساعت ۱۷ الی ۲۲ مراسمی تدارک دیده شده است که برای افراد علاقه‌مند به کمک به سازمان اهدای خون، برنامه‌های تفریحی برگزار خواهد شد که بازدید از این مجموعه برای عموم رایگان خواهد بود. 

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در خصوص وضعیت ساختمان سازمان انتقال خون در سناباد خاطرنشان کرد: هنوز ساختمان سازمان خون واقع در خیابان سناباد پس از ده سال، ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق هماهنگی‌ها و قرارهایی که گذاشته شد، قرار بود این ساختمان واگذار و در اراضی ذکریا ساختمانی برای انتقال خون ساخته شود. قرار شد موضوع فعال شدن این ساختمان را پیگیری کنیم. برای این منظور با شهرداری صحبت کردیم و در هفته آتی قرار است به دیدار شهردار برویم.

وی در خصوص ساختمان جدید انتقال خون گفت:ساختمانی که در شهرک سلامت قراردارد به ما تحویل نشده و فعلا ساختمان واقع در سناباد در اختیار سارمان انتقال خون بوده و مجری ساختمان انتقال خون در سناباد از مسکن و شهرسازی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتقال دادیم و باید از این مسیر بودجه‌ای تخصیص داده شود.

اسلامی ادامه داد:در شهرک سلامت هم وضعیت به گونه‌ای است که فنس‌ها کشیده شده، تابلوها نصب شده و برنامه‌ریزی هم انجام شده اما با توجه به تاخیرات صورت گرفته در این پروژه تصمیم بر این شد که با پیدا کردن بودجه و منابع، ساختمان سناباد را تکمیل کنیم.

اسلامی تصریح کرد: عمده مشکل این است که اراضی ذکریا که به سازمان انتقال خون تخصیص پیدا کرده، سند مشخصی ندارد و  از دفتر حقوقی ما این ایرا  گرفته شد که اگر بخواهیم سند ساختمان در سناباد را انتقال دهیم، در مقابل سند اراضی ذکریا هم باید به سازمان انتقال خون انتقال یابد. با توجه به اینکه تمام اراضی ذکریا با هم یک سند دارد و هنوز تفکیک نشده، دفتر حقوقی انتقال خون کشور گفت که این مورد امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد:به همین دلیل برای اراضی ذکریا دچار مشکل شدیم و امیدواریم با همکاری شهرداری در رابطه با ساخت ساختمان سناباد، این پروژه پیش برود و امیدواریم حضور قاطع مسئولان استانی را در این امر ببینیم. ساختمان انتقال خون، ساختمان تجاری برای من نیست اما اگر این ساختمان احداث و تکمیل نشود، قطعا ۶۰ بیمارستان مذکور دچار مشکل حدی خواهند شد و ممکن است جان بسیاری از انسان‌ها گرفته شود.

وی اضافه کرد: درمان با انتقال خون صورت می‌گیرد. در بخش سوختگی، در زمینه تهیه و رساندن پلاسما به مشکل برخورده‌ایم. در زمینه سایر بیماری‌ها هم سلول‌های بنیادی در حال پیگیری و پیشرفت است که بیماری‌هایی نظیر سرطان با این روش بهبود می‌یابند. استانداری، سازمان برنامه و بودجه و شهرداری ارگان‌هایی هستند که می‌توانند بیشترین کمک را به ما کنند. 

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در خصوص وضعیت پایگاه اهدای خون ثامن‌الائمه و تعاملات این سازمان با آستان قدس رضوی تشریح کرد: حدود دو سال و با پیگیری مصرانه توانستیم ۲۰۰ متر زمین از آستان قدس بگیریم. مدت‌ها پیش نامه‌ای از آستان قدس به ما رسید مبنی بر پرداخت ۱۲ میلیون تومان. زمین توسط آستان قدس و ساختمان هم توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ما ساخته شد. انتظار داریم مسئولان برای امر خون‌رسانی همه جا با ما همکاری کنند و امیدواریم آستان قدس کمافی‌السابق کمک‌هایش ادامه داشته باشد. ساختمان اداری انتقال خون استان، یک ساختمان استیحاری بوده که حتی برای پرداخت اجاره ماهیانه این محل دچار مشکل هستیم.

 اسلامی با اشاره به بی‌توجهی‌ها نسبت به سازمان انتقال خون، افزود: مهم‌ترین ماده حیاتی انسان را فراهم می‌کنیم و صدها نفر را نجات می‌دهیم اما یک ساختمان خوب و برای خود نداریم و حتی همین محل فعلی سازمان هم استیجاری است. زیبا نیست که هر روز با مالک این ساختمان به مشکل بخوریم که حتی کار به تهدید برای بیرون ریختن وسایل به دلیل پرداخت نشدن اجاره کشیده شده است. از مسئولان نسبت به بی‌توجهی به انتقال خون گله‌مندم.  مسئولان کی می‌خواهند این موضوع را بفهمند؟ بی‌توجهی به انتقال خون تا کی ادامه می‌یابد؟ ده‌ها هزار نفر از سایر کشورها به مشهد می‌آیند که به آن‌ها خون می‌دهیم. در این شرایط نباید در یک ساختمان استیجاری باشیم. پرسنل سخت‌کوشی داریم که فرسوده شده‌اند. امیدواریم به همت مسئولان استان این قضیه حل شود و آن روز پیش نیاید که در زمان حادثه شخصی متوجه مشکلات ما نشوند. 

وی گفت: در شبانه‌روز چند صد واحد خون در استان توزیع می‌شود. آیا این درست که با چنین سازمانی به دید تجاری رفتار شود؟یکی از دو در ساختمان سازمان اهدای خون بلاک و راه ورود اهداکنندگان مسدود شده است. غم، اندوه و نگرانی بسیاری از خانواده‌ها را به شادی تبدیل کردیم.

اسلامی ادامه داد:دیدگاه تجاری نسبت به سازمان انتقال خون باید تغییر کند. مسئولان زیردست در آستان قدس با نظر ما مخالف هستند. شایسته نیست که با سازمان انتقال خون استان همانند یک آبمیوه فروشی رفتار شود.

وی گفت:با توجه به تعدد اعمال جراحی، اگر نتوانیم حجم تولید خون را افزایش دهیم، در سطح استان به مشکل خواهیم خورد. در اطراف حرم، پایگاه اهدای خون امید در طبقه منهای یک مجتمع تجاری امید وجود دارد آمار بسیار خوبی از مراجعان را دارد که باز هم در برابر صفوف مردم بلاک گذاشته شده است. امیدواریم با نظر مسئولان دید تجاری نسبت به سازمان انتقال خون تغییر کند.

گفتنی است پایگاه‌های انتقال خون در مشهد در روز چهارشنبه، ۹ مرداد، در دو شیفت فعال هستند. پایگاه امام رضا(ع) فردا در شیفت اول از ساعت ۷:۴۵ تا۱۳:۳۰ و در شیفت دوم از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۴۵ پذیرای اهداکنندگان خون خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز