خبرگزاری کار ایران

یادداشت ایلنا:

نامگذاری میدانی به نام کتاب در یزد؛ نماد توسعه فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۶۵۴

مهمترین شاخص انتخاب یزد به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران برای سال 98 استمرار فعالیت های ترویج کتابخوانی، ارائه برنامه های خلاقانه، همگرایی بخش های دولتی و خصوصی و با حمایت مالی برندهای معتبر تجاری عنوان شده است .

به گزارش ایلنا، مریم موسوی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی برای ایلنا یزد نوشته است:  : « ببخشید می خوام برم میدان کتاب، از کدوم طرفه؟؟ » و کسی که این سوال از او پرسیده شده ، مکثی می‌کند و سپس جواب می‌دهد: «حد فاصل چهارراه پژوهش به چهارراه مالیات...»

به زودی این آدرس پرسیدن هم به محاورات روزمره مردم یزد اضافه می شود. مجلس  شورای اسلامی شهر یزد در روز شنبه 29 تیرماه سال‌جاری مصوب شده که میدان تازه تاسیس در حد فاصل چهار راه پژوهش به چهار راه مالیات با نام "میدان کتاب" نامگذاری شود. نامگذاری مبارکی که این روزها در بین انبوه خبرهای متعدد صنعتی، عمرانی، معضلات شهری، مسائل اجتماعی و گلایه ها گم شد تحسین نشد و کمتر رسانه ای به این اتفاق مبارک پرداخت.

این نامگذاری در ادامه فعالیت های ارزشمند و طرح‌های قابل اجرای پایتخت کتاب ایران در سال 98 است. 4 اسفندماه 1397 این خاطره خوب برای همیشه در ذهن مردم فرهنگ دوست یزد ثبت شد و یزد پنجمین پایتخت کتاب ایران نام گرفت. البته که شما  فرهیختگان بهتر می دانید؛ پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که برمبنای آن هرسال یکی از شهر های کشورمان  این عنوان را از سوی وزارت کشور، سازمان ملی یونسکو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن خود می کند.

حالا که شهر ثبت جهانی‌مان یزد در پنجمین دوره،  این مدال ارزشمند فرهنگی را بر گردن آویخته است رسالتی بس عظیم برعهده یکایک ماست. رسالتی برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی، تا این مهم همواره  در ذهن و یاد‌مان بماند و تا سالها اثرات مثبت خود را برجای گذارد.

مهم‌ترین شاخص انتخاب یزد به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران برای سال 98 استمرار فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، ارائه برنامه های خلاقانه، همگرایی بخش های دولتی و خصوصی و با حمایت مالی برندهای معتبر تجاری عنوان شده است و اینها  مشارکت عموم مردم در اخذ و نگهداری از این عنوان فرهنگی را بیش از هرچیز به ذهن متبادر می سازد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که یزد از نخستین دوره برگزاری این طرح همواره جزء شهرهای  نامزد  این عنوان بوده و تلاشهای انجام شده در حوزه کتاب و کتابخوانی در طول سالهای اخیر پتانسیل کاندیدای پایتخت جهانی کتاب که با تلاش یونسکو  صورت می پذیرد را نیز برای این شهرایجاد کرده است.

با این توضیحات در سال جاری که هنوز هم به نیمه نرسیده  شهرمان یزد  مفتخر به عنوان پایتختی کتاب ایران است و کوشش های همه ما در راستای ترویج فعالیت های کتابخوانی در بین عموم مردم جامعه و ایجاد شرایط و فضاهایی که کتاب را بیشتر در زندگی روزانه ما وارد کند  فرصتی در جهت تثبیت این مهم در اذهان همه است.

 پایتخت کتاب ایران بودن، نشان از ارزش و جایگاه کتاب در بین مردم یک شهر است, نشان از وجود هرروزه و تکرار نام کتاب حتی اگر این تکرار به گشتن دور میدان کتاب باشد و هر روز با دیدن نام میدان برایمان دغدغه شود که تاکنون چه کتابهایی خواندیم چه تاثیراتی در زندگی ماداشت و چه کتابهایی را هنوز نخوانده ایم؟خیلی زود دیر می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز