خبرگزاری کار ایران

روشنک مطرح کرد؛

اقتصاد بومی کشور در حال شکوفایی است/بنگاه های اقتصادی که وابستگی کمتری به خارج دارند وضعیتشان از سال گذشته بهتر است

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۶۴۴

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی بلاتکلیفی در پروژه ها و فعالیت ها که ناشی از دستکاری در ساختارهای اقتصادی است کارآفرینان را آزار می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدحسین روشنک با گرامیداشت روز ملی کارآفرینی افزود: از زمان تغییر نرخ ارز، شرایط کسب و کار در کشور تغییر کرده اما تصمیمات مبتنی بر تغییر در ساختارهای اقتصادی، بیش از تغییرات در فضای کسب و کار، کارآفرینان را آزار می دهد.

وی اضافه کرد: دستکاری در ساختارهای اقتصادی و  صدور بخشنامه های مختلف که موجب ایجاد رانت برای برخی و عقب نگه داشتن برخی دیگر از فعالان اقتصادی می شود و قدرت رقابت را از آنان می گیرد از مواردی است که کارآفرینان را آزار می دهد.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با بیان اینکه فضای کارآفرینی از مداخله در ساختارها صدمه زیادی می بیند، افزود: قانون بهبود فضای کسب و کار در حمایت از کارآفرینان تدوین شده است اما این قانون اجرا نمی شود.

روشنک ادامه داد: هم اینک بیش از ۲۰۰ کارآفرین مشارکت کننده در طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی به دلیل توقف این پروژه شرایط خوبی ندارند و در حالی که  ۲۰ سال از تصویب طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی می گذرد اما پروژه ها نیمه کاره و کارآفرینان بلاتکلیف هستند.

وی گفت: از سوی دیگر شهرداری مشهد نتوانسته انتظارات کارآفرینان را برآورده کند و توافقاتی که بین شهرداری و کارآفرینان انجام گرفته به سرانجام نرسیده است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی خواستار تعیین تکلیف وضعیت پروژه های مربوط به نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و رهایی کارآفرینان از بلاتکلیفی در این حوزه شد.

روشنک گفت: شرایط اقتصادی کشور چندان ناگوار نیست که باعث نگرانی مردم شود و امسال شرایط در حوزه تولید و کسب و کار بهتر از سال گذشته بوده و تورم در حوزه های مختلف از جمله مسکن در حال کاهش است و بخش تولید یا اقتصاد بومی کشور در بسیاری از شاخص ها و رسته ها نسبت به سال گذشته رشد داشته و ساخت و سازها در پروژه های عمرانی بهتر از گذشته شده است.

وی اضافه کرد: هم اینک اقتصاد بومی کشور در حال شکوفایی است و بنگاه های اقتصادی که وابستگی کمتری به خارج از کشور داشته اند و از مشکل نقدینگی کمتری برخوردار بودند وضعیتشان از سال گذشته بهتر است.

رئیس انجمن کارآفرینان خراسان رضوی گفت: شرایط برای فعالان اقتصادی یا صنایع وابسته به خارج از کشور مطلوب نیست و با مشکلات عدیده ای به ویژه کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند زیرا قیمت مواد اولیه برای آنها افزایش یافته است.

روشنک افزود: بنگاه های اقتصادی که از ریشه دچار مشکل بوده اند در شرایط کنونی نیز وضعیت بدی نسبت به باقی بنگاه ها دارند و مشکل عمده آنها کمبود سرمایه در گردش است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از مزیت های بزرگ این استان، خصوصی بودن بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی آن است و اصل ۴۴ قانون اساسی به طور واقعی و کامل در این استان اجرا شده است.

روشنک افزود: یکی از ایرادات حوزه حمایت از بخش تولید این است که  وقتی یک بنگاه اقتصادی دولتی یا نیمه دولتی دچار مشکل می شود توسط وزارتخانه ها مورد حمایت قرار می گیرد اما وقتی بنگاه اقتصادی بخش خصوصی دچار مشکل مشابه می شود آنچنان مورد حمایت قرار نمی گیرد.

وی اضافه کرد: بهتر است دولت حمایت خود از تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی را بیشتر کند، به عنوان مثال اگر فردی خوش حساب است تشویق و  دولت امتیازی برای وی قائل شود.

روشنک طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان را از مواردی برشمرد که فضای تولید و کسب و کار در استان را امیدوارکننده و ذوق کارآفرینی را بیشتر کرده است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: از دیدگاه این کانون هر فردی که یک کارگاه را بیمه کند کارآفرین یا کارفرماست و  براین اساس ۸۴ هزار کارگاه در استان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند که هر کدام از این کارگاه ها یک کارآفرین دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز