خبرگزاری کار ایران

با حضور مردم صورت می‌گیرد؛

برگزاری جشن‌های مردمی در محل آسبادهای نشتیفان خواف

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۱۶۲

مدیرکل بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی‌سازمان میراث فرهنگی گفت: آسبادهای نشتیفان خواف یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی به جای مانده از گذشته است و برای افزایش مشارکت های مردمی در جهت حفظ و صیانت از این آثار، جشن های مردمی در محل میدانگاه این آسبادها برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خواف، سیدهادی احمدی روئینی با بیان این مطلب افزود: این در حالی است که خرابه های متروک آسبادها به همت سازمان میراث فرهنگی در طی دو سال گذشته نه تنها مقصد گردشگران بی شمار که مرکز گردهمایی و جشن های مردم نیز شده است. 

مدیرکل بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تاکنون جشن‌های مختلف مردمی در محل میدانگاه آسبادهای نشتیفان برگزار و مقرر شده است براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، جشن های مردمی دیگری نیز در این محل برگزار و زمینه آشنایی هرچه بیشتر مردم و گردشگران با این آثار تاریخی فراهم شود.

همچنین محمد رکنی مدیرپایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران در این باره گفت: مردم مهمترین رکن حفاظت  عرصه های تاریخی محسوب می شوند و اجرای رویدادهایی با محوریت مردم یکی از سیاست های ماست.

وی به برنامه های اجرا شده در عرصه تاریخی و نگاه یونسکو به این رویدادها گفت: برخی تصور برخی افراد پیوند بین مردم، آئین ها و سنت های بومی و محلی با عرصه های تاریخی یک امتیاز محسوب می‌شود و مشارکت مردم در رویدادهای آئینی و سنتی در تسهیل فرآیند ثبت جهانی موثر است.

رکنی درباره برگزاری جشن درمحل آسبادهای نشتیفان خواف در استان خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری این مراسم یک سنتی قدیمی بوده است که هم چنان استمرار دارد و فرهنگ غنی مردم این شهر را نشان می دهد که آثار تاریخی میعادگاه و وعدگاه آن ها قرار گرفته است و با توجه به توجهی که مردم این شهر به حفاظت آثار تاریخی دارند نه تنها دراثر تاریخی آسبادها آسیبی وارد نمی کند بلکه موجب معرفی بیشتر وجلب توجه گردشگران  به این منطقه می شود.

وی یادآور شد: از تمامی افرادی که ذهنیتی نسبت به مراسم و رویدادها درآسبادها  دارند دعوت می‌کنیم در مراسم و رویدادهایی که در آسبادهای نشتیفان خواف برگزار می شود حضور پیدا کنند تا با فرهنگ غنی میزبانی مردم این خطه از خراسان بیشتر آشنا شوند و از نزدیک خودشان علاقه مندی و دغدغه شهروندان برای حفاظت از اثرتاریخی را مشاهده کنند.

وی با اشاره به این که پرونده آسبادهای ایران با محوریت آسبادهای خراسان رضوی در یونسکو در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است، ادامه داد: قرار گرفتن در فهرست ثبت موقت هم آورده زیادی برای مردم داشته است و توانسته با حضور گردشگران خارجی به ویژه گردشگران اروپایی موجب پویایی اقتصادی این بخش از استان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز