خبرگزاری کار ایران

استاد آواز ایران در گفت‌گو با ایلنا بیان کرد؛

موسیقی سنتی در 8 سال اخیر لگد مال شده است/ جلوی قاچاق موسیقی باید گرفته شود/ قبل از معروف شدن 2500 عنوان کتاب خواندم

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۸۶۵

استاد آواز ایران و شاگرد استان بنان گفت: از قاچاقچیگری موسیقی سنتی باید جلوگیری شود چرا که بدون اجازه شاعر، آهنگساز و خواننده قبلی کار موسیقی برداشته و خوانده می‌شود که در واقع خیانت به هنر مملکت است.

استاد ناصر ایرانی‌مجرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: موسیقی سنتی در کشور به وسیله کسانی که نمی‌دانند موسیقی سنتی چیست و چرا به آن موسیقی سنتی می‌گویند، دستکاری می‌شود.

وی افزود: فردی که صدایش سنتی نیست، سنتی می‌خواند و کسی هم که صدایش پاپ نیست، پاپ می‌خواند که این به هم ریختگی موسیقایی، به موسیقی لطمه می‌زند.

این موسیقیدان ادامه داد: کسانی که کارهایی به صورت زیرزمینی ضبط می‌کنند، آنها را به فروش می‌رسانند و هدیه می‌دهند جفای بسیاری در حق موسیقی می‌کنند که باید گفت طی هشت سال اخیر، به موسیقی سنتی ظلم شده و واقعا لگدمال شده است.

شاگرد استاد بنان اضافه کرد: عده‌ای بدون اطلاع و اجازه دولت و مسئولان مربوطه، کار  موسیقی زیرزمینی تهیه کرده و همه جا پخش می‌کنند و کسی هم اذعان نمی‌کند این کار از کجا آمده، و چرا صدا زشت بوده و آهنگ زیبا نیست.

مجردایرانی خاطرنشان کرد: اصلا صدایی که باید در کارهای خاصی موسیقی بخواند، سنتی می‌خواند و چون موسیقی سنتی با صدا و حنجره وی سازگاری ندارد هم کار خودش و هم کار کسانی که قبلا زحمت کشیده‌اند را خراب می‌کند.

وی بیان کرد: لازم است در موسیقی‌های زیرزمینی سخت‌گیری لازم صورت گیرد و بررسی انجام شود و استودیوها را جست و جو کنند که واقعا با چه مجوزی کار موسیقی ضبط شده؛ در گذشته برای کار موسیقایی باید از 5 جا مجوز أخذ می‌کردیم اما امروز این اتفاق نمی‌افتد که نوعی قاچاقچی‌گری است چرا که بدون اجازه شاعر، آهنگساز و خواننده قبلی کار موسیقی برداشته می‌شود که در واقع خیانت به هنر مملکت است.

مطالعه بیش از 2500 عنوان کتاب

این نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت ادامه داد: با 65 سال کار موسیقایی و 86 سال سن، 86 روز وقت تلف شده نداشتم و مهم‌ترین راز و رمز موفقیت‌هایم این بود  که بیهوده به چیزی فکر نکردم، توقعات بی‌جا نداشته‌ام، به کسی حسادت نکرده‌ام و هرگز با کسی دشمنی نکرده‌ام و بدگویی هم نکرده‌ام.

مجردایرانی اضافه کرد: هر وقت هم که خیلی بیکار بودم و زمانی که فکر می‌کردم هیچ کاری نکردم، 30 تا 40 صفحه کتاب مطالعه می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از ناشر و نویسنده حرفه‌ای شدن، بیش از دو هزار و 500 عنوان کتاب مطالعه کرده بودم که بیشتر مطالعه در زمینه موضوعات روان‌شناسی، هنر و ورزش بوده است و هیچ روزی از زندگی بنده بدون ورزش و پرداختن به هنر سپری نشده است.

این استاد آواز اذعان کرد: 66 سال است روزنامه‌نگار، موسیقی‌شناس، موسیقیدان، خواننده و نوازنده هستم و به خاطر کمک خداوند ، لحظه به لحظه شکرگذار خدای متعال هستم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز