خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس عامل انسانی دارد/ دلایل کندی مهار آتش در منطقه/ آتش‌سوزی به بهانه تهیه ذغال صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۰۶۱

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه تمامی آتش سوزی های جنگل‌های زاگرس عامل انسانی دارد، گفت: به دلیل صعب العبور بودن منطقه و وزش باد روند کنترل حریق کند پیش می‌رود.

رضا احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ابتدا در مورد وضعیت‌جنگل‌های زاگرس گفت: 11 استان در حاشیه کوهستان‌های زاگرس قرار دارد که از 30 میلیون هکتار جنگل‌های کشور حدود شش میلیون هکتار از وسیع‌ترین رویشگاه‌های جنگلی آن را زاگرس در برمی‌گیرد.

قابل کنترل نبودن آتش سوزی ها به دلیل صعب العبور بودن منطقه

احمدی افزود: متاسفانه هر روز در مناطق جنگلی و کوهستانی زاگرس شاهد آتش سوزی‌های پراکنده ای هستیم که این مناطق صعب العبور و غیر قابل دسترس هستند که مهار آتش در این مناطق بسیار دشوار است در صورتی که همین آتش سوزی اگر در مناطق حاشیه شهرها رخ دهد به راحتی قابل کنترل است.

وی ادامه داد: کوهستان‌های زاگرس در معرض وزش بادهای شدید قرار دارند که در بحث آتش سوزی‌ها مزید بر علت شده گسترش آتش می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ادامه داد: گسترش آتش سوزی جنگل‌های زاگرس بخصوص در استان‌های مرزنشین بعد از جنگ تحمیلی گسترش بیشتری یافت چرا که در آن دوران مردم درگیر این موضوع بودند و تا چند سالی نیز مشغول بازسازی خرابی های جنگ شدند و تقریبا از اوایل دهه هشتاد تمایل مردم به تفریح، شکار و کوهنوردی افزایش یافت که با سهل انگاری برخی افراد و روشن کردن آتش در طبیعت و خاموش نکردن آن دامنه آتش سوزی ها افزایش یافت.

احمدی گفت: البته در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های زیادی هم صورت گرفته و اگر بخواهیم بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم یک دهم درصد از مردم باعث این آتش سوزی‌ها می‌شوند و 99.9 درصد مردم بسیار فعال بوده و با این گونه آتش سوزی‌ها مخالف هستند ولی با کوچکترین جرقه که توسط همان یک دهم درصد صورت می‌گیرد خسارت های و ویرانگرانی های بسیاری به بار می آید.

آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس عامل انسانی دارد/ دلایل کندی مهار آتش در منطقه/ آتش‌سوزی به بهانه تهیه ذغال صحت ندارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: طبق قانون، روشن کردن آتش در جنگل‌ها چه به صورت عمد و چه سهوی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد و خسارت‌های عمدی مراتع و جنگل‌ها سه تا ده سال حبس دارد و فرد خاطی در صورت نابودی مراتع و جنگل‌ها باید خسارتش را جبران کند.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی از جمله کم‌بارشی‌ها و خشکسالی‌ها در کشور تصریح کرد: این موارد می‌تواند در بروز آتش‌سوزی‌ها بسیار موثر باشد و یا بارندگی‌های سیل آسا که باعث وفور پوشش گیاهی می‌شود که به نوعی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد ولی عامل اصلی آتش سوزی جنگل‌ها به صورت طبیعی در کوهستان های زاگرس صورت نمی گیرد و تقریبا شرایط ایجاد حریق به هیچ وجه در این منطقه وجود ندارد چرا که گونه‌های جنگلی و مرتعی جنبه اشتعال‌زایی ندارند و در اغلب موارد عوامل انسانی باعث ایجاد آتش سوزی می‌شوند.

آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس عامل انسانی دارد/ دلایل کندی مهار آتش در منطقه/ آتش‌سوزی به بهانه تهیه ذغال صحت ندارد

آتش سوزی با انگیزه تهیه ذغال

احمدی با اشاره به اینکه گفته می شود برخی از این آتش سوزی‌ها عمدی و از سوی افراد سودجو برای تهیه ذغال انجام می‌شود را رد کرد و گفت : قانون در این مورد دست ما را باز گذاشته که و افرادی که نیاز به هیزم و یا زغال دارند می‌توانند با درخواست از منابع طبیعی محل کسب و کار و یا زندگی‌شان از چوب درختان کهنه داخل جنگل استفاده کنند.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ادامه داد: اینکه فردی بخواهد به صورت عمدی منطقه‌ای از جنگل را به آتش بکشد تا از ذغال آن برای مصارف رستوران و قهوه خانه‌ها استفاده کند، صحت ندارد.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح احیای جنگل‌های زاگرس در خصوص اینکه گاهی آتش سوزی‌ها ممکن است به دلیل اختلافات قومی و قبیله‌ای رخ دهد، بیان کرد: گاهی مرتع‌داران با توجه به موقعیت قومی و قبیله‌ای در عرصه‌های ملی خود را در این مناطق محق می دانند و قانون نیز این حق را به صورت عرفی پذیرفته اما در برخی موارد دیده می شود که این افراد بر سر همین حقوق عرفی به تفاهم نمی‌رسند لذا تنها چیزی که به ذهن‌شان می‌رسد آتش زدن آن مرتع یا منطقه است و ما گاهی متاسفانه شاهد چنین اتفاقات تلخی در جنگل و مراتع زاگرس هستیم. 

وی گفت: در استان ایلام عمده آتش سوزی‌های جنگل به صورت سهوی رخ می‌دهد و اگر اتفاقی در زمینه آتش سوزی جنگل‌ها رخ دهد مردم بسیار فعال هستند و دلسوزانه ورود پیدا کرده و آن را کنترل می‌کنند و امسال با توجه به بارش‌ها، علوفه‌ها به صورت بسیار زیاد در این مناطق رشد کردند و کافی است با کوچکترین غفلت مردم دچار آتش سوزی شود و این علوفه‌ها در طبیعت نقش بنزین و باروت را دارد که با کوچکترین جرقه دچار آتش سوزی می‌شوند.

احمدی ادامه داد: اکوسیستم جنگل‌های زاگرس پویا و زنده هستند؛ سال‌های گذشته که بارندگی نداشتیم بسیار نگران بودیم که جنگل‌های زاگرس در حال نابودی هستند و تا 20 سال آینده اثری از آنها باقی نخواهد ماند ولی این طور نیست و بارش‌های امسال واقعا این جنگل‌ها را از بحران جدی نجات داد.

آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس عامل انسانی دارد/ دلایل کندی مهار آتش در منطقه/ آتش‌سوزی به بهانه تهیه ذغال صحت ندارد

وی در ادامه به بحث ریزگردها اشاره کرد و افزود: در بحث ریزگردها اقدامات خوبی از سوی دولت صورت گرفته از جمله جنگل‌کاری در سطوح وسیع در دستور کار قرار دارد و آبخیزداری که باعث شد سطح خاک مرطوب شود و از فرسایش از طریق باد و بارش‌های باران و ایجاد ریزگردها جلوگیری شود.

دولت باید تمام‌تمرکزش را بر روی حفاظت‌ از جنگل‌ها بگذارد و برای نگهداری آنها از علم روز دنیا و تکنولوژی‌های نوین استفاده کند و ما اگر بخواهیم به روش‌های سنتی جنگل‌ها را نگهداری کنیم این امر امکان پذیر نیست

احمدی ادامه داد: با توجه به اینکه ریزگردها هم منشا داخلی و هم خارجی دارند در منشا داخلی وزیر جهاد کشاورزی یک همت فوق العاده‌ جهادی انجام داد و مجوز مالچ پاشی را گرفته و بخش بسیار وسیعی از بیابان‌های کشور مورد مالچ‌پاشی قرار گرفت و در استانی مانند ایلام در بخش وسیعی از آن مانند دهلران و در مناطق مرزی خوزستان تپه‌ها و پهنه‌های ماسه‌ای زیادی وجود دارد که جابجا می‌شود و مورد محاسبه قرار می‌گیرد و ما از پارسال تاکنون بیش از 1500 هکتار مالچ پاشی بر روی تپه‌های بیابانی و بیش از 10 هزار هکتار نهال کاری داشتیم  و اینها عواملی هستند که می‌توانند به کاهش ریزگردها کمک کند.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح احیای جنگل های زاگرس به گونه های گیاهی جنگل‌های این منطقه از جمله بلوط، بنه، زالزالک، چای، شیرخشت، آلبالو، بادام و ارژن اشاره کرد و گفت: دولت باید تمام تمرکزش را در بحث حفاظت‌ جنگل‌ها بگذارد و برای نگهداری آنها از علم روز دنیا و تکنولوژی‌های نوین استفاده کند و ما اگر بخواهیم به روش‌های سنتی جنگل‌ها را نگهداری کنیم این اقدام امکان پذیر نیست.

وی گفت: بسیاری از بهره‌برداری‌ها و نیازهای توسعه‌ای جامعه از جنگل ها صورت می‌گیرد ما باید جنگل‌ها را به خوبی مدیریت کنیم و این مدیریت نیازمند اعتبار کافی و استفاده از علم روز دنیاست و باید برای این عرصه طبیعی اهمیت زیادی قائل شد و یکی از راه‌های مبارزه با تغییر اقلیم را دانشمندان در کره زمین ایجاد یک میلیارد هکتار جنگل اعلام کردند یعنی توسعه پوشش گیاهی و جنگل‌کاری بایستی در دستور اول کار سازمان جنگل هل و وزارت جهادکشاورزی قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز