خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

اقتصاد رو به رشد نیازمند بازار سرمایه قوی است/ سرمایه در تعریف نوین تنها دارایی‌های فیزیکی نیست

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۹۴۷

مدیر بورس اوراق بهادار استان هرمزگان گفت: برای دستیابی به اقتصاد قوی و رو به رشد نیازمند یک بازار سرمایه قوی هستیم لذا نخست باید بدانیم کسب و کارهای نوین چگونه می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کند.

فهمیه ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اثر متقابل بازار سرمایه و کسب و کارهای نوین در رشد اقتصادی اظهار داشت: برای دستیابی به اقتصاد قوی و رو به رشد نیازمند یک بازار سرمایه قوی هستیم لذا نخست باید نگاهی به تاثیر بازار سرمایه بر رشد توسعه اقتصادی داشته باشیم و بدانیم کسب و کارهای نوین چگونه می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی با استفاده از پتانسیل بازار سرمایه دست یابیم و در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی جامعه برسیم.

ظاهری ابراز کرد: اساس شرکت‌های دانش بنیان بر مبنای دانش است و معمولا این شرکت‌ها از یک فناوری و دانش بروز استفاده می‌کنند که می‌تواند تاثیر مهمی بر حوزه اقتصاد داشته باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: در گذشته هنگامی که سخن از سرمایه به میان می‌آمد اذهان عمومی به سوی دارایی فیزیکی از قبیل معدن، پتروشیمی، منابع طبیعی، تجهیزات و ماشین‌آلات سوق داده می‌شد و لیکن امروزه با توجه به جایگاه و ارزش موارد ذکر شده برای تاسیس شرکت‌های نوپا و دانش بنیان نیاز چندانی به دارایی‌های فیزیکی نیست.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در نگاه اولیه شرکت‌هایی به ظاهر کوچک و نوپا هستند که سرمایه آ‌نچنانی ندارند زیرا سرمایه آنها دانش و نیروی انسانی است و در تمام حوزه‌ها به خصوص در حوزه خدمات نیز فعالیت دارند که این رمز موفقیت و تبدیل شدن آنها به غول اقتصادی است.

مدیر بورس اوراق بهادار منطقه هرمزگان به شرکت‌های خدماتی آمازون و علی بابا اشاره کرد و افزود: اساس کار این شرکت‌ها بدون در نظر گیری سرمایه اولیه و بر پایه اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و تاثیر فراوانی بر روی اقتصاد کشور و دنیا گذاشته‌اند.

وی گفت: امروزه با توجه به موفقیت‌های کسب شده از طریق شرکت‌های دانش بنیان رویکرد سرمایه‌داران نیز تغییر کرده که به تعبیری می‌توان آ‌ن را انقلاب صنعتی جدید تلقی کرد و در نتیجه وجود این شرکت‌ها برای ارتقای اقتصاد ضروری است زیرا باعث ارزش‌آفرینی و تولید ثروت برای کشور می‌شود.

ظاهری عنوان کرد: در دنیای اقتصاد شاهد هستیم که کشورهای نوظهوری مانند هند و کره جنوبی پیشرو و مطرح هستند و بر روی شرکت‌های دانش بنیان و کوچک و متوسط تمرکز و فعالیت فراوانی داشتند که این خود منجر به موفقیت و پیشرفت آ‌نان شده است.

وی با بیان اینکه در عصر جدید برای ادامه و بقای شرکت‌های کوچک و متوسط باید در حوزه کسب و کارهای نوین فعالیت کنند، تصریح کرد:‌ مهمترین مشکل شرکت‌های نوپا را نبود سرمایه، ریسک بالا و عدم جذب نقدینگی است لذا جهت رفع مشکلات آنان بازار فرابورس به نام SME ها ایجاد شد که در واقع شرکت‌ها می‌توانند در این بازار مورد پذیرش قرار بگیرند و خودشان را معرفی کنند و از این طریق تامین مالی شوند.

این مسئول عنوان کرد: بازار SME شرایط خوبی را برای صاحبان شرکت‌های نوپا ایجاد کرده تا بتوانند راحت‌تر به سایر بازارهایی که در بورس و فرابورس وجود دارد دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان شاید در ابتدای کار سودآور نباشند اما چشم‌اندازی برای سودآوری آنها وجود دارد به طور مثال شاید اکنون سرمایه ثبتی بالایی نداشته باشند ولیکن انتظار می‌رود آنان سودآور شوند و نقش مهمی را در اقتصاد ایفا کنند.

ظاهری در تشریح مزایای شرکت‌های دانش بنیان پس از پذیرش آنان در بازار فرابورس افزود: یکی از مزیت‌های این شرکت‌ها این است که می‌توانند برند خودشان را در بازار SME یا فرابورس معرفی کنند و باعث ایجاد جایگاه مشخص برای سرمایه گذاران در بازار شوند تا بتوانند کالای خود را عرضه کنند و به سود دلخواه خویش دست یابند.

وی ادامه داد: مزیت دیگر آن است که شرکت‌ها ساختار مالی خود را در سایر شرکت‌هایی که در فرازهای بالاتر در بازار سرمایه هستند منطبق کنند و در واقع این راهی برای تامین مالی آسان‌تر است چنانچه اگر شرکت‌ها به حدی از تثبیت برسند که بتوانند در بازارهای بالاتر فرابورس پذیرفته شوند معافیت‌های مالیاتی نیز شامل آنان می‌شود.

مدیر بورس اوراق بهادار منطقه هرمزگان تاکید کرد: یکی از مزایای ویژه کسب و کارهای نوین این است که در بازار سرمایه شرایط برای سرمایه‌گذاران مهیا شود که بدون نیاز به وثیقه‌های سنگین بتوانند محصولشان را در این بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه بازار دارایی فکری بازاری است که در آن شرکت‌ها می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه کنند و مکان مناسبی برای صاحبان طرح و ایده است، گفت: کمبود نقدینگی از مهمترین چالش پیش روی کسب و کارهای کوچک را عدم دسترسی مناسب به بازار یا بانک‌ها است لذا برای رفع این مشکل بازاری با نام سرمایه‌گذاری جسورانه Capital Venture پدید آمده است.

ظاهری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری جسورانه یک مدلی است که در دنیا باب است یعنی برای راه‌اندازی کسب و کار نوپا یک شرکت کوچک که پتانسیل رشد بلندمدت دارد ایجاد شده که می‌تواند منبع مناسبی برای راه‌اندازی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت باشد که دارای ریسک بالایی است.
مدیر بورس اوراق بهادار منطقه هرمزگان گفت: انتظار این است که در بلندمدت سود به دنبال داشته باشد چرا که برخی علاقمند بها ین نوع سرمایه‌گذاری هستند.

وی تاکید کرد: معمولا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بر لزوم احتیاج به نقدینگی آگاهند و این کمبود نقدینگی باعث می‌شود که بسیاری از اوقات فعالیت تفکر و طرح مورد نظر به مرحله ظهور و بالفعل نرسد موجب شکست کسب و کارها و شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

ظاهری با اشاره به فعالیت صندوق جسورانه خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها کمک به سرمایه‌گذاری می‌کنند چرا که در این حوزه‌ها افرادی با ریسک بالا، کسب و کارهای نوین هستند که یونیت‌ها و واحدهایی این صندوق‌ها را خریداری می‌کنند.

گفت و گو از: سمانه کمالی باغستانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز