خبرگزاری کار ایران

موفقیت یک طرح پژوهشی در البرز ؛

ارتقای پایداری واکسن بروسلوز موسسه رازی از چهار به 12 ماه

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۹۰۵

پژوهشگر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اجرای طرحی تحقیقاتی، موفق به ارتقای تاریخ انقضای مصرف واکسن بروسلوز REV.1 از چهار به 12 ماه شد.

به گزارش ایلنا، سجاد دوستداری با اعلام خبر افزایش پایداری واکسن بروسلوز تولیدی موسسه رازی، گفت: واکسن بروسلوز REV.1 یکی از استراتژیک ترین محصولات موسسه رازی است که نقش به سزایی در کاهش خسارت های مالی و اقتصادی در دام های کشور دارد. این واکسن از جمله بهترین و با ارزش ترین واکسن های موجود برای پیشگیری و کنترل بروسلوز در گوسفند و بز است که توسط سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه برای مقابله با بروسلوز در انسان (تب مالت) واکسن موثری وجود ندارد و راهکارها بر اقدامات پیشگیرانه تمرکز یافته است، افزود: واکسن موسسه رازی به رغم اثرگذاری مطلوب، طول عمر کمی داشت و نیاز بود تغییراتی روی فرمولاسیون این واکسن صورت گیرد.

 دوستداری یادآور شد: پژوهش های مختلفی سالیان گذشته در موسسه رازی مبنی بر افزایش ماندگاری این محصول انجام شد که متاسفانه به نتیجه نرسید؛ تا اینکه سال 96 با دریافت مجوز از دکتر اسحاقی معاونت وقت تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی، طرح افزایش پایداری واکسن بروسلوز در دستور کار قرار گرفت و بررسی این طرح آغاز شد.

این پژوهشگر افزود: در طرح اخیر که اجرای آن حدود دو سال طول کشید، تمام آزمایش های کنترلی و آزمون های پایداری به روش های استرس، پایداری تسریع شده و پایداری به صورت واقعی سنجیده شد و نشان داد واکسن rev.1 جدید موسسه رازی تا یک سال ماندگاری دارد. ضمن اینکه مطالعات تکمیلی به منظور افزایش پایداری بیش از یک سال نیز در دست بررسی و آزمون است.

وی با بیان اینکه واکسن جدید علاوه بر پایداری بیش از یک سال، مزایای دیگری هم دارد، افزود: با تغییرات ایجاد شده در فرمولاسیون این واکسن، ضمن پاسخگویی به مطالبات سازمان دامپزشکی می توان عملکرد تولید را بدون هیچ هزینه ای بیش از دو برابر افزایش داد و مازاد نیاز کشور را صادر کرد.

دوستداری همچنین با اشاره به صدور پروانه پایداری یک ساله از سازمان دامپزشکی برای محصول جدید موسسه رازی خاطرنشان کرد: مطالعات تکمیلی به منظور افزایش پایداری این واکسن ادامه دارد و به نظر می رسد تا دو سال قابل ارتقا باشد.

به گفته این پژوهشگر، تاریخ انقضای واکسن بروسلوز REV.1 شرکت های خارجی نیز حداکثر 18 ماهه است و محصول جدید موسسه رازی مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می شود.

پژوهش فوق به سرپرستی سجاد دوستداری و  همکاری گروهی از محققان موسسه رازی به انجام رسیده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز