خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می دهد؛

نارضایتی خانواده‌های دانش آموزان از اجباری بودن پرداخت کمک‌های مالی به مدرسه/ سرگردانی والدین در ادارات آموزش و پرورش/ یک مسئول: اجباری نیست ؛ چاره‌ای نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۷۷۴

در اصل 30 قانون اساسی آمده است: « دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» این در حالی است که مدارس دولتی در این سال‌ها از روی اجبار برای ثبت نام از خانواده ها پول دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از آنکه اولین مدارس غیرانتفاعی با عناوین مختلف شروع به فعالیت کردند، جریان اخذ پول به مذاق دولتی‌ها نیز خوش آمد و به این ترتیب مدارس دولتی هم از حالت رایگان خارج شد و شهریه‌هایی در قالب‌های مختلف برای خود تعیین کردند.

این در حالی است که پرداخت شهریه در مدارس دولتی به استثنای هزینه کتاب و بیمه دانش‌آموزان ممنوع بوده اما بسیاری از مدارس دولتی ثبت نام دانش آموزان را منوط به پرداخت وجه ثبت نام کرده‌اند که این موضوع موجب گلایه بسیاری از خانواده‌ها به ویژه در این شرایط اقتصادی شده است.

بسیاری از خانواده ها و شهروندان به علت ترس از عدم ثبت نام فرزندانشان حاضر به گزارش این‌گونه تخلفات و یا گفت وگو با رسانه ها نیستند اما می‌گویند بسیاری از مدارس در زمان ثبت نام تقاضای وجه، آن هم به صورت اجباری می کنند و معمولا باید مبالغی تا سیصد هزار تومان در ماه به مدرسه پرداخت کنند.

مدیر ارزیابی و بازرسی آموزش و پرورش استان یزد در واکنش به این اقدام مدارس دولتی گفت: مدارس دولتی باید هنگام ثبت نام فقط وجه کتاب و بیمه دانش آموزان را از والدین دریافت کنند.

حمیدرضا برزگری با بیان اینکه پرداخت شهریه اختیاری است و مدارس نمی توانند والدین را مجبور به پرداخت شهریه کنند ادامه داد: آموزش و پرورش با تخلفات مدارس در این زمینه برخورد می کند.

موضوع پرداخت شهریه در مدارس دولتی موضوع تازه ای نیست و هرساله خانواده ها با این موضوع دست به گریبانند و مسئولان آموزش و پرورش نیز هرسال این روند را نوعی تخلف آشکار می دانند و از برخورد با آن سخن می گویند اما در عمل از این اقدام مدارس حمایت می کنند.

مدیر یکی از مدارس دخترانه در مناطق پایین شهر یزد نیز در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: اداره مدرسه سالانه هزینه زیادی دارد و آموزش و پرورش از پس تامین هزینه‌ها بر نمی آید و با توجه به مشکلاتی که در این زمینه داریم مجبور به دریافت کمک با عناوین مختلف از خانواده‌ها هستیم.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات از جمله لزوم تعمیر سیم‌کشی برق مدرسه بیان داشت: تقریبا نیمی از مدارس استان فرسوده هستند و نیاز به تعمیر دارند که هزینه زیادی می طلبد و مدرسه ما نیز از نظر سیم کشی برق دچار اشکال است که خطر جدی به شمار می رود.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه سال پیش یکی از کلاس های درس به دلیل سیم کشی فرسوده مجموعه دچار حریق جزئی شد عنوان کرد: آموزش و پرورش اعلام کرده توان پرداخت هزینه را نداریم و از خانواده‌ها بگیرید و اگر از این بایت خانواده‌ها  شاکی شوند  و به اداره بیایند آنها را به اصطلاح "آنقدر سر می دوانیم" تا پیگیری نکنند.

مدیر روابط عمومی و نماینده مدیرکل آموزش و پرورش استان هم در این‌باره گفت: هیچ گونه اجباری در پرداخت شهریه به مدارس دولتی نیست، ولی توصیه اکید ما این است که والدین و خیرین به دلیل اوضاع اقتصادی نامناسب و عدم پرداخت سرانه دولتی، مدارس را یاری کنند.

محسن گلستانی‌فر افزود: والدین در صورت برخورد با هرگونه تخلف در خصوص دریافت شهریه ثبت نام به ادارات ارزیابی عملکرد و بازرسی مناطق و ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کنند.

به گزارش ایلنا، اگرچه نماینده مدیرکل آموزش و پرورش استان گفته والدین در صورت برخورد با هرگونه تخلف درباره دریافت شهریه ثبت نام به ادارات ارزیابی عملکرد و بازرسی مناطق و ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کنند اما به نظر می رسد این مراجعه رسما بی تاثیر بوده و پیگیری نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز