خبرگزاری کار ایران

جندقیان خبر داد:

بیش از ۳۷ هزار مجوز برای دهیاری ها در کشور صادر شده است

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۰۳۷

۳۷ هزار و ۱۰۰ مجوز برای دهیاری ها در کشور صادر شده که از این تعداد حدود ۳۵ هزار و ۷۰۰ دهیاری فعال وجود دارد و برخی از دهیاران متولی چند روستا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، سعیدرضا جندقیان در همایش دهیاران نیشابور و فیروزه در اردوگاه باغرود نیشابور افزود: برای پرداخت کامل بیمه دهیاران پاره وقت و تبدیل به تمام وقت ۵۲۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که با تبدیل وضعیت این دهیاران به تمام وقت امنیت شغلی این قشر افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: برای توانمند سازی دهیاران بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به دهیاران دارای شرایط لازم، وام کم بهره اعطا می‌شود و امسال برای اولین بار دهیاری ها می توانند از پاداش پایان خدمت بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه فرآیند خدمتگذاری نیازمند درک‌ متقابل و شناخت صحیح سلسله مراتب است، افزود: برای تحول در حوزه دهیاری ها باید متغیرهای ذهنی را تغییر داد.

وی ادامه داد: صدور مجوز، هماهنگی دستگاه ها، ارائه تسهیلات، مشارکت بخش خصوصی و جلب مشارکت مردم از وظایف دولت برای ایجاد اشتغال در روستاها است که موفق بوده ایم .

وی با توجه به اینکه بودجه سرانه دهیاری ها ۵۰ هزار میلیارد ریال است و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال در عرصه های روستایی برای ۷۰۰ طرح توسط دهیاران پرداخت شده است، بیان کرد: در ابتدای دوره پنجم شوراها ۷۲ درصد از دهیاران ابقا و بیش از چهار درصد منتقل شدند و امیدواریم در کوتاه مدت لایحه جامع دهیاری ها به مجلس ارائه شود و طرف ۶ ماه آینده به تصویب برسد.

فرماندار نیشابور گفت: دهیاری ها نقش مهمی در حفظ پایداری و افزایش کیفیت زندگی در روستاها دارد.

سعید شیبانی افزود: بی توجهی به این حوزه موجب فقدان برخورداری از ظرفیت های غنی روستایی و افزایش مهاجرت به شهرها شده است.

وی خاطرنشان کرد: در نیشابور بیش از ۴۰۰ روستا با بیش از ۳۰۰ دهیار وجود دارد و این حجم از فعالیت از نظر کمی و کیفی نیازمند برنامه ریزی بیشتر است.

وی با بیان اینکه امروز در زندگی روستایی پیوست های متعدد فرهنگی اجتماعی و عمرانی مورد نیاز است و دهیاری ها نقش مهمی در این حوزه دارند، افزود: روستاها نقش موثری در تمدن غنی ایران داشته و سوق پیدا کردن برنامه های دهیاران در جهت افزایش کیفیت خدمات در روستاها تنها در سایه مشارکت و تعامل فعال مدیران و مسئولان ممکن است تا برنامه ها، نقاط ضعف و قوت و مطالبات مطرح شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: دهیاران نمایندگان عالی دولت در روستاها هستند و به دلیل برگزیده شدن از طریق شوراها مقبولیت مردمی هم دارند.

دکتر حمید گرمابی افزود: ایجاد ثبات شغلی برای دهیاران از مطالبات اصلی این قشر است، لایحه طرح جامع دهیاری هنوز منتظر نوبت برای طرح در مجلس است که در صورت تصویب آن بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع خواهد شد.

هاجر چنارانی دیگر نماینده مردم‌ نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش زبرخان نیشابور یا حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت هنوز به شهرستان ارتقا پیدا نکرده است در حالیکه دارای شرایط و پتانسیل های لازم می باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز صدای صنایع دستی در روستاهای ما خاموش شده و دهیاران باید پتانسیل های لازم را در این حوزه در روستاها شناسایی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز