خبرگزاری کار ایران

مهدوی کلیشمی:

سالانه بیش از 120 میلیارد تومان هزینه جمع آوری زباله ها می شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۰۸۹

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج گفت که سالانه 120 میلیارد تومان هزینه جمع آوری زباله ها می شود.

به گزارش ایلنا، غدیر مهدوی کلیشمی با حضور در سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، ضمن بازدید از قسمت های مختلف سازمان مدیریت پسماند و دیدار با رئیس و کارمندان این سازمان، از اقدامات و برنامه ها و روندهای مختلف این سازمان بازدید نمود.

مهدوی کلیشمی در این دیدار با بیان این نکته که لایحه قیمت گذاری های جدید عوارض پسماند شهری که در شورای شهر مصوب شد کار بسیار مهم و در راستای پویاتر کردن سازمان پسماند بود، خطاب به رئیس سازمان بیان داشت: یکی از مهمترین کارهایی که باعث پیشرفت این سازمان و رضایت مندی شهروندان خواهد شد طرح تفکیک زباله از مبداء است.

وی با بیان اینکه در بیشتر شهرهای جهان از زباله های شهری درآمد زایی صورت می گیرد یا حداقل هزینه ای برای مدیریت شهری در بر ندارد، تصریح کرد: در صورتی که در کرج سالانه بیش از 120 میلیارد تومان هزینه جمع آوری زباله ها می شود. این مسئول در ادامه با بیان این نکته که در دنیای امروز میتوان از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه مدیریت پسماند استفاده نمود، به بیان تجربیات و مشاهدات خویش از مدیریت پسماند در برخی شهرهای کشور های ژاپن، اسپانیا و آلمان پرداخت.

عضو شورای اسلامی شهر کرج افزود: در شهرهای کشورهای مورد اشاره برنامه زمان بندی دقیقی برای جمع آوری زباله وجود دارد. زباله ها معمولا طی 3 یا 4 روز در هفته جمع آوری می شود و برای تفکیک زباله های مانند کاغذ یا قوطی های کنسرو و... برنامه هفتگی و ماهانه وجود دارد و زباله ها در منازل تفکیک شده و به صورت زباله های تر، خشک قابل سوختن، کاغذ، قوطی شیشه و وسایل الکتریکی در ساعت ها و روزهای تعیین شده توسط شهرداری ها در محل زباله قرارداده می شود و کارمندان شهرداری در زمان مقرر مبادرت به جمع آوری آن نموده و بازیافت می نمایند. 

به گفته مهدوی، همکاری اجتماعی و حس تعلق در این کشورها باعث شده که تمامی این برنامه ها با مشارکت شهروندان به بهترین نحو اجرا شود. توصیه بنده به شما و کارمندان این سازمان این است که با تجربیات مفید و کارساز کشورهای دیگر آشنا شوید و از آنها برای مدیریت بهینه در امر وظایف سازمانی استفاده نمایید. برای شروع نیز می توانید 5 شهر پیشرو و موفق در سطح جهان را در مورد مدیریت پسماند و جمع آوری و بازیافت مورد پژوهش قرار دهید. بدون پژوهش و تحقیق نمی توان راه های مناسب برای پیشرفت را درک و اجرا نمود.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج در پایان با بیان اینکه بخش موتوری سازمان پسماند را یکی از مهمترین اهرم های شهرداری در مدیریت شهری و مدیریت بحران می باشد، اضافه شدن ماشین آلات جدید و مدرن را از اولویت های شورای اسلامی شهر کرج معرفی کردند.

در ادامه خیری، رییس سازمان به بیان نکاتی در مورد سازمان مدیریت پسماند پرداخت. وی گفت که روزانه در حدود 800 تن زباله در سطح شهر کرج جمع آوری و به مرکز دفن انتقال پیدا می کند که سرانه تولید زباله را در سطح کرج 650 گرم می باشد. 

این مسئول یکی از معضلات مدیریت شهری در بحث پسماند را وجود3000 چرخ دستی در سطح شهر کرج برشمرد که که انتظار رویت یکی از این چرخ ها در سطح شهر کمتر از 10 دقیقه می باشد. در دو ماه گذشته کارهای مهمی در راستای کاهش و حذف این چرخ ها انجام گرفته است. در دو ماه گذشته اقدامات اساسی از قبیل راه اندازی اتوماسیون سازمان مدیریت پسماند، دیجیتال کردن باسکول ها و نصب جی پی اس بر روی خودروها انجام پذیرفته است که بسیاری از اموری را که در گذشته به اشتباه انجام می پذیرفت را تسهیل نموده است.

خیری در ادامه مهمترین پروژه های سازمان مدیریت پسمانددر سال 98 (با بودجه ای بالغ بر 40 میلیارد تومان) را توسعه  ظرفیت کارخانه کمپوست، احداث و بهره برداری از تاسیسات تصفیه شیرابه، استحصال گاز مراکز دفن، احداث و بهره برداری از تسهیلات MRF با هدف پردازش حداکثری پسماند ها و کاهش میزان دفن، اجرای طرح تجمیع و یکپارچه سازی فرآیند جمع آوری پسماندهای ارزشمند قابل بازیافت، بهره گیری از سامانه هوشمند مدیریت و نظارت بر ناوگان حمل پسماند های عمرانی و ایجاد مرکز نو آوری با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری در مرکز حلق دره  اعلام و ابراز امیدواری کرد که بتوان با کوشش و تلاش مضاعف این اقدامات را عملی و به سرانجام رساند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز