خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری شهردار مشهد مطرح شد:

پروژه آبادگران یک پروژه مضر برای شهر مشهد است/ با 700 نفر از کارکنان متخلف شهرداری برخورد کردیم

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۴۶۲

شهردار مشهد گفت: پروژه آبادگران یک پروژه مضر برای شهر مشهد است و مصداق کوهخواری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدرضا کلائی در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ که در سالن شهدا برگزار شد، با اشاره به باز شدن برخی پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری، توضیح داد: بخشی از این پرونده‌ها ویژه مصوباتی است که اخذ شده و اجرا می‌شود اما خلاف قانون است. گرچه با توجه به رویکرد فرمانداری که با دقت نظر مصوبات را بررسی می‌کنند این بخش رشد نکرده است.

وی افزود: اما بخش دیگر اختلافات بین دستگاهی است و پرونده‌هایی از این دست ممکن است در دیوان افزایش یابد.

کلائی بیان کرد: اختلافاتی بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد که فضای کسب و کار را تخریب کرده است. برای نمونه 40 یا 50 مورد اختلاف با آستان قدس داریم که دودش به چشم مردم می‌رود چرا که رویکرد این بوده که بر روی اختلافات سرپوش گذاشته شود و به سراغ آنها نروند.

وی گفت: اما ما معتقدیم باید این مشکل رفع شود و برای تعیین تکلیف وارد شوند. به همین دلیل به کسانی که بین شهرداری و دستگاه‌های دیگر ماندند، توصیه می‌کنیم به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: از این جراحی استقبال می‌کنیم چون آراء قضایی برای زخم‌هایی که مدت‌هاست بر جای مانده، می‌تواند درمان و راهگشا باشد.

کلائی با تاکید بر اینکه در زمینه فساد مماشات نداریم، گفت: طی ماه‌های گذشته با 700 نفر از کارکنان شهرداری برخورد شده است. اما هر چه بیشتر به پیش می‌رویم، به شبکه‌های پیچیده‌تر برخورد می‌کنیم.

شهردار مشهد در خصوص وضعیت کمربند جنوبی گفت: ارتفاعات جنوبی شهر مشهد 19 هزار هکتار است و تنفسگاه مشهد محسوب می‌شود که باید توسعه کمربند سبز و تسهیل استفاده مردم از این فضا صورت گیرد.

کلائی با اشاره به اینکه با این رویکرد 2 میلیون درخت کاشته شده است، افزود: توسعه فضای سبز کمربند جنوبی جدی گرفته شد. از طرف دیگر در ارتفاعات جنوبی مجموعه اقداماتی برای تسهیل حضور مردم مانند ایجاد راه برای کوهنوردان، سرویس بهداشتی، توسعه فضای آبیاری فضای سبز و خدمات عمومی در دست اجرا داریم.

وی با تاکید بر اینکه ارتفاعات جنوبی شهر مشهد یکی از اولویت‌های جدی من است، گفت: توسعه فضای سبز و تامین منابع آب مدنظر است و تلاش می‌شود شبکه آب شرب برای ارتفاعات هدایت شود.

شهردار مشهد با بیان اینکه 23 میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز مشهد استفاده می‌شود، اظهار کرد: از این میزان، دو میلیون مترمکعب آب صرف آبیاری فضای سبز ارتفاعات جنوب می‌شود و گونه‌هایی انتخاب شده که کم آب بر است.

کلائی با تاکید بر لزوم زمینه‌سازی برای حضور مردم در ارتفاعات جنوبی مشهد، گفت: حضور مردم تنها چیزی است که می‌تواند از این ارتفاعات حفاظت کند.

وی با اشاره به ایجاد مسیر دسترسی از شهرک طالقانی تا برونسی، عنوان کرد: این مسیر مصوبات لازم را دارد اما ملاحظات لازم را ندارد. پس توافقی کردیم تا مطالعات لازم برای رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های مطرح شده را انجام دهیم ،برای این منظور نیز دانشگاه فردوسی را حَکَم قرار دادیم و سعی شد ملاحظات را با راهکارهای فنی رعایت کنیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: نتیجه‌ای که دانشگاه فردوسی اعلام می‌کند، قطعا اجرایی می‌کنیم.

کلائی با اشاره به دغدغه‌های دادستانی، اظهار کرد: دادستانی دغدغه توسعه ساخت و سازها و از بین رفتن محیط زیست را دارد که برای رفع این دغدغه ملاحظات لازم صورت ‌گیرد و امید است با کمک دانشگاه فردوسی این مسئله مرتفع شود.

شهردار مشهد در خصوص سامانه فاش، گفت: این سامانه رویکرد دینامیک دارد و مردم خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند و جواب به سامانه اضافه می‌شود. پس حجم اطلاعات باید کاربردی باشد تا بهره‌برداری از آن قابل استفاده شود.

کلائی با اشاره به بهسازی معابر ویژه شهروندان دارای معلولیت، گفت: شاید شکل اجرایی ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی باشد. اما مجموعه‌های مردم نهاد تمایل داشتند کار را به پیش ببرند. گرچه کار با کندی همراه شد.

وی با اشاره به ارائه خدمات برای شهروندان دارای معلولیت، خاطرنشان کرد: نمی‌پذیرم کار در این رابطه کم حجم شده باشد. نمونه آن میدان راه‌آهن و بهره‌مندی از نظریات این افراد در بهسازی معابر این میدان است. این موضوع جا افتاده و لزومی ندارد هر دفعه خبری شود. مدیران و پیمانکاران نیز تفهیم شدند اگر نقصی در زمینه عبور و مرور شهروندان دارای معلولیت وجود داشته باشد، پروژه بهره‌برداری نمی‌شود.

شهردار مشهد در ادامه اظهار کرد: مناسب‌سازی در پروژه جلوخان انجام شده و بازدیدی در این خصوص نیز صورت گرفت. چرا که تاکید شده پروژه‌ای که افتتاح می‌شود باید مناسب‌سازی شده باشد.
کلائی با اشاره به موضوع گزارشگری نواقص معابر شهری، گفت: افراد می‌توانند این موضوع را در اپلیکیشن مطرح کنند تا مناسب‌سازی صورت گیرد.

وی بر تبعیض مثبت قائل شدن برای شهروندان دارای معلولیت تاکید کرد و گفت: پراکنش مناسب مجموعه‌هایی که برای شهروندان دارای معلولیت و جانبازان در نظر گرفته شده باید مناسب باشد. اما نکته مهم آن است که 100 هزار شهروند دارای معلول در مشهد وجود دارد. فارغ از اینکه شهر مناسب‌ سازی شود، مشارکت شهروندان دارای معلولیت مهم است ولو اینکه کار با کندی همراه شود. چون این اصل است که کار را پایدار می‌کند.

وی به نشست شهرداران کلانشهرهای مذهبی و فارسی زبان جهان طی روزهای آینده اشاره کرد و اظهار داشت: مشهد مرکز شهرهای فارسی زبان استو می‌تواند این نقش فعال‌تر شود.در راستای یکسان‌ سازی، از شهرداران این کلانشهرها دعوت شده است. مهم آن است که در وضعیت تحریم باید فعال‌تر عمل کنیم.

شهردار مشهد در خصوص سوالی پیرامون کمبود فضاهای فرهنگی در حاشیه شهر و مخالفت امام جمعه مشهد با احداث چنین فضاهایی، گفت: با امام جمعه مشهد مفصل در این رابطه صحبت می‌کنیم و شهادت می‌دهم وی مخالف ایجاد فضاهای فرهنگی در حاشیه شهر نیست. گرچه در رویکردها بحث وجود دارد، اما وی مخالف با تئاتر و سینما نیست.

کلائی با اشاره به وجود دو رویکرد در حوزه فرهنگی، بیان کرد: مقرر شده در فضاهای حاشیه شهر اصفهان، مشهد و شیراز امکانات لازم در اختیار قرار گیرد تا سینما بسازند و مشغول گفتگو هستیم تا سرانه صندلی سینماها در مناطق حاشیه شهر افزایش یابد. 

وی با تاکید بر اینکه تمرکز بر روی احداث پردیس تئاتر است، گفت: مشهد با مشکلات زیرساختی در زمینه تئاتر مواجه است. پس احداث پردیس دارای اولویت است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه عملیات عمرانی پروژه پردیس نیز به زودی آغاز خواهد شد، اظهار کرد: در توسعه فرهنگسراها در حاشیه شهر نیز مصر هستیم و توسعه فضاهایی با محوریت کتاب را در دستور کار قرار دادیم. در این راستا دنبال مخاطب در موضوعات فرهنگی هستیم.

کلائی در خصوص پروژه آبادگران، توضیح داد: بدون شک این پروژه برای شهر مضر است. این پروژه به لحاظ قانونی مجوزهای لازم را گرفته اما به لحاظ فنی به آن معترضیم. چرا که در عمل به تعهدات خود و اجرای مجوزها صادق نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: بنا بوده آبادگران مجموعه گردشگری شود و توسعه فضاهای فرهنگی مد نظر قرار گیرد. سرمایه‌گذار اگر این مساله را جبران کند، در خدمتیم.

شهردار مشهد با اشاره به ورود دستگاه‌های نظارتی در این رابطه، بیان کرد: احقاق حقوق مردم مشهد سرجمع تمامی فعالیت‌هایی است که در دست انجام است. آبادگران به دلیل تخطی از تعهدات خود پروژه پیچیده‌ای خواهد بود که سال‌های سال وبال گردن شهر مشهد است.

کلائی در خصوص اراضی آبشار و پادگان نیز گفت: تمام تلاشم را می‌کنم اما موضوع واقعا به یک مساله پیچیده مبدل شده است. گفتگوهای بسیاری با امرای ارتش داشتیم. همه آنچه می‌خواهم احداث پارک 72 هکتاری و دیگری احداث سوله‌های ارزشمند تاریخی است.

وی توضیح داد: این سوله‌ها در شمال شرق پادگان است و می‌تواند سوژه‌های خوبی برای گردشگری شده و امیدوارم محقق شود.

شهردار مشهد عنوان کرد: اولین گام این بود که اختلافات خود را با ارتش حل کنیم. نسل قبل پارک 72 هکتاری ملت را به ما هدیه داد. اما باید دید میراث نسل ما به نسل بعدی چیست؟

کلائی با تاکید بر اینکه باید یک پارک 72 هکتاری دیگر به مردم ارائه دهیم، اظهار کرد: ظرفیت ایجاد این پارک در اراضی آبشار هست و درختان و فضای سبز ارزشمندی در اراضی آبشار وجود دارد که باید حفظ شود.

وی ادامه داد: پیش پیش دستور دادم نقشه‌برداری را انجام دهند و این بدان معنا است که بسیار امیدوارم کار به نتیجه خوبی ختم شود.

شهردار مشهد در خصوص زمان اتمام این پروژه گفت: کاری که تا پایان دور پنجم تمام نشود، آغاز نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم پروژه‌ها را طولانی مدت کنیم یا روی دست شورای بعد بگذاریم. پس همین دوره این پروژه‌ها را اجرایی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بحث گرفتن پول در طرح ترافیک و ایجاد محدودیت تردد خودرو مطرح شده است آیا با این کار موافق هستید؟ گفت: من در مجموع با گرفتن عوارض برای محدود کردن در محدوده حرم مطهر و هسته مرکزی شهر مخالف هستم اما باید برای کاهش ترافیک این محدوده‌ها راهکارهایی در نظر گرفته شود زیرا در حال حاضر حدود 65 درصد تردد خودروها از این محل عبوری است و به مقصد حرم انجام نمی‌شود.

کلائی افزود: با توافقاتی که انجام شده احداث پارکینگ با ظرفیت بالا، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، تغییر مسیر خودروهای عبوری در محدوده حرم مطهر و هسته مرکزی شهر مدنظر قرار گرفته شده است.

کلائی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور وی و یکی از معاونانش به عنوان سهامدار شرکتی در نمایشگاه بین‌المللی و استفاده این شرکت از رانت تاکید کرد: در موضوع استفاده از رانت بسیار حساس هستم لذا قبل از این که مسئولیت در شهرداری بپذیرم به دستگاه‌های نظارتی مراجعه کرده و اعلام کردم پیش از ورود به شهرداری تهران و مشهد به عنوان یک فرد در کارهای نمایشگاهی، فعالیت‌های اقتصادی و تدریس در دانشگاه حضور داشته‌ام.

شهردار مشهد ادامه داد: صنعت نمایشگاهی با وجود رکود رونق مناسبی ندارد و نمی‌توان رانتی برای آن در نظر گرفت، موضوعات در این خصوص شفاف است و اگر موضوع خاصی وجود دارد اعلام شود تا پاسخگویی کنیم.

وی افزود: در مجموع قبل از ورود به شهرداری فعالیت‌هایی در نمایشگاه داشته‌ام که اکنون از این مجموعه‌ها خداحافظی کرده‌ام.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز