خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مصرف شکر قزوینی‌ها از مرز 30 کیلوگرم گذشت/چهار رفتار موثر در ایجاد بیماری‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۸۰۲

معاونت امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین مصرف شکر در این استان را سالانه 33 کیلوگرم بیان کرد و گفت: 10 درصد مردم مبتلا به دیابت هستند.

نوروزعلی عزیزخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: رفتارهای انسان در 30 درصد از عوامل بیماری‌ها موثر است که می‌توان به چهار رفتار مهم تغذیه، تحرک بدنی، استعمال دخانیات و کنترل استرس اشاره کرد که رعایت این رفتارها در کاهش بیماری‌ها و یا عدم رعایت آنها می‌تواند در افزایش بیماری‌ها نقش بسزایی ایفا کند.

وی مصرف شکر در استان قزوین را سالانه 33 کیلوگرم ذکر کرد و افزود: این در حالی است که در کشوری همچون ژاپن مصرف شکر سالانه 15 کیلوگرم است.

معاونت امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: حدود 20 ناهنجاری و بیماری بدنی مانند چاقی و غیره در استان قزوین در حال افزایش است و 10 مردم استان هم مبتلا به دیابت هستند.

عزیزخانی اضافه کرد: بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، فشارخون و غیره در کشور رو به افزایش است و استان قزوین هم تحت تاثیر کشور بوده و این بیماری‌ها در استان در حال افزایش است چرا که فاکتور بیماری‌ها در کشور شبیه هم بوده و تفاوتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های متعددی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر در معاونت‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین پیش‌بینی شده که با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان عملیاتی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه دستگاه‌های بسیاری در امر سلامت دخیل هستند، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی و متولیان امر سلامت بین 20 تا 25 درصد در سلامت تاثیرگذار هستند این در حالی است که 75 تا 80 درصد تاثیر در حوزه سلامت مربوط به دستگاه‌های مختلف دیگر است که اگر پای کار نیایند و مشارکت نکنند، از دست دانشگاه  کار زیادی ساخته نیست.

مردم در امر سلامت نقش اصلی و مهم دارند

معاونت امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: البته مردم در امر سلامت باید  به میدان آمده و نقش خود را که نقش اصلی و مهم در عرصه سلامت است، به نحو احسن ایفا کنند و آگاهی خود را در امر سلامت افزایش دهند.

عزیزخانی با ذکر اینکه در 25 سال اخیر میزان ابتلا به فشار خون در کشور سه برابر شده، تصریح کرد: در کشور از هر سه نفر خانم بالای 60 سال، یک نفر مبتلا به پوکی استخوان  است؛ از سویی از هر دو نفر یک نفر مبتلا به فشار خون است که در استان قزوین هم برخی آمارها به آمار کشوری نزدیک است.

وی مطرح کرد: نیمی از جمعیت کشور، اضافه وزن و چاقی دارند که استان قزوین هم از این مهم مستثنا نیست و این بیماری غیرواگیر رو به افزایش است.

 این مسئول افزود: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری است اما باید رفتارهای چهارگانه موثر در بیماری‌ها یعنی تغذیه، تحرک بدنی، کنترل استرس و استعمال دخانیات رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز