خبرگزاری کار ایران

درگفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

توقف افزایش ظرفیت نیروگاه از طریق فاینانس به دلیل تحریم‌ها /تعیین‌کننده سوخت مازوت نیستیم

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۴۸۹

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: وضع تحریم‌های جدید از سوی امریکا موجب شد کار افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی از طریق فاینانس کمی عقب بماند.

علی فرهور در حاشیه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در قزوین مبنی بر اینکه آیا تصمیمی برای  افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی دارید یا خیر ، اظهار کرد: در شرکت مادر تخصصی و قبل از آن در توانیر افزایش ظرفیت نیروگاه به تصویب رسیده بود و قرار بود دو واحد سیکل ترکیبی از نوع جِی‌کِلَس با بالاترین راندمان در نیروگاه نصب شود.

وی افزود: نوسازی واحدهای بخار به تعداد چهار واحد 250 مگاواتی به همراه افزایش ظرفیت و قدرت در دستور کار قرار داشت.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین ادامه داد: قرار بود یک میلیارد دلار از طریق دولت ژاپن، این موضوع فاینانس شود و وام در اختیار طرف ایرانی یعنی شرکت مادر تخصصی قرار بگیرد و برای طرح توسعه نیروگاه و بازسازی واحدهای بخار انجام شود که کار تا مرحله قرارداد پیش رفت .

فرهور اضافه کرد: جلسات متعددی هم در نیروگاه شهید رجایی و در تهران در شرکت مادر تخصصی تولید برق برگزار شد اما وضع تحریم‌های جدید از سوی امریکا موجب شد یک کم کار عقب بماند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت جای‌کای ژاپن فاینانس را در اختیار قرار می‌داد که با  بازپرداخت وام 20 ساله و با سود 2.2 درصد بود که منتظر هستیم با ایجاد گشایش‌های سیاسی دوباره موضوع افزایش ظرفیت نیروگاه از طریق فاینانس پیگیری شود.

توقف افزایش ظرفیت نیروگاه از طریق فاینانس به دلیل تحریم‌ها /تعیین‌کننده سوخت مازوت نیستیم

این مسئول تصریح کرد: اگر مسئولان اذعان می‌کنند سوخت مازوت برای استان‌های همجوار استان قزوین آلودگی ایجاد می‌کند باید گفت که تعیین‌کننده سوخت مازوت نیستیم و بر عهده دیسپاچینگ ملی گاز و برق است؛ اگر از سوی مسئولان کشوری گاز طبیعی به طور کامل در اختیار نیروگاه شهید رجایی قرار گیرد، استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین افزود: قیمت هر مترمکعب سوخت گاز 70 تومان و قیمت هر مترمکعب ماوزت 140 تومان هزینه‌بر است؛ گرچه تمام تلاش نیروگاه شهید رجایی، تحویل برق مطمئن است و کسی هم بدون برق نمی‌تواند زندگی کند.

تولید گاز گلخانه‌ای در کشور کمتر از پیمان کیوتو

فرهور در پاسخ به این سوال که گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف گاز آلودگی هوا را در پی ندارد، ادامه داد: هر سوخت فسیلی که استفاده می‌شود گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند اما طبق پیمان کیوتو که قبلا برای مسائل محیط زیستی و گازهای گلخانه‌ای بود، برای هر کشور سهم گاز گلخانه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در کشور ما خیلی کمتر از سهم در نظر گرفته شده پیمان کیوتو، گاز گلخانه‌ای تولید می‌شود.

این مسئول در خصوص استفاده از پساب فاضلاب خروجی شهرک صنعتی کاسپین یک خاطرنشان کرد: آب مصرفی نیروگاه، مقطر است و اگر از آب آلوده و ناخالص استفاده شود، انتقال حرارت صورت نمی‌گیرد و بویلرهای واحدهای نیروگاه آسیب می‎‌بیند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین بیان کرد: از سوی مسئولان مطرح شده که پساب‌های آلوده و سنگین صنعتی شهرک صنعتی کاسپین یک تصفیه و استفاده شود که باید گفت اگر برای پساب‌های خروجی شهرک فیلتر و تصفیه‌خانه بگذارند و تحویل نیروگاه داده شود و معادل با آب چاه باشد، استفاده می‌کنیم.

فرهور افزود: هر صنعتی که وارد مدار می‌شود، تبعاتی دارد و باید اقدامی انجام دهیم که تبعات به حداقل برسد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز