خبرگزاری کار ایران

تقاضای مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران از شورا:

حمایت از اجرای کامل پروژه فاضلاب شهری با تعدیل 50 درصدی هزینه‌ها / پیشرفت 63 درصدی پروژه طی 23 سال / افزایش‌ قیمت؛ دلیل تاخیر در این پروژه زیست محیطی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۹۵۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه افزایش مجوزهای حفاری چهار برابر شده است ،گفت: این افزایش هزینه باعث شده تا پروژه ملی و زیست محیطی فاضلاب تهران با سیر نزولی مواجه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی عزالدین در نشست خبری خود با رسانه‌ها افزود : یکی از اهداف شرکت فاضلاب تهران چاره اندیشی برای رفع مخاطرات به وجود آمده در خصوص تامین نیاز آبی پایتخت و نیز تغذیه سفره زیرزمینی و کنترل فرونشت‌های ناشی از افت ذخایر آبی است.

 رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب تهران همچنین با پرداختن به این موضوع که افزایش تعرفه حفاری شبکه فاضلاب باعث شده تا در بعضی موارد هزینه مجوزها بیش از هزینه‌های اجرایی پروژه‌ها شود، گفت:  این مهم موجب تاخیرات محسوس در انجام باقیمانده طرح ملی فاضلاب خواهد شد.

 وی گفت: پایان هر چه سریع‌تر شبکه فاضلاب تهران باعث جلوگیری از آلودگی زیست محیطی خواهد بود زیرا با وصل انشعاب فاضلاب غیرمجاز توسط افراد سودجود به دلیل انفصال شبکه، باعث پس‌زدگی فاضلاب و رها شدن آن در معابر شهری خواهد شد.

عزالدین در ادامه خواستار همراهی شورای شهر تهران در اجرای هر چه سریع‌تر این پروژه شهری شد و گفت: امیدواریم  شورای شهر تهران با توجه به لایحه حمایتی از پروژه فاضلاب در راستای سرعت بخشی به پروژه فاضلاب نسبت به تعدیل بالغ بر 50 درصد  هزینه‌های حفاری،  همکاری بیشتری با این شرکت داشته باشد.  همچنین برای تکمیل طرح فاضلاب تهران هدف پنج‌ساله‌ای تعیین شد که این امر باز هم حمایت‌های شورای شهر را می‌طلبد.

مرتضی عزالدین، با بیان اینکه پروژه فاضلاب تهران به‌دلیل حجم گسترده کاری در ۲۲ منطقه شهرداری بزرگ‌ترین پروژه محیط‌زیستی کشور است، گفت: در این طرح اجرای ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، ۱۹۲ کیلومتر خطوط انتقال و تونل، ۲۰ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب برای ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است. این پروژه با کمک مجموعه دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر تهران و شهرداران ۲۲ منطقه پیشرفت مناسبی داشته و در حال حاضر ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۰ درصد بیشتر از میانگین پیشرفت طرح‌های فاضلاب در سطح کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران ادامه داد:  اما مشکل اساسی ما تأمین منابع مالی است؛ هر چند از ابتدای اجرای این طرح در سال ۷۵ از طریق منابع داخلی شرکت، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و تبصره‌های مصوب در شورای اسلامی شهر تهران تأمین اعتبار صورت گرفته است، اما موضوعِ افزایش هزینه مجوز حفاری در وضعیت کنونی موضوع قابل تأملی است.

به گفته عزالدین تعرفه‌های کنونی مجوز حفاری نسبت به تیرماه سال ۹۶ تقریباً چهار برابر شده است. این مبلغ معادل هزینه یک متر لوله‌گذاری شبکه فاضلاب است، به‌طوری‌که برای هر یک متر لوله‌گذاری با احتساب هزینه خرید لوله، حفاری، پیمانکار و ترمیم آسفالت حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود و تعرفه‌ای هم که مصوب شده تقریباً ۴۵۰ هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به حجم لوله‌گذاری در شهر تهران اشاره کرد و افزود: شرکت فاضلاب تهران باید سالانه ۵۰۰ کیلومتر شبکه در شهر اجرا کند و بر این اساس برای کاهش هزینه مجوز حفاری و تکمیل هرچه سریع‌تر طرح فاضلاب تهران حمایت‌های شورای شهر را نیاز دارد.

او همچنین گفت : احداث واحدهای ۷ و ۸ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ارزش هزار میلیارد تومان تا پایان تیرماه امسال با تعیین پیمانکار آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در خصوص اعتبار اجرایی طرح فاضلاب تهران نیز توضیح داد: تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در طرح فاضلاب تهران هزینه شده و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز لازم است.

در این نشست مسعود رضا ثامنی معاون مهندسی و توسعه و  مصطفی فلاح مدیر امور  هماهنگی شرکت آب و فاضلاب تهران نیز حضور داشتند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز