خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد ؛

با گذشت 40 سال از انقلاب مردم خارک هنوز گاز ندارند / نادیده گرفتن حقوق شهروندی بومیان با اجرای طرح امنیتی در جزیره / مرگ بسیاری از بیماران به دلیل نبود امکانات بیمارستانی

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۱۵۱

رئیس شورای شهر خارک گفت: در بسیاری از موارد شهروندان این جزیره به دلیل کمبودهای درمانی و دارویی می‌میرند.

مهدی بخشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مردم جزیره خارک با صادرات 92 درصدی فرآورد های نفتی و جمعیت 25 هزار نفری از هرگونه امکانات رفاهی و بهداشتی رنج می‌برند از جمله این مشکلات کمبود تجهیزات درمانی‌ در 2 بیمارستان این جزیره است که یکی از آنها متعلق به شرکت نفت است از کمبود پزشک های متخصص و تجهیزات درمانی گرفته تا  امکانات یکی از این  بیمارستان ها که در حد بیمارستان صحرایی است  که به نظرم باید تا زمانی که این بیمارستان ها تجهیز می شوند یک اورژانس دائم پیشرفته احداث شود.

جزیره ای بدون امکانات رفاهی و بهداشتی

بخشی با اشاره به اینکه بیمارستان خلیج فارس صنعت نفت خارک تقریبا 15 سالی است که طبق خواسته مردم بومی جزیره و نامه‌نگاری‌های مسئولان به مقامات شرکت نفت بیماران بومی منطقه را نیز می‌پذیرد ادامه داد: قبل از آن مردم بومی منطقه برای مشکلات درمانی مجبور بودند به شهرستان بوشهر مراجعه کنند.

رئیس شورای شهر خارک عنوان کرد: این بیمارستان فاقد پزشک‌های متخصص بوده و متخصصان پوست، اورولوژی و اعصاب و روان در طول ماه دوبار و آن هم آخر هفته‌ها که گاهی حتی به یک بار در ماه نیز می‌رسد برای ویزیت به این جزیره مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه بارها به دلیل کمبود تجهیزات درمان، پزشک متخصص و دارو در جزیره افرادی بسیاری جان باخته‌اند گفت: خود من بارها به عنوان یک فرد بومی در این جزیره شاهد فوت بیماران به دلیل کمبودهای دارویی و درمانی بوده‌ام.

بخشی گفت: گاهی به دلیل بوروکراسی اداری  برای اعزام  هلی‌کوپتر  به منطقه و انتقال بیمار اورژانسی به بوشهر  و مراکز درمانی دیگر ، بیمار تا رسیدن کمک های امدادی فوت می‌کند.

رئیس شورای شهر خارک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود اورژانس هوایی و دریایی جهت انتقال بیماران اورژانسی به مرکز استان بوشهر افزود: گاهی شرایط جسمی بیمار به شکلی است که نمی شود با بالگرد به بوشهر منتقل شود که نیاز به اورژانس دریایی دارد که متاسفانه بیمارستان خارک فاقد این امکان است و در این مواقع معمولا مردم از ناجیان بنادر بوشهر می خواهند که  بیمارشان را به بوشهر یا مرکز درمانی دیگر منتقل کنند. هرچند بیمارستان‌های بوشهر نیز خیلی مجهز نیست و مردم مجبورند به شیراز بروند.

گاهی شرایط جسمی بیمار به شکلی است که نمی شود با بالگرد به بوشهر منتقل شود که نیاز به اورژانس دریایی دارد که متاسفانه بیمارستان خارک فاقد این امکان است و در این مواقع معمولا مردم از ناجیان بنادر بوشهر می خواهند که  بیمارشان را به بوشهر یل مرکز درمانی دیگر منتقل کنند.

با گذشت 40 سال از انقلاب مردم خارک هنوز گاز ندارند / نادیده گرفتن حقوق شهروندی بومیان با اجرای طرح امنیتی در جزیره / مرگ بسیاری از بیماران به دلیل نبود امکانات بیمارستانی

وی در ادامه به نبود امکانات گاز در شهرستان خارک اشاره کرد و گفت: این جزیره با وجود صادرات بالای نفتی و با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز از نعمت بهره مندی از گاز محروم بوده که ساکنان این جزیره را با مشکلات زیادی دست به گریبان کرده است.

بخشی از دیگر مشکلات شهرستان خارک به کمبود آب شرب به صورت دائم اشاره کرد و گفت: آب شرب برای ساکنان منطقه به صورت مقطعی و فقط چند بار در طول هفته به صورت 2 ساعته مخزن ها را برای استفاده مردم پر می کنند.

هنوز شرکت آبفا نداریم

رئیس شورای شهر خارک ادامه داد: در این جزیره مشکل فاضلاب جدی بوده و هنوز شرکت آبفا نداریم و حدودا 10 سال پیش اعتباری جهت احداث مخازن این شرکت برآورد شد ولی به دلیل نداشتن متولی متاسفانه مخزن‌های فاضلاب شهری از سوی خودروهای‌های بخش خصوصی و شهری شهرداری که هیچ گونه اعتباری برای هزینه‌های آنها از سوی متولیان امر در نظر گرفته نشده به داخل دریا رهاسازی می شوند که متاسفانه باعث فاجعه زیست محیطی بزرگی در این جزیره شده است.

وی در ادامه به مشکل طرح جامع شهر خارک به دلیل مقاومت شرکت نفت اشاره کرد و گفت: تمامی شهرها در سطح کشور دارای محدوده و حریم هستند ولی در این جزیره با گذشت 14 سال هنوز این طرح در اداره مسکن و شهرسازی بلاتکلیف مانده است،شورای شهر نیز پیگیر این موضوع بوده ولی این اداره هیچ توجهی به  این موضوع ندارد.

با گذشت 40 سال از انقلاب مردم خارک هنوز گاز ندارند / نادیده گرفتن حقوق شهروندی بومیان با اجرای طرح امنیتی در جزیره / مرگ بسیاری از بیماران به دلیل نبود امکانات بیمارستانی

بخشی در ادامه به وضعیت اقتصادی مردم بومی جزیره خارگ اشاره کرد و افزود: شغل اصلی مردم بومی منطقه صیادی است متاسفانه هیچ تعاونی دولتی در ابتدایی ترین امکانات برای نگهداری صیدشان از جمله سردخانه ها از این افراد حمایت نمی شود و اداره شیلات در مورد زیرساخت های ایمنی جهت نگهداری قایق و لنج های این افراد برای صیادی حمایت نمی کند و بسیاری از این قایق و لنج ها دچار آسیب شده اند.

فقر صیادان به دلیل صید ترال

وی در ادامه به فاجعه زیست محیطی صید ترال در آب‌های خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد: فاجعه زیست محیطی نفت در جزیره کم بود که اداره شیلات با این کار خود بدترین کار  و سیاست ممکن را در حق صیادان  خلیج فارس انجام داد که عواقب بد آن جزیره خارک را نیز بی نصیب نگذاشت چرا که ماهی‌ها به شکل غریزه ای در هرکجا متولد شوند بعد از مدتی به صورت چرخشی دوباره به همان نقطه ابتدایی خودشان باز می‌گردد و در طی مسیر هم تغذیه می‌کنند و هم می چرخند که با این اتفاق متاسفانه تمامی آنها  از بین رفتند.

تمامی شهرها در سطح کشور دارای محدوده و حریم هستند ولی در این جزیره با گذشت 14 سال هنوز این طرح در اداره مسکن و شهرسازی بلاتکلیف مانده است،شورای شهر نیز پیگیر این موضوع بوده ولی این اداره هیچ توجهی به  این موضوع ندارد

بخشی ادامه داد: صید ترال در تمامی آب‌های خلیج فارس تبعات یک نواختی دارد فرقی نمی کند جزیره خارک باشد یا تنگه هرمز چرا که با سد کردن راه ماهی ها و صید آنها در مواقع تخم گذاری و نابود کردن طعمه شان ضربه بزرگی به صیادان بومی و محیط زیست زده‌اند و این مسئله باعث فقر و بدبختی ماهیگیران جزیره خارک شد و این افراد از سوی دولت حمایت مالی نمی‌شوند.

وی در ادامه به کارت تردد مسافران و حمل و نقل کالاها اشاره کرد و افزود: با کارت تردد در این جزیره حقوق شهروندان وبومیان منطقه نیز نقض می شود . 4 سال است که با این طرح امنیتی حقوق بومیان جزیره  به چالش کشیده‌ شده و مردم بومی را اگر مدتی خارج از جزیره باشند به منطقه راه نمی‌دهند زیرا  در این طرح آمده اگر مدتی از جزیره دور شوی بعد از بازگشت کارت تردد  باطل می شود. در صورتی که ما شهروند دانشجوی بومی و افرادی داریم که ممکن است برای پیدا کردن کار و یا هر دلیل دیگر مدتی در جزیره نباشند ، که متاسفانه با این طرح امنیتی،  کم کم هویت خود را از دست می دهند.

رئیس شورای شهر خارگ ادامه داد: با پی‌گیری‌های دو ساله اعضای شورای شهر از طریق استانداری بوشهر اعضای شورای عالی امنیتی از جزیره در خصوص این طرح بازدید داشتند ولی تاکنون نه اعضای این شورا ونه استاندار و فرماندار که برای حل موضوع قول مساعد دادند اقدامی نکردند.

با کارت تردد در این جزیره حقوق شهروندان وبومیان منطقه نیز نقض می شود . 4 سال است که با این طرح امنیتی حقوق بومیان جزیره  به چالش کشیده‌ شده و مردم بومی را اگر مدتی خارج از جزیره باشند به منطقه راه نمی‌دهند زیرا  در این طرح آمده اگر مدتی از جزیره دور شوی بعد از بازگشت کارت تردد  باطل می شود

وی گفت: شورای شهر اصلاحاتی را مکتوب کرده و به فرماندار ادارئه داد که این اصلاحات در شورای تامین استان مطرح و تایید شد ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است. به دلیل مسائل امنیتی جزیره حقوق شهروندی نادیده گرفته شده است. وقتی شهروندان به دلیل اجرای این  طرح ، اجازه  ورود و خروج از جزیره را ندارند پس چطور می‌توانند امنیت شغلی و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف داشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: مسئولان جزیره خارک در بحث مشکلات این جزیره خیلی کوشا نیستند و متاسفانه کم کاری می کنند.

وی در بحث طرح جامع خلیج فارس گفت: این طرح باید دور تا دور جزیره مصوب شود زیرا  با محدود بودن این طرح به دور تا دور شهر خارک باعث محدودیت ها در بحث گردشگری و مناطق تاریخی نیز می شود چرا که در زمینه گردشگری این جزیره دارای جاذبه هایی است که می تواند حتی درآمدی بالاتر از نفت داشته باشد.

با گذشت 40 سال از انقلاب مردم خارک هنوز گاز ندارند / نادیده گرفتن حقوق شهروندی بومیان با اجرای طرح امنیتی در جزیره / مرگ بسیاری از بیماران به دلیل نبود امکانات بیمارستانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جوانان جزیره خارک با وجود تحصیلات عالیه در رشته نفت بیکارند و متاسفانه نیروهای غیربومی از مناطق غرب کشور و دیگر مناطق با پرواز که بسیار هم هزینه بر است به جزیره آورده می شوند و اگر هم نیروی بومی را در شرکت نفت به کار گیرند به صورت ساعتی خواهد بود.

بخشی در پایان افزود: از  آلاینده های نفتی جزیره هم اگر صحبت نکنیم  خیلی بهتر است . همه می دانند این آلایند ها چقدر برای زیست بوم اینجا خطر آفرین است . این آلایندگی ها  را اگر  با موشک هم  به بوشهر پرتاب کنند باز به آنجا  نمی‌رسد  اما در تخصیص اعتبار متاسفانه می بینیم از 12  میلیارد تومان اعتبار   بودجه سالانه  استان 200 میلیون تومان آن  به جزیره خارک می رسد  و مابقی این اعتبار   به شهرستان های دیگر بوشهر اختصاص می‌یابد.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز