خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

کمبود 700 میلیارد ریال اعتبار شبکه آب و فاضلاب نیشابور

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۴۷۷

مدیر شبکه آب و فاضلاب نیشابور گفت: برای جلوگیری از هدر رفت ۹۵ درصد آب، اجرای ۲ طرح منطقه بندی در سطح شهر نیشابور و پنج طرح منطقه بندی شبکه آب رسانی در سطح شهر نیشابور از ۶ سال قبل شروع شده که به دلیل کمبود اعتبارات تا کنون نهایی نشده و حدود۷۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمد سلطانی دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران نیشابور به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب افزود: صرفه‌جویی آب یک اقدام فرهنگی است که با توجه به سیاست های دولت در حوزه نرخ گذاری آب مصرفی در سبد خانوار هزینه چندانی ندارد، هزینه هر متر مکعب ۱۱ هزار ریال است که یک سوم قیمت تمام شده است. 

سلطانی با اشاره به وضعیت منابع آب شهرستان نیشابور گفت: نیشابور با شش شهر تابعه وضعیت مناسبی ندارد و وضعیت نیشابور و خرو بحرانی است. 

وی اظهار کرد: آب نیشابور با 52حلقه چاه و ۸۵۰ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود. در حال حاضر حدود ۳۲ درصد هدر رفت آب به دلیل فرسودگی شبکه وجود دارد. هدر رفت واقعی ۱۸ تا ۲۰ درصد و ظاهری ۱۰ تا ۱۲ درصد  است.

سلطانی با توجه به شبکه فرسوده نیشابور چنین عنوان کرد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده با قدمت بیش از ۳۰ سال در سال ۹۷ و حدود ۱۰ کیلومتر اصلاح شبکه فرسوده که هر متر یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۲هزار و ۵۰ فقره نوسازی انشعاب انجام شده که هر مورد بیش از سه میلیون ریال هزینه داشته است. 

وی خاطر نشان شد: برای هر متر مربع آسفالت شکافی ۷۵۰ هزار ریال به شهرداری پرداخت می شود. انعقاد قرارداد نشت یابی برای پیمایش مسیر های آب رسانی برای یافتن نشت های پنهان در سطح شبکه، سال گذشته ۱۵۰ فقره از این طریق نشت یابی شد و ۱۰ لیتر بر ثانیه صرفه جویی شد. 

سلطانی با توجه به اینکه ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری نیاز آب در زمان اوج مصرف در نیشابور مورد نیاز است افزود: برای رفع این نیاز طرح راه اندازی چاه های فوشنجان در دستور کار قرار دارد که حدود ۱۲۵ لیتر به توان شبکه می افزاید. 

 محمد سلطانی اظهار کرد: در سال ۹۸ به علت فراوانی نزولات جوی این تصور برای عموم پیش می آید که کمبود آب برطرف شده اما چاه های با عمق ۲۷۰ متر، سال ها طول می کشد تا به سفره های آب نفوذ کند. 

وی با تاکید بر اینکه سیاست شرکت آب و فاضلاب با اینکه یک شرکت خصوصی است کسب رضایت مشترکین با کمترین هزینه است افزود: در طی ۱۰ سال گذشته عمق چاه ها از ۱۵۰ متر به ۲۷۰ متر رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح تعدیل فشار در سطح شبکه آبرسانی شهر نیشابور حدود یک درصد هدر رفتن آب را در سطح شبکه کاهش داد. همچنین ۱۵۹ لیتر حق آب نیشابور از سد بار است که به دلیل بروز خشکسالی هنوز آبگیری آن به طور کامل انجام نشده است. 

سلطانی با اشاره به این موضوع که میزان مصرف آب شرب در شهر نیشابور هر ماه به طور میانگین یک میلیون متر مکعب است گفت: سال گذشته 2هزار و پانصد مشترک و امسال تا کنون 600 مشترک داشته ایم، ۳۰۰ کنتور تعویض شده و ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز در سال گذشته شناسایی شده است. 

وی افزود: سال گذشته شاهد کاهش سرانه مصرف مشترکان بودیم. همچنین میزان‌مصرف خانگی ۱۱ تا ۱۳ متر مکعب در سطح استان است که در نیشابور این میزان حدود ۱۱ و نیم درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز