خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول خبر داد:

کشف دو شی تاریخی حین عملیات گازکشی در دزفول

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۶۷۸

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از کشف دو خمره سفالی حین عملیات احداث خط لوله انتقال گاز برای منازل در بخش سردشت این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، حجت‎الله آریایی‎نیا اظهار کرد: شرکت گاز شهرستان دزفول به منظور  لوله‎گذاری گاز برای منازل روستای گوروی بخش سردشت، به حفر کانال در منطقه اقدام کرد که در اثر این حفاری دو عدد خمره سفالی تاریخی از دل زمین کشف شد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاریخی بودن منطقه، شرکت گاز پیش از عملیات حفاری نباید از اداره میراث فرهنگی کسب مجوز می‎کرد؟ گفت: شرکت گاز فقط برای لوله‎کشی سراسری موظف به کسب مجوز از میراث فرهنگی است و باتوجه به این‎که گفته‎شده عملیات سراسری نبود و مربوط به لوله‎کشی گاز برای منازل بود، این استعلام را انجام نداد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه عنوان کرد: پس از کشف این دو خمره، عملیات انتقال گاز را توسط پایگاه حفاظت‌میراث‌فرهنگی دزفول و پاسگاه انتظامی سردشت چند روزی متوقف‌کردیم که پس از صحبت‌های انجام‎شده با سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان و واحد حقوقی این اداره‎کل قرار بر این شد تا مجوز ادامه فعالیت شرکت گاز در این منطقه را تحت نظارت کارشناس میراث فرهنگی صادر کنیم.

وی افزود: بر همین اساس، کارشناس ما روزانه به عنوان ناظر درکنار کارگران شرکت گاز در محل عملیات حاضر است و با تهیه عکس و گزارش اداره میراث فرهنگی شهرستان را در جریان جزئیات عملیات قرار خواهد داد و بنا است چنانچه حین فعالیت اثری کشف شد، بلافاصله عملیات متوقف و مسئولان میراث فرهنگی به همراه هیأت همراه برای ثبت و ضبط اشیاء اعزام شوند.

آریایی‎نیا با بیان این‎‎که براساس نظریه کارشناس اداره میراث فرهنگی دزفول قدمت دو خمره کشف‎شده مربوط به دوره اشکانی است، گفت: اشیاء مکشوف طی صورتجلسه‎ای از پاسگاه سردشت به منظور بررسی تحویل گرفته و به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان منتقل شد تا گزارش کامل، جامع، مستند و مصور درخصوص آن آماده و ارائه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز