خبرگزاری کار ایران

با هدف حفط میراثی گرانبها صورت گرفت؛

ثبت ملی گهواره لری در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۸۰۹

گهواره لری (ته‌ته) یکی از آثار سنتی مردم جنوب کشور به نام کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش ایلنا، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف از ثبت این اثر، احیاء و حفظ این میراث گرانبهای به یادگار مانده از اجداد و نیاکان قوم لر و حمایت از هنرمندان این عرصه است.

شفیعی افزود: با ثبت این اثر، تاکنون ۷۶۰ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گفت: گهواره لری با نام (ته‌ته) که یکی از میراث گرانبهای قوم لر در استان‌های جنوبی کشور است، در فهرست آثار ملی به اسم استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است.

دکتر وفایی متخصص اطفال هم با تایید مفید بودن استفاده از گهواره لری برای نوزادان می‌گوید: بر اساس یافته‌های علمی "ته‌ته" برای خواباندن نوزادانی که دچار کمبود کلسیم و فقر آهن هستند و به همین علت بی‌قراری می‌کنند و قولنج دارند، بسیار مفید است.

فریدون داوری کارشناس فرهنگی استان هم می‌گوید:استفاده از "ته ته" به زمان هخامنشیان برمی گردد و گهواره لری سابقه‌ای دیرینه دارد.

جایگاه گهواره لری در زندگی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئولان را بر آن داشت تا این اثر را ثبت ملی کنند.

این اثر مردم شناسی، هشتم اسفندماه پارسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز