خبرگزاری کار ایران

در سلسله نشست‌های شب یزد عنوان شد:

آب و محیط زیست مهمترین مولفه طرح آمایش سرزمین در یزد/ لزوم توجه به ملاحظات رفاهی و امنیتی

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۷۶۸

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمین در یزد گفت: آب و محیط زیست مهمترین مولفه این طرح است که باید به صورت ویژه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

‌به گزارش‌خبرنگار ایلنا، کرامت الله زیاری در پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های شب فرهنگی یزد با عنوان «برنامه ریزی آمایشی سرزمین» اظهار داشت: قطره قطره آب در این استان طلاست و متاسفانه یزد به لحاظ منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه توسعه وابسته به آب است و لازم است وابستگی به منابع خارج از استان کم شود ادامه داد: با توجه به کم آبی باید کشاورزی به سمت کشت گیاهان کم آبخواه سوق داده شود و استان یزد را به سمت صنعت سوق داد و در صنایعی نظیر آی. تی و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کرد.

زیاری با اشاره به ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یزد اضافه کرد: گردشگری از دیگر محورهای توسعه استان است که باید در سند آمایش مورد توجه ویژه قرار گیرد و اگر سرمایه گذاری در این زمینه شود توسعه و شکوفایی اقتصادی را همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه با مدیریت و سرمایه گذاری از موارد مهم سند آمایش است که بر این اساس می توان یزد را شکوفا کرد، یادآور شد: تهدیدات امنیتی، بحران زیست محیطی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، مناطق نمونه گردشگری، حیات وحش، سرمایه گذاری، زیرساخت های ارتباطی، راه‌ها، جاده‌ها و امکانات حمل و نقل و غیره در سند آمایش باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه معمولاً بیشتر امکانات در مرکز استان ها مستقر است و شهر یزد نیز با چنین پدیده‌ای روبروست، خاطرنشان کرد: در یزد امکانات به ترتیب در شهرستان های تفت، میبد، اردکان، ابرکوه، مهریز، اشکذر، خاتم، بافق و بهاباد مستقر شده است.

زیاری بررسی وضعیت اقلیمی را در مطالعات طرح آمایش مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در طرح آمایش باید عدالت در همه بخش ها اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دیده شود و همه مناطق به طور متوازن رشد و توسعه یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمایش ابتدا باید در سطح ملی تدوین شود و اسناد استانی دارای سند بالا دستی باشد، آینده پژوهی را لازمه سند آمایش دانست و گفت: در این سند باید توسعه یافتگی افق آینده در پهنه منطقه ای باشد و امکانات و توسعه یافتگی برای همه شهر و بخش ها و روستاها در افق ۲۰ ساله دیده شود.

این استاد سابق جغرافیای دانشگاه یزد گفت: طرح آمایش توسعه باید متناسب با فرصت ها و ظرفیت های هر منطقه باشد و هویت ایرانی - اسلامی، حراست از میراث فرهنگی، محرومیت زدایی و فقر زدایی به خصوص در مناطق روستایی، محیط زیست و منابع طبیعی، ارتقای اقتصادی، زیر ساخت ها، سرمایه گذاری، تمرکز زدایی، ارتقای کیفیت زندگی، ایجاد فرصت های شغلی و اشتغال، جلوگیری از تخریب محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم توجه به ملاحظات رفاهی و امنیتی به عنوان دیگر مولفه های مهم در تدوین سند آمایش اظهار داشت: سند آمایش، ضد تمرکز و موافق تمرکز زدایی است و توسعه پایدار باید در دل این سند قرار گیرد.

زیاری همچنین نسبت به توسعه شهرها و بخش ها و حتی استان در تصمیم گیری ها انتقاد کرد و گفت: هم اینک با این مشکل و چالش مواجه ایم که هر روز شهرها، شهرستان ها و بخش ها در کشور گسترش پیدا می‌کند در حالی که می‌بینیم این قضیه حدود ۷۰ سال قبل در کشورهایی مانند آلمان و فرانسته برچیده شد.

به گفته استاد تمام دانشگاه تهران، همچنین در سند آمایش باید مسایلی چون سیل، زلزله، ریزگرد ها، فرونشست زمین، مناطق و دشت های ممنوعه، سکونت های غیر رسمی و تخریب جنگل مورد توجه قرار گیرد و طرح ها متناسب با سند آمایش تهیه و تدوین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز