خبرگزاری کار ایران

علیرضا اکبرشاهی:

تحریم ها، واردات واکسن پرندگان را قطره چکانی کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۵۹۹

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی، گفت: تحریم ها موجب شده تا واردات واکسن به صورت قطره چکانی انجام شود و اگر موفق به ورود واکسن های استراتژیک نشویم میلیاردها تومان خسارت به کشور وارد می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا اکبرشاهی امروز در حاشیه سمینار علمی "آخرین یافته های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل" اظهار داشت: نیوکاسل بیماری واگیر دار شایع در کشور است که می توان با افزایش تولید واکسن و ساختار امنیت زیستی واحد ها، آن را کنترل کرد.

وی افزود: سال گذشته در بحث کنترل آنفولانزا و پرندگان تخم گذار مشکلات بسیاری ایجاد شد که با مهار آن نسبت به سال گذشته موج بیماری و معدوم سازی پرندگان، 97 درصد کاهش یافته است. در موج درگیری بیماری دو سال گذشته بالغ بر 25 میلیون پرنده معدوم شدند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان واردات واکسن طیور، گفت: متاسفانه 60 تا 65 درصد از واکسن های مورد نیاز کشور، وارداتی هستند و در این میان در صنعت پرورش طیور حدود 12 واکسن مهم و استراتژی در داخل کشور تولید نمی شود چراکه علم و دانش تولید آنرا کسب نکرده ایم.

وی ادامه داد: اگر این واکسن ها مصرف نشود، عوارض بسیار سنگینی دربرخواهد شد و کشور با عدم تهیه حتی یک رقم واکسن طیور ممکن است متحمل میلیاردها تومان خسارت شود.

اکبرشاهی گفت: تولید این واکسن های استراتژی در دنیا محدود است و تنها چند شرکت به دانش تولید آن، دست پیدا کرده اند اما موسساتی همچون موسسه سرم سازی رازی و دیگر شرکت های خصوصی علیرغم تمایل به ساخت این واکسن ها هنوز موفق به ساخت و تولید این واکسن های مهم نشدند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر تاثیر تحریم در روند تهیه و یا تولید واکسن های مورد نیاز کشور گفت: متاسفانه با انتقال ارز مشکل داریم ولی با اقدامات صورت گرفته تلاش می شود واکسن مورد نیاز وارد شود اما این رقم مشابه قبل نیست و در بخشی از موارد به صورت قطره چکانی وارد کشور می شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی گفت: به دلیل تحریم و کمبود واکسن های مورد نیاز، سیستم توزیع با نهایت ریزبینی به متقاضیان و پرورش دهندگان طیور تحویل می شود.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی در دستور کار خود این موضوع را لحاظ کرد که تامین واکسن های استراتژیک از کشورهای شرقی مثل هندوستان و چین خریداری شود.

اکبر شاهی یکی از دلایل کاهش بیماری آنفولانزا را تشکیل کمیته ممیزی امنیت زیستی برشمرد و اضافه کر: در واحدهای مرغ مادر و تخم گذار بازدید انجام شد و برای واحدهای که ظرفیت داشتند اجازه فعالیت صادر شد و این امر منجر به ارتقای فعالیت و امنیت واحدهای مربوطه شد.

وی با بیان اینکه آموزش و تقویت ساختار امنیت زیستی به کاهش بیماری نیوکاسل کمک خواهد کرد، افزود: با همکاری نهادهای مربوطه در این زمینه گام های موثری برداشته شده است. 

این مدیر کشوری اذعان داشت: واکسن های که مورد مصرف قرار می گیرند از نوع نسل اولی هستند و حدود 50 سال پیش تولید شدند و در حال حاضر بحث واکسن نوترکیب مطرح است که و به صورت ژنتیکی انجام می شود. مراحل اولیه این تولید، پیگیری و دنبال می شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی از انجام اقدامات آنالیزی این طرح خبر داد و یادآور شد: یکی از مزیت های این طرح جلوگیری و مقابله با بیماری است. همچنین کاهش تعداد دفعات واکسیناسیون طی این طرح اتفاق می افتد.

اکبرشاهی گفت: یک میلیارد دز واکسن کشته نیوکاسل و چهار میلیارد دز واکسن زنده نیوکاسل در کشور وجود دارد که سالانه مورد مصرف قرار میگیرد و البته بسیار رقم سنگینی است.

وی با بیان اینکه هزینه ها و ارزی که بابت طرح واکسیناسیون طیور انجام می شود بسیار بالا است، افزود: درصورتی که این اقدام صورت نگیرد در یک سال با یک هزار و 800 میلیارد تومان خسارت ناشی از نیوکاسل مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کنترل بیماری نیوکاسل در روستاها در دستورکار سازمان دامپزشکی قرار دارد، اظهار کرد: این اقدام بسیار با اهمیت است چرا که طیور بومی در روستاها شغل خانگی محسوب می شود و نباید شغلی در روستاها از بین برود. نکته قابل اهمیت دیگر این است که اگر آلودگی در روستاها را کاهش دهیم احتمال انتقال ویروس به پرندگان صنعتی کآهش می یابد.

 وی از تولید واکسن مقاوم به حرارت خبر داد و یادآور شد:از این نوع واکسن می توان در آب آشامیدنی استفاده کرد. سالانه سه نوبت از این واکسن استفاده خواهد شد و در هر نوبت 48میلیون پرنده واکسینه می شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز