خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

97 درصد داروی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود/ مشکل در تولید دارو فاجعه می آفریند

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۹۶۶

وزیر بهداشت و درمان و آموزش‌پزشکی‌گفت: برای27 درصد از داروی تولیدی کشور 550 میلیون ارز بری داریم و برای 3 درصد حدود 1/3 میلیارد دلار ارز خارج می شود و اگر برای تولید مشکلی ایجاد شود، این می‌تواند فاجعه بزرگی قلمداد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی امروز در مراسم بهره برداری شهرک صنعتی دارویی برکت، ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این مجموعه تولیدی، اظهار داشت: ما در نظام سلامت، دستاوردهای چشمگیری داریم و به ادامه آن خوشبین هستیم.

وی افزود: در اوایل انقلاب و سالهای بعد از آن با حضور تمام کارخانه‌های خارجی، 25 درصد از داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شد اما در حال حاضر 97 درصد داروی مورد نیاز در داخل ساخته می شود.

نمکی تصریح کرد: برای 27 درصد از داروی تولیدی 550 میلیون دارو، ارز بری داریم و برای 3 درصد حدود 1/3 میلیارد دلار ارز خارج می شود و اگر این گردونه برگردد مجبور خواهیم شد تمام دارایی خود را برای تامین داروی مورد نیاز مردم و بیماران هزینه کنیم که این می تواند فاجعه بزرگی قلمداد شود.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: امروز برای داروهایی که در کشور تولید می شود اجازه ورود داروی مشابه نخواهیم داد.

وی با اشاره به مقاومت مردم در برابر فشارهای اقتصادی، گفت: امروز با مقاومت باید به دنیا بفهمانیم این مملکت همان مردمی را دارد که در زمان جنگ تحمیلی 8 سال دفاع مقدس داشت.

نمکی گفت: عین موفقیت دستیابی به تسلیحات جنگی کشور در صنعت دارو و تولید صنایع شکل گرفته و ادعا می‌کنیم که حرف اول دنیا را می زنیم.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تهدیدات موجود در کشور، گفت: لازمه مقابله با تهدیدات دشمن، تجهیز و تکمیل تولیدات داخلی است که با همدلی و همکاری مضاعف، محقق می شود.

وی با اشاره به عملکرد جدید در سازمان غذا و دارو گفت: قرارگاهی در این سازمان راه اندازی شده است که برای هر درخواست بدون هیچ خصومت، همکاری می شود چراکه اعتقاد داریم در زمینه غذا و دارو نباید برای مردم مشکل ایجاد شود و لازمه این امر تولید و حمایت داخلی است.

نمکی گفت: بعد از خروج خارجی ها، بیشتر تولید دارو بر دوش بخش خصوصی محول شد و در این خصوص نگرانی در کشور وجود ندارد.

وزیر بهداشت به رونمایی غیر رسمی از پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد و گفت: این نمونه ای از پیشرفت زیرساختی کشور است که در دست اجرا بوده و به صورت رسمی در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به طرح کنترل فشار خون نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طرح مذکور در 380 مرکز فعال است و اهمیت آن به دلیل آن است که حدود 97 درصد مبتلایان به صورت مستقیم و 161 هزار نفر به دلایل مستقیم و غیر مستقیم به فشار خون مبتلا هستند.

وی با اشاره به رایگان بودن این طرح، گفت: 40 درصد مردم نمی دانند فشار خون دارند و تا زمانی که با نارسائی کلیه و سکته های قلبی و مغزی به مراکز درمانی مراجعه می کنند لذا این کنترل از بروز بسیاری از بیماری های مربوطه، پیشگیری و از هزینه های درمانی آن خواهد کاست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز