خبرگزاری کار ایران

نوربخش به ایلنا خبر داد:

نیشابور چهارمین زیستگاه آهو در ایران

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۴۶۹

​رئیس اداره محیط زیست نیشابور گفت: منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور به عنوان چهارمین زیستگاه آهو در ایران شناخته می‌شود که در مساحتی به وسعت 7 هزار هکتار در مرکز منطقه شکار ممنوع رئیسی به مساحت 60 هزار هکتار واقع شده است.

محمد مهدی نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در نیشابور، در خصوص آمار رو به رشد جمعیت آهوی ایرانی در این شهرستان گفت: این منطقه از سال 85 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و از سال 86 روند روبه افزایش داشته، این در حالی است که در اولین سرشماری ها جمعیت آهوی ایرانی در این منطقه فقط 200 راس بوده است. 

وی همچنین با اشاره به جمعیت قوچ اوریال و آهوی ایرانی خاطرنشان کرد: هم اکنون طبق آخرین سرشماری نزدیک به سه هزار راس قوچ اوریال و بیش از هزار و چهارصد راس آهوی ایرانی در نیشابور وجود دارد. 

وی در ادامه افزود: این منطقه زیستگاه پستانداران زیادی از جمله: کاراکال، گربه شنی، کفتار و... که گوشت‌خوار هستند و سنجاب زمینی، خرگوش و خزندگانی همچون انواع آگاماها و مارها همچنین انواع پرندگان در این منطقه وسیع زندگی می‌کنند. 

وی با توجه به افزایش روز افزون جمعیت آهوها و همچنین محصور بودن این‌ منطقه از شمال و غرب و شرق با اراضی کشاورزی که باعث آسیب رساندن آهو به مزارع یا سوءاستفاده کنندگان به آهو می‌شود، عنوان کرد: امیدواریم در جنوب منطقه با همکاری صنعت‌ و معدن و جهاد کشاورزی بتوانیم این‌ منطقه را وسعت داده تا در سال های آینده مشکلی از لحاظ جغرافیایی نداشته باشیم‌ و منطقه بسته نشود.

نوربخش در خصوص حضور اتباع خارجی و صدور مجوز شکار برای قوچ اوریال در قلب پناهگاه حیات وحش حیدری که سال گذشته به‌ خبر اول مجامع محیط زیستی تبدیل شده بود اظهار داشت: این ماجرا حتی پای نمایندگان‌ مجلس را هم به میان آورد و تا جایی که صحبت از طرح سئوال از رئیس‌جمهور به خاطر این موضوع نیز مطرح شد، موضوعی که از همان ابتدا موافقان‌و مخالفان خود را داشت.

رئیس اداره محیط زیست نیشابور در مورد اتفاقات سال گذشته برای صدور پروانه شکار در نیشابور گفت: نیشابور جزو معدود شهرستان ها در کل ایران بود که سال گذشته مجوز شکار گرفت، این موضوع با توجه به نتایج سرشماری های صورت گرفته اتفاق افتاد و گسترش جمعیت گونه‌های جانوری در سنوات اخیر که با حفاظت مطلوب مناطق به دست آمده است باعث شد تا نظر کارشناسان بر این باشد که امکان صدور پروانه شکار در نیشابور وجود دارد.

محمد مهدی نور بخش افزود: تفاهم‌نامه بین سازمان محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست صورت گرفت و برای اتباع ایرانی و خارجی پروانه شکار صادر شد که در فصل مجاز در پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده رئیسی حضور پیدا کردند و نسبت به انجام شکار قانونمند با حضور مامورین در مناطقی که کاملا کنترل شده و تحت نظر ما بود صورت گرفت. 

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۷ مورد پروانه شکار قوچ و میش اوریال در منطقه پناهگاه حیات وحش حیدری و یک آهو در منطقه حفاظت شده رئیسی صادر شد که ۴ مورد از این‌ پروانه ها برای اتباع خارجی بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور با بیان اینکه از محل درآمد حاصل از صدور این پروانه‌ها سه میلیارد و پانصد میلیون تومان در اختیار شهرستان نیشابور قرار گرفته است؛ افزود: از محل این درآمدها ۵ دستگاه موتور سیکلت و تعدادی دوربین چشمی‌ و عکاسی برای محیط بانان خریداری شده، بخشی نیز برای فنس‌کشی حاشیه جنوبی پناهگاه حیات وحش حیدری هزینه شده که یک و نیم کیلومتر طول دارد. همچنین یک میلیارد ریال برای جلوگیری از ورود گراز و آسیب‌ رساندن به مزارع که شکایات و خسارات فراوانی در این زمینه داشته، هزینه کرده ایم.

وی ادامه داد: بحث توانمند سازی جوامع محلی اطراف مناطق حفاظت شده را داشته ایم که مشخصا در حوزه مدیریت و حفظ منابع آب و بهسازی انهار و توزیع مصالح ساختمانی انجام شده است تا بومی های منطقه متوجه شوند کمک به محیط زیست یک طرفه نیست و بابت این کمکشان به حفظ حیات وحش منتفع خواهند شد. 

نور بخش یادآور شد: تهیه و توزیع باکس زباله، خرید مخزن آب شرب، خریداری ۱۲ عدد بخاری گازی برای مدارس حاشیه منطقه حیات وحش حیدری، آموزش به دانش آموزان و تهیه همزمان ۴۰۰ بسته آموزشی تحصیلی برای دانش آموزان بخشی از موارد انجام شده توسط محیط زیست از محل این درآمدها می باشد.

وی افزود: همچنین در بحث مطالعاتی، قراردادی به وسیله اداره کل محیط زیست استان با دانشگاه فردوسی در مورد مطالعه حیات‌وحش منطقه حیدری و شناسایی مجدد گونه های مختلف در منطقه و آمار برداری از آن ها نیز منعقد شده است.

رئیس اداره محیط زیست نیشابور با بیان اینکه به نسبت اعتباراتی که محیط زیست نیشابور دارد که این اعتبارات بسیار خوبی است بیان کرد: صدور پروانه شکار در سال ۹۸ به سرشماری گونه ها بستگی دارد و برآورد می شود که آیا امکان صدور پروانه وجود دارد یا خیر. 

نور بخش با بیان اینکه چرای بی رویه دام، قطع تاغ، تله گذاری و صدمه زدن سگ‌ها به بره آهوها از جمله مشکلات منطقه رئیسی است، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از راه های درآمد این مناطق بحث اکو توریسم و حضور گردشگر است که می تواند از این مناطق دیدن و عکاسی کند که پیشنهاد های اولیه آن را نیز داده ایم اما احتیاج به دستورات از مراجع بالاتر سازمانی دارد.

وی در پایان با توجه به افزایش دمای هوا در سال جاری از اهالی روستاها، کشاورزان و گردشگران درخواست داشت تا مراقب زمین ها و پوشش گیاهی منطقه باشند تا آتش سوزی رخ ندهد زیرا مهار آتش در این منطقه وسیع کاری بسیار دشوار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز