خبرگزاری کار ایران

درخت کهنسالی که توجه مسئولان را می‌طلبد؛

وضعیت نامساعد چنار 1200 ساله در نصرآباد یزد/ احتمال شکستگی شاخه‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۳۷۳

چنار کهنسال در منطقه ییلاقی نصرآباد در شهرستان تفت یکی از بزرگترین موجودات زنده شهرستان تفت به حساب می‌آید ولی به دلیل عدم رسیدگی توسط نهادهای ذیربط، وضعیت نامساعدی دارد.

به گزارش ایلنا، هنوز مشکلات پیرامون سرو کهنسال ابرکوه پایان نیافته که درخت چنار نصرآباد در معرض خطر قرار گرفته است.

گفته می شود این درخت حدود 50 سال قبل چار آتش‌سوزی شد اما تنه اصلی آن باقی مانده و هر کدام از شاخه ها سالها عمر دارند که به واسطه سنگین شدن شاخه ها احتمال شکستگی آنها وجود دارد.

این چنار با محیط تنه 9.5 متر و ارتفاع نزدیک به 20 متر یکی از درختان کهنسال و دیرزیست استان یزد محسوب می‌شود که نظیر سایر درختان کهنسال از ارزش‌های طبیعی و فرهنگی خاصی برخوردار است.

برای جلوگیری از شکسته شدن شاخه ها و بدنه این درخت از تسمه های فلزی استفاده شده است.

فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه این درخت جزو فهرست آثار ملی نیست، گفت: با توجه به عدم ثبت این درخت، میراث فرهنگی نمی‌تواند برنامه ریزی خاصی برای آن انجام دهد و نهادهای دیگر در این خصوص مسئول هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به قدمت این درخت کهنسال، آیا برنامه ای برای ثبت آن وجود ندارد، گفت: در حال تکمیل پرونده درختان دیرزیست در استان هستیم و تاکنون هفت درخت کهنسال در این فهرست ثبت شده اند. پرونده درخت چنار نصرآباد هم در حال تکمیل است ولی قدمت آن باید توسط کارشناسان مربوطه به صورت رسمی تخمین زده شود و مراحل بعدی ثبت آن پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز