خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین:

اولویت استان، سرمایه‌گذاری در سعدالسلطنه جهان است/ اگر نتوانیم در بازار جهانی،عرضه مناسبی داشته باشیم، تولید معنا ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۴۱۹

استاندار قزوین گفت: از بین آثار تاریخی استان قزوین، اولویت ما سرمایه‌گذاری و تکمیل سرای سعدالسلطنه است و معتقدیم در این مجموعه می تواند مرکزی بی نظیر برای عرضه صنایع دستی ایران و سایر کشورهای جهان باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین،در نشست رئیس شورای جهانی صنایع دستی آسیا اقیانوسیه با عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در دفتر جلسات استاندار برگزار شد.

زاهدی در این نشست بیان کرد: قزوین، دارای قدمت و تمدن هفت هزار ساله است و یک دور پنجاه و سه ساله پایتخت ایران در دوره صفوی بوده است و بناهای تاریخی که امروز وجود دارد ابتدا در قزوین اجرا شده و سپس در سایر نقاط ایران رواج یافته است.

وی گفت: بازار سعد السلطنه در تمام ایران بی نظیر است ما معمولا همه بازاهارهایی که در کشور داریم محل خرید و فروش مایحتاج مردم بوده و هستند اما سعد السلطنه علاوه بر این امر محل اقامت تجار و بازرگانان بوده است.

استاندار قزوین اظهار کرد: بازرگانانی که در آن زمان از سایر مناطق ایران به استان می آمدند در سعد السلطنه سکنا گزید  و این مکان به عنوان یک بازار بین المللی مکانی برای تمام مردم بوده است.

زاهدی عنوان کرد: در حال حاضر عمده اقوام ایرانی در قزوین زندگی می کنند به همین دلیل هم فرهنگ‌های مختلف در اینجا حضور دارند و هم این حضور اقوام بر تنوع و فراوانی صنایع دستی استان، اثر مثبت داشته است.

وی افزود: هنوز مردمی در استان هستند که بعد از صدها سال با لباس‌های محلی  زندگی کرده و  آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌اند.

استاندار قزوین افزود: در طول سال، هفته ای به نام هفته فرهنگی قزوین وجود دارد که با همکاری متقابل میراث فرهنگی و شهرداری قزوین برگزار می شود و در آن زمان کلکسیونی از این آداب و رسوم ارائه می شود.

وی ادامه داد: اگر عرضه مناسبی در بازارهای داخلی و جهانی نداشته باشیم، تولید معنا ندارد. در بحث آموزش نیز یکی از برنامه های مهم ما آموزش صنایع کاران جوان است که تغییرات موجود باعث از بین رفتن صنایع دستی ما نشود.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: ما می توانستیم بنایی مدرن با معماری جدید بسازیم و صنایع دستی را در آنجا عرضه کنیم اما ترجیح دادیم فضایی سنتی ایجاد شود تا با صنایع دستی همخوانی داشته باشد که مناسبتر از سعدالسلطنه جایی برای عرضه این محصولات وجود نداشت.

زاهدی بیان کرد: وجود صنایع دستی در حجره های سنتی سعدالسلطنه زیبایی خاصی به آن بخشیده و زحمات زیادی کشده شده تا این مجموعه ایجاد شده و قسمتهای مختلف این مجموعه زمان زیادی برده تا به تملک دولت درآمده و این مجموعه، نمونه خاصی از معماری ایرانی اسلامی است و در همین راستا بخش عمده کار انجام شده و الویت دولت تکمیل این مجموعه تاریخی است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز