خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین :

یکی از دلایل آلودگی هوا فعالیت معادن آبیک است /شایعه صدور جواز 17 هزارتن پسماند شیمیایی استان صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۷۷۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: استان در چندین سال اخیر در شرایط ناسالم قرار نگرفته و در سال گذشته تعداد روزهای ناسالم 5 روز بوده که شاخص آلایندگی ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون بوده و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس، در سال 96 حدود 15 روز بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، نشست خبری حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اصحاب رسانه در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

پسندیده در این جلسه ضمن اشاره به وظایف این اداره کل بیان کرد: اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست را یک وظیفه تلقی کرده است و همه مسئول این امر می باشند.

وی گفت: محیط زیست یک سازمان حاکمیتی و نظارتی است و ابزار کلی و حفاظت در این سازمان، قوانین و مقرراتی است که سازمان را حمایت می کند و در همین راستا مقرراتی در کشور وضع شده که در راستای محیط زیست می باشد و سایر دستگاه های اجرایی ملزم هستند قوانین و الزامات محیط زیست را لحاظ نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: در قوانین برنامه‌ای نیز، الزاماتی برای دستگاه های مسئول در هر حوزه وجود دارد و می بایست برنامه ریزی داشته باشند تا قوانین به خوبی اجرایی شود. نقش اطلاع رسانی در زمینه محیط زیست بسیار مهم است و اگر افرادی باشند الزامات محیط زیست را رعایت نکنند باید بدانند از نظر قانونی اعمال مقررات خواهد شد.

 یکی از دلایل آلودگی هوا فعالیت معادن آبیک است  /شایعه صدور جواز 17 هزارتن پسماند شیمیایی استان صحت ندارد

پسندیده عنوان کرد: استان قزوین از استان های بی نظیر از لحاظ ویژگی های زیستی است. زیستگاه ها و اکوسیستم های ارزشمند و جاذبه های زیست بومی استان، نماد استان می باشند و حفاظت از این عرصه ها بر عهده همه ماست و در این زمینه نقش رسانه در بسط و توسعه توانمندی های زیستی که متعلق به تمام نسل هاست بسیار مهم است.

وی افزود: طبیعت و منابع طبیعی حقوقی دارند و ما انسانها در پاسداشت حقوق طبیعت باید این موضوعات را مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: حدود 15 شهرک و ناحیه صنعتی مهم کشور در استان قزوین مستقر هستند و توجه به استانداردهای زیست محیطی در الویت می باشد و در جریان تولید نباید به محیط زیست آسیب بر سانیم.

پسندیده اضافه کرد: حدود 4 هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد و در سال 97 حدود 499 مورد پایش از این واحدها داشتیم که 235 مورد قوانین زیست محیطی را در بخش فاضلاب رعایت کردند و در زمینه بهسازی و استانداردسازی خروجی واحدها 407 مورد اخطار صادر شد و تعداد نمونه برداری خروجی کیفی هوا مجموعا 84 مورد بوده که 60 مورد استانداردها را رعایت کرده بودند.

 یکی از دلایل آلودگی هوا فعالیت معادن آبیک است  /شایعه صدور جواز 17 هزارتن پسماند شیمیایی استان صحت ندارد

وی ادامه داد: واحدهایی که آلودگی و خطرات فوری داشته باشند طبق قانون با هماهنگی مراجع قضایی واحد آنها تعطیل می شود. هیچ مبلغی از جرایم زیست محیطی به سازمان واریز نمی شود و این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده و از طریق آنها اقدام می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در خصوص وضعیت کیفی هوا، استان در چندین سال اخیر در شرایط ناسالم قرار نگرفته و در سال گذشته تعداد روزهای ناسالم 5 روز بوده که شاخص آلایندگی ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون بوده و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس، در سال 96 حدود 15 روز بوده است.

پسندیده اظهار کرد: در خصوص نیروگاه شهید رجایی به صورت هفتگی میزان و نوع مصرف سوخت را به محیط زیست اعلام می کند و سال گذشته مصرف سوخت این نیروگاه دوازده درصد مازوت و گازوییل بوده است و این میزان نسبت به سال 96 بهتر بوده است. این بحث که نیروگاه هیچ آلودگی نداشته باشد سخن درستی نیست اما آلایندگی ها با پیگیری اداره کل محیط زیست استان، بلافاصله در عرض چند ساعت برطرف می شده است.

وی ادامه داد: در بحث سیمان آبیک این واحد در حوزه استحفاظی استان البرز است، اما قطعا میزان اثرگذاری آلودگی این واحد نسبت به استان قزوین، بیشتر است و همکاران ما نظارت ها و بازدیدهای فنی مستمر داشته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: دغدغه ما حوزه معادن آبیک است و بخش عمده ای از ذرات گردوغبار در استان به دلیل فعالیت این معادن می باشد و در وضعیت کیفی هوای منطقه تاثیرگذار می باشد.

پسندیده با اشاره به مناطق تحت پوشش این اداره کل بیان کرد: سه منطقه حفاظت شده طارم، الموت و باشگل تحت پوشش ما بوده و جمعا 130 هزار هکتار تحت پوشش نظارت ما است که علاوه بر این میزان، 450 هزار هکتار مناطق شکار ممنوع نیز تحت نظارت اداره،کل حفاظت محیط زیست می باشد.

وی افزود: تنوع زیستی استان در سرشماری های حیات وحش در زمستان 97، کل بز وحشی، که تعداد این گونه 23 ممیز 24 صدم درصد رشد نسبت به سال 96 بوده و تنها زیستگاه آهو در استان ، باشگل است که نسبت به زمستان 96 حدود 48 ممیز 15 درصد رشد داشته است.

 یکی از دلایل آلودگی هوا فعالیت معادن آبیک است  /شایعه صدور جواز 17 هزارتن پسماند شیمیایی استان صحت ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: زیستگاه پلنگ و خرس مناطق طارم و الموت می باشد و پنج دوربین مدار بسته در منطقه باشگل راه اندازی شده و سال گذشته 84 مورد پروانه میر شکاری جهت محافظت مزارع کشاورزی صادر شده است. همچنین شکار غیرمجاز پرندگان 138 مورد، سلاح غیرمجاز 45 مورد، 28 مورد شکار پستانداران و 18 مورد تعلیف بوده است.

پسندیده با اشاره به پسماندها بیان کرد: یکی از الویتهای استان قزوین بحث پسماندها می باشد. یکی از مهمترین فعالیت های استان از ماه های ابتدایی سال گذشته، جلوگیری از انتقال پسماندهای خطرناک و همچنین جلوگیری از ورود پسماندهای شیمیایی شش استان کشور به قزوین می باشد که بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به شایعات موجود در خصوص دریافت جواز پسماندهای استان گفت: زمزمه هایی مبنی بر شایعات صدور مجوز 17 هزارتن پسماند شیمیایی استان های گیلان و قزوین شنیده شد که این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد و دامن زدن به این شایعات کاری غیراخلاقی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز