خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت کسبه پلدختر گزارش می‌دهد؛

دکان‌های تخته شده، روزی‌های در ِگل مانده / مردم: نمی‌مانیم؛ نه پول داریم نه کار و سرمایه/ یک مسئول: اصناف شرایط خدمات مدت‌دار را برای کسبه فراهم کنند

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۰۰۷

سیل 12 فروردین ماه در جنوب استان لرستان تبعات جبران ناپذیری برای مردم این استان به همراه داشت تا جایی که امروز نه تنها سرپناه مردم دستخوش ویرانی و خسارت شده بلکه کسب و کار و سرمایه آنها هم از بین‌رفته تا جایی که‌بسیاری قصد مهاجرت دارند و می‌گویند نه پول داریم نه سرمایه؛ دیگر چگونه بمانیم.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، سیل لرستان باعث ویرانی بسیاری از زیرساخت‌های شهری و روستایی این استان شد تا جایی که یکی از مشکلات اساسی منطقه امروز وضعیت کسبه و کسب و کار مردم شهرستان پلدختر است. مردمی که علاوه بر خانه‌های‌شان، حالا شغل‌شان را هم از دست داده اند و اگر فکری به حال کسب و کارشان نشود باعث از رونق افتادن چرخه اقتصادی این شهرستان و حتی مهاجرت مردم خواهد شد.

خاطره دوازدهم فروردین ماه امسال شاید برای مردم بسیاری از نقاط ایران سرشار از خاطرات خوب باشد ولی برای مردم جنوب استان لرستان و بیشتر شهرستان پلدختر روزی ویرانگر و فراموش نشدنی است. روزی که شاید بشود گفت در این منطقه زمین و زمان زیر رو شد؛ سیل ویرانگر با شدت هرچه تمام‌تر تاخت و هرچه بر سر راهش بود، ویران کرد. در این سیل علاوه بر تخریب منازل مسکونی بیشترین خسارت‌های مالی در بخش تجاری و به کسب و کار مردم وارد شد به گونه ای که امروز بسیاری از مردم نه سرپناه دارند و نه کسب و کار .

به دلیل نبود صنایع سبک و سنگین در شهرستان پلدختر شغل و حرفه اغلب مردم منطقه کسب و کارهای کوچک از جمله قصابی، نجاری، سوپرمارکت و فروشگاه های عرضه مواد غذایی است که در سیل ویرانگر دستمایه و سرمایه های خود را از دست دادند به گونه‌ای که شاید دیگر جبران این خسارت ها به این سادگی‌ها امکان پذیر نباشد.

مشکل کسب و کار به حدی در شهرستان پلدختر جدی است که عده‌ای قصد مهاجرت از منطقه را دارند تا روزی خود را در جای دیگری با کسب و کار تازه‌ای از سر بگیرند و این می‌تواند زمینه ساز بی رونقی اقتصاد این شهرستان شود.

دکان‌های تخته شده، روزی‌های در ِگل مانده / مردم: نمی‌مانیم؛ نه پول داریم نه کار و سرمایه/ یک مسئول: اصناف  شرایط خدمات مدت‌دار  را برای کسبه فراهم کنند

"توکل بخشی‌تلی" یکی از کسبه‌شهرستان پلدختر که پیش از سیل به حرفه قصابی مشغول بود به خبرنگار ایلنا می‌گوید: سیل 12 فروردین خانه و مغازه‌ام را ویران کرد و به خاک سیاه نشستم. هر چیزی که در مغازه بود از جمله دفتر حسابرسی، چرخ گوشت، ترازوی دیجیتالی، یخچال‌ها، 15 میلیون پول نقد و 300 کیلو گوشتی که در یخچال‌ها بود همگی نابود شد و از بین رفت.

وی درباره روز حادثه این چنین روایت می‌کند: متاسفانه سیل چنان غافلگیرمان کرد که حتی نتوانستم دفتر حسابرسی مغازه را بردارم و حالا نمی‌دانم از چه کسی بابت نسیه هایم طلب دارم.

این قصاب قدیمی شهر پلدختر در ادامه اضافه کرد: روزهای اول این حادثه کارشناسان بنیاد مسکن به خانه‌های‌مان آمدند و کدهایی به در خانه‌های تخریبی نصب کردند اما تاکنون هیچگونه کمکی به ما نشده است.

دکان‌های تخته شده، روزی‌های در ِگل مانده / مردم: نمی‌مانیم؛ نه پول داریم نه کار و سرمایه/ یک مسئول: اصناف  شرایط خدمات مدت‌دار  را برای کسبه فراهم کنند

وی با نگرانی از ضرر و زیان اموالش درحادثه سیل می‌گوید: 300 میلیون فقط بابت اجناس مغازه ام ضرر کردم. با مشکلات پیش‌آمده از مغازه‌داری منصرف شدم ولی متاسفانه به جز قصابی کار دیگری بلد نیستم و سال‌های سال است که با این شغل خو گرفته‌ام و تغییر این شغل برایم آسان نیست.

آقا توکل روز حادثه را این چنین روایت می‌کند: متاسفانه سیل چنان غافلگیرمان کرد که حتی نتوانستم دفتر حسابرسی را از مغازه بردارم و حالا نمی‌دانم از چه کسی بابت نسیه هایم طلب دارم

بخشی در جواب سئوالم که هم اکنون با این مشکلات به وجود آمده و بیکاری چگونه امورات می‌گذرانید، گفت: از افرادی که طلب داشتم بعضی های‌شان پول هایم را برمی‌گردانند با همین مقدار پول هایی که به دست ام می رسد چرخ زندگی را می‌چرخانم.

وی می‌گوید: امیدوارم دولت فکری به حال کسبه پلدختر بکند هرچند سیل اخیر به درستی مدیریت نشد و به مردم آگاهی لازم را ندادند که زندگی‌شان را نجات بدهند و امیدوارم مسئولان به فکرمان باشند که بتوانیم دوباره شغلی را ایجاد کنیم چرا که بدون سرمایه و سه کودک قد و نیم‌قد چگونه باید زندگی کنم.

"زهرا سارمی‌فرد" که در بازار شهرستان پلدختر مغازه خواربار فروشی دارد به خبرنگار ایلنا می‌گوید: مغازه عمده فروشی مواد غذایی داشتم که تنها منبع درآمدم بود. 200 میلیون تومان در سیل اخیر خسارت دیدم و سرمایه ام از بین رفت.

او می‌گوید: تمام وسایل مغازه‌ام را سیل برد و یخچال‌ام سوخته و بلااستفاده است. بیشتر مواد غذایی داخل مغازه‌ام از جمله قند، شکر، چای، برنج و حبوبات کاملا از بین رفت و فقط مقداری پفک و کنسرو مانده که البته برچسب‌هایشان نیز از بین رفته است.

این زن مغازه دار گفت: روز حادثه سیل هیچ هشداری به ما ندادند که وسایل‌مان را از مغازه جابه جا کنیم و بیشتر می‌گفتند خطر سیل تنها خانه‌های کوی سازمانی‌ها را تهدید می‌کند.

زهراخانم ادامه داد: تعدادی کارشناس از استان آمدند و خسارت‌های مغازه‌ ام را تخمین زدند ولی تاکنون هیچ خبری از کمک بلاعوض و وام نشده است. تنها امیدم بعد از خدا برای گذراندن زندگی همین مغازه بود که دیگر چیزی برایم نمانده است.

تمام وسایل مغازه‌ام را سیل از بین برد و یخچالم سوخته و بلااستفاده است. بیشتر مواد غذایی داخل مغازه‌ام از جمله قند، شکر، چای، برنج و حبوبات کاملا از بین رفت و فقط مقداری پفک و کنسرو مانده که البته برچسب‌هایشان نیز از بین رفته است

"غلام زینی‌وند" دیگر بازاری سیل زده شهرستان پلدختر به خبرنگار ایلنا گفت: سیل خانه‌ و مغازه ام مان را ویران کرد؛ حتی وسایل مغازه که در انبار خانه بود نیز از بین رفت. حدود 200 میلیون خسارت مغازه ام و 300 میلیون تومان خسارت اموال ام بود.

آقا غلام افزود: تاکنون هیچ کمکی از سوی دولت دریافت نکردم و گفته شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار است به ما وام بدهند ولی تا این لحظه هیچ خبری نشده است.

وی ادامه داد: هیچ امیدی برای ادامه زندگی در شهر سیل زده پلدختر ندارم و فکر نمی‌کنم هیچ وقت کاسبی‌مان رونق گذشته را پیدا کند. با این سیلی که آمد تمام قیمت‌ها در شهرمان چند برابر شد؛ از اجاره خانه گرفته تا مواد غذایی و ... حتی خانه‌ای از خودم ندارم و مستاجر هستم و الان هم رهن و هم اجاره‌ها چند برابر شده و دیگر نمی‌توانیم اینجا بمانیم؛ ناچاریم برای لقمه‌ای نان به شهر و دیاری دیگر کوچ کنیم چرا که هیچ راهی برای‌مان نمانده است. شهر آنقدر ویران شده که نمی‌توانیم هیچ کاری بکنیم.

دکان‌های تخته شده، روزی‌های در ِگل مانده / مردم: نمی‌مانیم؛ نه پول داریم نه کار و سرمایه/ یک مسئول: اصناف  شرایط خدمات مدت‌دار  را برای کسبه فراهم کنند

وی اضافه کرد: برای راه‌اندازی دوباره مغازه چند صد میلیون تومان نیاز دارم؛ تمام اجناس مغازه که در خانه‌ام انبار بودند زیر گل و لای مدفون شدند. کلی ضرر کردم. امیدواریم مسئولان به فکرمان باشند که بتوانیم دوباره روی پای‌مان بایستیم. با این پولی که به عنوان کمک برای‌مان در نظر گرفتند در مقابل آن همه ضرر و خسارت رقم قابل توجهی نیست. افرادی مثل من که هیچ پشتوانه مالی نداشتیم بعد از سیل به خاک سیاه نشستیم.

تمام حرف و درد دل مردم حاکی از آن است که دولت باید به کمک کسبه پلدختر بیاید و شرایطی را فراهم کند تا مردم دوباره بتوانند کسب و کارشان را فعال کنند. از ارائه تسهیلات بلند مدت گرفته تا کمک از اصناف مختلف برای در اختیار کالاها با شرایط مدت دار تا بلکه چرخه اقتصادی کسبه منطقه دوباره رونق بگیرد.

"محمدرضا صفی‌خانی" رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان درباره مشکلات اصناف شهرستان پلدختر می‌گوید: در حوزه اصناف بعد از سیل فروردین‌ماه با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و اگر به جبران خسارت مردم و کسبه توجه نشود با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد.

صفی‌خانی در ادامه با بیان اینکه بیش از هزار واحد تجاری در استان لرستان بعد از سیل تخریب شده‌اند، افزود: صاحبان این اصناف تمامی سرمایه‌های‌شان از بین رفته و اگر بخواهیم از مهاجرت آنها به دیگر شهرها جلوگیری کنیم باید از آنها حمایت مالی شود.

وی افزود: هر چقدر برای صاحبان این اصناف در بحث ساختن مغازه‌های‌شان تلاش کنیم ولی به اجناس و کالاهای از دست رفته‌شان توجه نشود کاری انجام نداده ایم . در واقع هدف اصلی ما ایجاد اشتغال دوباره در این شهرستان است.

دکان‌های تخته شده، روزی‌های در ِگل مانده / مردم: نمی‌مانیم؛ نه پول داریم نه کار و سرمایه/ یک مسئول: اصناف  شرایط خدمات مدت‌دار  را برای کسبه فراهم کنند

صفی‌خانی تصریح کرد: با پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و استاندار لرستان مصوب شد مبالغی به سقف پنج میلیون تومان بلاعوض و 45 میلیون تومان از طریق تشکیل پرونده در اداره بنیاد مسکن پرداخت می‌شود ولی متاسفانه با این مبالغ مشکلات صاحبان اصناف در این شهرستان حل نمی‌شود.

صاحبان این اصناف تمامی سرمایه‌های‌شان از بین رفته و اگر بخواهیم از مهاجرت آنها به دیگر شهرها جلوگیری کنیم باید از آنها حمایت مالی شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار داشت: این مشکلات را در جلسه شورای معاونین مطرح کردیم و یکی از مهمترین مصوبات این است که اتحادیه و دیگر اصناف به این افراد کمک کنند که واحدهای آسیب دیده صنفی پلدختر بتواند تا حدودی به حالت اول‌شان بازگردند. البته سازمان صنعت، معدن و تجارت به دنبال کمک های بلاعوض نیست و ما در حال رایزنی هستیم که صاحبان اصناف و واحد صنفی به شکل مدت‌دار کالا و اجناس مورد نیاز در اختیارشان قرار بگیرد. به طور مثال فروشگاه کوروش در شهرستان پلدختر به طور کامل تخریب شد و راه‌اندازی آن نیاز به کمک اصناف دیگر دارد تا با در اختیار قراردادن اجناس مختلف به صورت بلند مدت تلاش کنند تا این فروشگاه دوباره راه اندازی شود.

وی ادامه داد: در راستای مشکلات اصناف شهرستان پلدختر در وزارتخانه جلساتی تشکیل خواهد شد که بتوان امکانات اتحادیه‌ها را جهت برطرف شدن مشکلات این شهرستان بسیح کرد چرا که برطرف شدن مشکلات اصناف باعث رونق شهر خواهد شد و البته ناگفته نماند عده‌ای از صاحبان صنوف با کمک‌های مردمی شهرستان توانستند تعدادی از مغازه‌ها را تعمیر و بازسازی کنند.

دکان‌های تخته شده، روزی‌های در ِگل مانده / مردم: نمی‌مانیم؛ نه پول داریم نه کار و سرمایه/ یک مسئول: اصناف  شرایط خدمات مدت‌دار  را برای کسبه فراهم کنند

صفی‌‌خانی در ادامه گفت:‌ در شهرستان پلدختر بیش از چهار الی پنج هزار نفر به صورت مستقیم صاحب مغازه و کسب و کار هستند و باید مشکلات‌ این واحدها برطرف شود.

احمد مرادپور معاون عمرانی استانداری لرستان نیز درباره واحدهای صنفی خسارت دیده این استان گفت: دولت برای کسبه و بازاریان که منبع درآمدشان را از دست داد‌ه‌اند متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده و هزار و 600 واحد تجاری از سوی کارشناسان مربوطه در سطح استان تعمیری و احداثی اعلام شده که از این تعداد 80 واحد در شهرستان پلدختر و 25 واحد در شهرستان معمولان هستند.

به نظر می رسد بازاریان و کسبه شهرستان پلدختر امروز در کنار مصیبت سیل، غم از دست دادن شغل و منبع درآمدی شان را هم دارند و با حجم انبوهی از مشکلات باید تلاش کنند تا هم ویرانه های سیل را بازسازی کنند و هم رونق دوباره ای به کسب و کارشان ببخشند. کاری دشوار و حتی به نوعی غیرممکن که شاید جز با حمایت های دولت و مسئولان امکان پذیر نباشد. آرزویی که باید دید آیا با وضعیت اقتصادی کشور و محدودیت های مالی آیا انجام آن در برنامه های دولت قرار دارد یا نه ...

گزارش از : مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز