خبرگزاری کار ایران

ریاضی خبر داد:

احیا کردن هویت مغفول مانده منطقه توس و آرامگاه فردوسی

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۳۳۰

رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد با اشاره به کندی اجرای پروژه های عمرانی در منطقه توس گفت: مشکل توسعه و عمران توس مالی نیست بلکه نبود طرح های راهبردی مصوب است بر همین اساس طرح راهبردی توسعه و عمران توس تدوین و در کمیسون ماده 5 تصویب و اکنون نیز برای تایید به تهران ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مسعود ریاضی امروز در نشست خبری تشریح اقدامات انجام شده در توس افزود: معتقدیم که یکی از کارهایی که در خصوص شاهنامه و فردوسی باید انجام شود احیا کردن هویت مغفول مانده منطقه توس و آرامگاه فردوسی است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس به دنبال ثبت جهانی شدن منطقه توس هستیم، موضوعی که حق مسلم شهر مشهد است و تاکنون به سرانجام نرسیده است.

وی با بیان این که ثبت جهانی توس حمایت استاندار و نمایندگان مجلس را می طلبد، اظهار کرد: خوشبختانه استاندار در بازدیدی که از توس داشت علاقمندی خود را به این موضوع اعلام کرد و قرار شد طی جلساتی تخصصی و متوالی ثبت جهانی توس پیگیری شود.

ریاضی به تدوین طرح راهبردی برای توسعه و عمران توس اشاره و تصریح کرد: اگر این طرح تایید و تصویب شود می توانیم بسیاری از زیرساخت های مورد نیاز را در این منطقه اجرا کنیم که خوشبختانه طرح راهبردی تدوین و در کمیسیون ماده 5 استان تصویب و برای تایید به تهران ارسال شده که در صورت تصویب فضای خوبی را برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد. 

رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد ادامه داد: در مجموع در بحث توسعه توس باید به دو بخش عمرانی و فرهنگی توجه شود که در بحث عمرانی اجرای چندین طرح و پروژه از جمله ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در دستور کار قرار گرفته است که فاز اول جلوخان چندی پیش با هزینه بیش از 9 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و فاز دوم آن نیز آغاز شد که امیدورایم تا پایان تابستان یا اوایل پاییز تکمیل شود؛ برای این بخش نیز 6 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: یکی دیگر از پروژه های مدنظر پردیس توس است که در وسعت 30 هکتار اجرا خواهد شد اما به دلیل این که شهر تاریخی هزار ساله ای زیر این محدوده قرار دارد محدودیتهایی در کار ایجاد و سرعت آن را کند می کند.

وی به پروژه ایجاد رودباره در منطقه توس اشاره و اضافه کرد: در حوزه کشف رود اجرای پروژه رودباره و تبدیل 15 هکتار از این اراضی به پارک خطی در نظر گرفته شده است که این کار باید با رعایت حریم رود انجام شود.

ریاضی تصریح کرد: طرح دیگری که برای ساماندهی منطقه توس در نظر گرفته شده ساماندهی بولوار شاهنامه و ایجاد ورودی آبرومندانه و شاخص برای این بلوار است که در مرحله اول دو مجسمه بزرگ از رستم در این بولوار نصب شد.

رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد ادامه داد: ایجاد ره باغ نیز یکی دیگر از طرح های عمرانی است که برای انجام طرح مطالعاتی آن امسال بودجه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بخش فرهنگی نیز اقدامات خوبی در نظر گرفته شده که یکی از آنها ایجاد موزه مفاخر در قبرستان تاریخی سفالقان توس است که موافقت میراث فرهنگی با ایجاد 10 هزار متر مربع سازه سبک را جلب کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات فرهنگی نصب شش مجسمه با مضمامین شاهنامه در جلوخان آرامگاه است و در کنار این اقدامات به دنبال ثبت مشهد به عنوان شهر خلاق ادبیات هستیم که در این راستا فردا جلسه ای با یونسکو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز