خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست قزوین خبر داد:

آمایش و ارزیابی منطقه معادن آبیک/ آمادگی برای ارائه مشاوره الزامات زیست محیطی

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۸۰۹

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: در شمال شهر آبیک شاهد فعالیت‌های معادن بسیاری هستیم که از سوی کمیته تخصصی در استان قزوین، مقرر شده این منطقه آمایش و ارزیابی شود.

حسن پسندیده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: در شمال شهر آبیک شاهد فعالیت‌های تعداد بسیاری از معادن هستیم که از سوی کمیته تخصصی که در شورای معادن استان قزوین شکل گرفته، مقرر شده این منطقه آمایش و ارزیابی شود.

وی افزود: در این آمایش ارزیابی، رصد و بررسی کارکردهای لازم معادن در شرایط فعلی و فعالیت‌هایی که در معدن شهر آبیک انجام می‌شود، صورت گرفته و اینکه چقدر می‌تواند در مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اثرات مثبت و منفی دارد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: آنچه مهم است ظرفیت میزان تاب‌آوری منطقه از نظر برداشت معدن بوده و الزامات فنی، مهندسی و زیست محیطی است که باید رعایت شود.

پسندیده اضافه کرد: زمانی که ارزیابی منطقه معادن شمال شهر آبیک انجام شد باید این موضوع بررسی شود که تا چه زمانی می‌تواند برداشت صورت گیرد، چه تضامینی بعد از برداشت معادن وجود دارد که به حال خود رها نشوند؛ مدیران معادن باید شرایط را به گونه‌ای طراحی کنند که آثار مخرب برداشت از معادن به حداقل رسیده و کمترین تغییر در سیمای طبیعی این منطقه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انجام آمایش منطقه معادن فعال شمال شهر آبیک، کمیته تخصصی شورای معادن استان قزوین تصمیم می‌گیرد که چگونه مجوزهای لازم را برای بهره‌برداری معادن صادر کند.

این مسئول توجه به برنامه‌های مدیریت زیست محیطی در معادن را ضروری خواند و تصریح کرد: الزامات زیست محیطی باید مشخص کند که طول عمر و برداشت یک معدن چقدر خواهد بود و چگونه باید برداشت انجام شود و چه الزامات محیط زیستی باید رعایت شود.

معادن هم طول عمری دارند

مدیرکل محیط زیست استان قزوین افزود: ظرفیت قابل تحمل طبیعت و معادن نامحدود نیست و معادن هم طول عمری دارند و بر اساس توان و اکولوژیک هر سرزمینی و کاربردها و کارکردهایی که دارند باید به طور متوازن برداشت صورت گرفته و بهره‌برداری‌ها هم اصولی و منطقی باشد.

پسندیده به صدور مجوز و بهره‌برداری اکتشاف معادن توسط سازمان صمت به موجب قانون معادن خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: خلأ جدی نبود محیط زیست در این قانون مشخص است؛ در فعالیت‌های معادن که گسترده هم خواهد بود در بدو امر باید الزمات زیست محیطی بررسی و ابلاغ شود در غیر این صورت شاهد آلودگی‌های محیط زیستی و نارضایتی اجتماعی و دوستداران محیط زیست خواهیم بود این در حالی است که حیات شهروندان هم مهم بوده و باید توجه توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از سوی اداره کل محیط زیست استان قزوین به شورای معادن استان قزوین اعلام شده که این آمادگی وجود دارد به‌رغم وجود نداشتن الزام قانونی برای محیط زیست، این اداره کل حاضر است در مراحل اکتشاف و بهره‌برداری معادن و حتی بعد از بهره‌برداری مشاوره داده و ضوابط را اعلام کند تا آثار سوء محیط زیستی ناشی از فعالیت معادن به حداقل خود برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز