خبرگزاری کار ایران

افزایش 180 درصدی کشت زیره در تایباد 180

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۳۳۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مدیریت مبنی بر توسعه کشت گیاهان دارویی، کشت زیره در تایباد 180 درصد افزایش داشته است.

محمد میری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تایباد، اظهار کرد: گیاه زیره به دلیل ویژگی‌های خاصی مانند کم‌آب‌طلبی، دوره کاشت، داشت و برداشت نسبتا کوتاه، ایجاد تعادل در توزیع زمانی کار زارعان و ماشین آلات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بارندگی‌ها را در توسعه کشت این گیاه بسیار موثر دانست و افزود: امسال میزان اراضی و مزارع زیره سبز در تایباد بدلیل بارش‌های خوب و مناسب نسبت به سال زراعی قبل 180درصد افزایش را نشان می‌دهد.

میری سطح زیر کشت زیره سبز این شهرستان در سال جاری را هزار و 170 هکتار اعلام و تصریح کرد: امسال زیره سبز درسطح315 هکتار از اراضی به صورت مکانیزه (با هدف رعایت عمق کشت و مقدار مصرف متناسب بذر) و در 855هکتار نیز به صورت سنتی کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد مطرح کرد: متوسط عملکرد زیره سبز در این منطقه به ازای هر هکتار 800 کیلوگرم است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 900تن زیره سبز از سطح مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازارهای هدف شود.

وی ادامه داد: کشت زیره در شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین نوع بستر و شرایط اقلیمی منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این محصول به دلیل خاصیت دارویی بسیار بالا می‌تواند درآمدزائی قابل توجهی را برای تولید کننده و بهره‌برداران بوجود آورد.

میری زمان برداشت این محصول را از اواخر اردیبهشت‌ماه اعلام کرد و افزود: کشت این محصول به دلیل کم‌آب‌طلب بودن و صرفه‌جویی در مصرف آب با توجه به محدودیت منابع آبی و همچنین مدیریت استفاده از آب در شهرستان، می‌تواند کمک زیادی به افزایش راندمان آبیاری در مزارع و حتی به عنوان یک الگوی کشت در سطح شهرستان به شمار آید.

 وی مطرح کرد: نبود متولی خرید تضمینی، نداشتن ثبات قیمتی و کارگاه‌‌های فرآوری و بسته‌بندی از مشکلات کاشت این محصول در شهرستان است. 85 درصد اقتصاد تایباد وابسته به حوزه کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن است و سالانه بیش از 25 نوع محصول زراعی و 20 نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز