خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی مشروح با ایلنا مطرح شد:

استانی که می‌تواند کشور را به لحاظ صنعتی‌متحول کند/ از قطب ذغال سنگ و گردشگر میلیونی تا جاده‌های ناامن و حاشیه‌نشینی

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۰۷۱

نماینده‌خراسان‌جنوبی در شورای عالی استان‌ها با بیان‌اینکه نبود زیرساخت‌های لازم نظیر جاده‌های مناسب، شبکه‌حمل و نقل، کمبود امکانات درمانی، حاشیه نشینی و فقر موانعی جدی بر سر راه توسعه استان بوده‌اند، گفت:خراسان جنوبی در صورت برخورداری از زیرساخت‌های لازم می‌تواند علاوه بر توسعه درون استانی، کشور را به لحاظ صنعتی نیز متحول کند.

محمود امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به مشکلات اساسی استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی استانی نوپا و تازه تاسیس است که زمان زیادی از مستقل شدنش از خراسان بزرگ نمی‌گذرد و سومین استان پهناور کشور محسوب می‌شود اما در طول سال‌های گذشته هرگز متناسب با گستردگی، ظرفیت‌ها و منابع طبیعی که دارد رشد لازم را نداشته و از زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه کم بهره بوده است و نتوانسته به رشد همه جانبه ای دست یابد و در بسیاری از بخش‌ها با استانداردهای کشوری فاصله دارد.

راه‌های ارتباطی چالش بزرگ استان

امینی با اشاره به وضعیت راه‌های استان اظهار داشت: مهمترین چالش استان مشکل راه‌های ارتباطی است و مسیرهای ارتباطی جاده‌ای، راه آهن و فرودگاه در سطح استان با مشکل مواجه است. در استان 2 فرودگاه وجود دارد؛ یکی در مرکز استان و دیگری در طبس که فرودگاه مرکزی استان فعالیت مناسبی دارد. فرودگاه طبس نیز از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار است و البته پروازهای محدودی در آن انجام می شود.

امینی ادامه داد: در فرودگاه طبس دو شرکت هواپیمایی فعالیت داشتند که بعد از حادثه سقوط هواپیمای یاسوج فعالیت یکی از شرکت ها در این فرودگاه تعطیل شد و پرواز شرکت دوم هم 2 روز در هفته انجام می شود که گاهی حتی به یک روز در هفته نیز کاهش می یابد و به همین دلیل اشتغال در منطقه نیز پایین آمده و تاثیرات منفی در صنعت و معادن منطقه  گذاشته است چرا که مدیران و کارشناسان معادن از طریق پرواز با این منطقه ارتباط داشتند.

وی در ادامه به وضعیت راه آهن این منطقه اشاره کرد و گفت: طبس تنها شهرستان استان است که از راه آهن بهره می برد و شبکه سراسری متصل است. راه آهن جنوب -شمال از بافق به سرخس از این شهرستان عبور می‌کند و مابقی استان از راه آهن برخوردار نیست و این موضوع استان را در بن بست قرار داده است.

نماینده خراسان شمالی در  شورای عالی استان‌ها در مورد وضعیت جاده های استان نیز گفت: به لحاظ ارتباطات جاده‌ای که بستر سوم برای ارتباطات محسوب می شود متاسفانه بسیاری از جاده‌های این استان هنوز دو باند نشده و از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و همین مسئله عامل بسیاری از حوادث جاده ای است.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها اضافه کرد: محورهای دیگر نیز که از مرکز استان به سمت قائن و جنوب استان ارتباط دارند نامناسب هستند و این مشکلات ارتباطی باعث شده در استان چالش توسعه داشته باشیم. یکی از برنامه‌هایی که برای بهینه سازی ارتباط ریلی مد نظر مسئولان استان قرار دارد موضوع مسیر ارتباط ریلی سمنان- طبس- بیرجند است که با این اقدام فاصله تهران به خراسان جنوبی حدود 400 کیلومتر کاهش خواهد یافت و باعث رونق گرفتن کویر می‌شود و به کریدور تجاری کشور با افغانستان تبدیل خواهد شد. خراسان جنوبی پتانسیل های خوبی در بخش معادن دارد که اگر این خط آهن ایجاد شود مشکل حمل و نقل استانی نیز برطرف و باعث پیشرفت استان خواهد شد.

ظرفیت های گردشگری بستری بکر در استان

امینی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع گردشگری در استان پرداخت و افزود: گردشگری یکی از بسترهای مناسبی است که می‌توان به آن ورود پیدا کرد. از استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور سالیانه حدود 10 میلیون گردشگر از مسیر یزد-طبس عبور می‌کنند و به مشهد می روند و این خود بهترین جاذبه‌ گردشگری برای مردم استان محسوب می شود.

استانی که می‌تواند کشور را به لحاظ صنعتی‌متحول کند/ از قطب ذغال سنگ و گردشگر میلیونی تا جاده‌های ناامن و حاشیه‌نشینی

وی عنوان کرد: در  نوروز امسال حدود 2 میلیون و 300 هزار گردشگر از شهرستان طبس بازدید کردند که این رقم در طول سال به 10 میلیون گردشگر هم می‌رسد. در این شهرستان جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد؛ از جمله این جاذبه‌ها کویر بکر، ییلاقات، روستاها، دره کال جنی که دره‌ای رمزآلود است و به تازگی بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته و همچنین روستای میغان که در آن برنج، خرما و ترکیب متنوعی از محصولات کشاورزی کشت می‌شود. از دیگر جاذبه‌های این شهرستان می‌توان به آب گرم مرتضی علی، آب گرم دیگ رستم این شهرستان اشاره کرد و شهرستان چیزی حدود 170 روستا دارد که هرکدام جاذبه های خاص گردشگری و بومگردی خود را دارد.

 از مسئولان تقاضا می کنیم معادن بیشتری از ذغال سنگ طبس را به شرکت ها واگذار کنند که در رونق تولید داخلی بسیار موثر باشد و این موضوع می‌تواند کشور را به نوعی از نظر صنعتی متحول کند چرا که 30 هزار کیلومتر وسعت شهرستان طبس در زیر معادن ذغال سنگ است

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها به معادن متعدد در شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: طبس با وسعتی در حدود 56 هزار کیلومتر مترمربع ، معادن زغال سنگ بسیاری را در دل خود جای داده که وسعت زیادی است و تنها معادن ذغال سنگ طبس 76 درصد ذغال سنگ کشور را تامین می‌کند. 2 میلیارد و 750 میلیون تن میزان ذخایر کشف شده ذغال سنگ استان است که پای شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه گذاری را به این منطقه کشانده ولی بدلیل نبود زیر ساخت‌های لازم بخش عمده ای ان طرفیت استفاده نمی شود.

امینی تصریح کرد: در بحث اکتشاف معادن کشورهای مختلفی از جمله چین در استخراج معادن در بخش های کوچک ورود کرده‌اند. این محصول پس از استخراج به ذوب آهن اصفهان فرستاده می شود و حتی به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود. یک کارخانه کک سازی در جوار این معادن وجود دارد که به دلیل عدم تامین مواد اولیه تنها با یک سوم ظرفیت خود در حال فعالیت است. در این زمینه از مسئولان تقاضا داریم معادن بیشتری از ذغال سنگ طبس را به شرکت ها واگذار کنند که در رونق تولید داخلی بسیار موثر است و می‌تواند کشور را به نوعی از نظر صنعتی متحول کند چرا که 30 هزار کیلومتر وسعت شهرستان طبس در زیر معادن ذغال سنگ قرار دارد.

وی گفت: در معادن پرورده حدود 2 هزار و 500 نیرو مشغول به کار هستند که بیشتر آنها نیروهای بومی‌اند و این حجم گسترده نیرو تنها 5 درصد از معادن ذغال سنگ را استخراج می‌کند و اگر معادن دیگر نیز شروع به فعالیت کند نیروی زیادی وارد کار می شود و هنوز 90 درصد این معادن واگذار نشده است. نیاز است شرکت‌هایی جهت استخراج به این محل آمده و پس از سرمایه گذاری شروع به کار کنند.

استانی که می‌تواند کشور را به لحاظ صنعتی‌متحول کند/ از قطب ذغال سنگ و گردشگر میلیونی تا جاده‌های ناامن و حاشیه‌نشینی

کمبود بیمارستان در طبس

امینی در ادامه به موضوع کمبود بیمارستان در طبس اشاره کرد و افزود: این شهرستان در حاشیه کویر قرار دارد و فاصله آن با شهرستان‌های بزرگ استان بسیار زیاد است. طبس با 5 استان دیگر از جمله یزد ، اصفهان ، سمنان، خراسان رضوی و مرکز استان مرز مشترک دارد که مسافران زیادی جهت رفتن به خراسان رضوی از این شهرستان می‌گذرند و جاده‌های طولانی و مسافت‌های زیادی است به همین دلیل مردم بومی این شهرستان و گردشگران اگر دچار بیماری و یا حادثه‌ای شوند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و در واقع حوادث متعددی رخ می دهدکه ما باید بیمارستان‌های بیشتری داشته باشیم و تخت های بیمارستانی افزایش یابد.

وی گفت: یک بیمارستان 100 تختخوابی در طبس وجود دارد و این در حالی است که بیمارستان 100 تختخوابی قبل از انقلاب هم وجود داشته و در این 40 سال تختی به تخت‌های این بیمارستان اضافه نشده و تنها با ساختن بیمارستان جدید تجهیزات بیمارستان قبلی به این بیمارستان منتقل شده و ساختمان بیمارستان قدیم نیز هیچ مشکلی ندارد و تنها نیازمند یکسری تجهیزات برای راه اندازی است و اساسا از ابتدا قرار نبود بیمارستان جدید باعث تعطیلی بیمارستان قبلی شود. قرار بود دو بیمارستان در این شهر داشته باشیم چرا که این بیمارستان تنها بیماران شهرستان طبس را پوشش نمی‌دهد و صدها نفر از مسافران و گردشگران هم از این امکانات استفاده می کنند.

وی گفت: این مشکل نیاز به تجهیزات و اختصاص تخت های بیشتری به این بیمارستان دارد. در سفری که استاندار خراسان جنوبی به این منطقه داشتند، مصوب شد که یک دستگاه MRI به بیمارستان شهرستان طبس ارسال شود ولی تاکنون این وعده محقق نشده است.

شرایط برای کشت گلخانه‌ای مناسب است

وی در ادامه به کشت گلخانه ای در طبس اشاره کرد و گفت: این شهرستان از تنوع آب و هوایی مناسبی برخوردار است که می‌تواند بستر خوبی برای توسعه کشت گلخانه‌ای باشد. مناطقی با آب کافی وجود دارد و زمین مرغوب و گرمای منطقه به شکلی است که هزینه کشت گلخانه‌ای را بالا نمی‌برد و گرما به صورت طبیعی وجود دارد و نیاز به موتور مصنوعی نیست تا بخواهیم این گلخانه ها را گرم کنیم و اگر سازمان جهاد کشاورزی به این موضع بپردازد می‌تواند کشت گلخانه ای را رونق دهد. هر چند که مردم خودشان کم و بیش به این کشت گلخانه‌ای روی آوردند و در روستاها و شهرستان و خوشبختانه این شیوه بسیار موفقیت آمیز بوده است هرچند برای توسعه بیشتر توجه بیشتر مسئولان را نیاز دارد.

وی گفت: در حال حاضر در کشت آبی محصولات کشاورزی محصولات تابستانی از جمله سیفی‌جات، هندوانه و خربزه به شهرستان‌هایی مانند مشهد، یزد و نقاط مختلف کشور صادر می شود. روزانه تا 20 کامیون نیز از این محصولات بارگیری شده و به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود و این نشان‌دهنده این است که این استان زمینه خوبی برای کشت گلخانه ای دارد.

استانی که می‌تواند کشور را به لحاظ صنعتی‌متحول کند/ از قطب ذغال سنگ و گردشگر میلیونی تا جاده‌های ناامن و حاشیه‌نشینی

وی به مشکلات در حوزه آموزشی این شهرستان پرداخت و گفت: منطقه ما یک منطقه فرهنگی است و تاریخ دیرینه‌ای دارد. در روزگاری نه چندان دور مدارس علوم قدیم و علوم جدید بسیار پررونق بوده است و دانشمندان بزرگی در این منطقه وجود داشتند و بستر فرهنگی بسیار خوبی داریم ولی متاسفانه وقتی به مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها و مدارس مراجعه می‌کنیم عموما با مشکلات مالی روبرو هستند. دانشگاه‌ها به سمت رشته‌های بومی پیش نرفته‌اند. طبس به بهشت زمین شناسی مشهور است و می شود این مناطق را به دانشگاه‌های صنعت و معدن تبدیل کرد که در کشور به قطب این رشته تبدیل شود و دانشجو در این مکان گویا در آزمایشگاه طبیعی فعالیت دارد . به دلیل اینکه این منطقه زمانی بستر دریا بوده فسیل های جانوران دریایی بسیاری در این منطقه وجود دارد که طبعا می تواند مورد توجه مراکز علمی قرار گیرد و امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه ویژه داشته و به لحاظ مالی این مراکز را تقویت کنند که با توجه به پتانسل های منطقه بازدهی بیشتر داشته باشد.

۳۰۰ روستا خالی از سکنه شده اند

وی به مشکلات حاشیه نشینی در این استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طبس 170روستای‌قابل سکنه دارد و حدود 300 روستا نیز خالی از سکنه هستند. از حدود 20 سال پیش تاکنون اگر جمعیت شهرستان طبس 50 درصد شهری و 50 درصد روستایی بود؛ هم اکنون 70 درصد شهری و 30 درصد روستایی است و این مهاجرت ها در اکثر شهرهای این استان صورت گرفته است. کاهش جمعیت روستایی باعث شده روستاها رونق تولید، هویت و ماهیت اصلی خود را از دست بدهد و ساکنان روستاها به حاشیه شهرها مهاجرت کنند. دلیل این مهاجرت بخشی به خشکسالی دهه‌های گذشته و بخشی به حوادثی از جمله زلزله بازمی گردد. متاسفانه در سال های اخیر به هویت روستا توجه لازم نشده است.

وی گفت: ساختمان سازی جدید باعث شده روستاها هویت اصلی خود را از دست بدهند و شرایط پرورش دام و کشاورزی آنها با مشکل روبرو شود و در نهایت روستانشینان دست به مهاجرت به شهرها بزنند. این مهاجرت ها حتی به خارج از مرز استان و به شهرستان مشهد نیز صورت گرفته و ما اگر به مشکلات روستاهای خراسان جنوبی بپردازیم کاملا آنها را در حاشیه شهر مشهد خواهیم یافت.

استانی که می‌تواند کشور را به لحاظ صنعتی‌متحول کند/ از قطب ذغال سنگ و گردشگر میلیونی تا جاده‌های ناامن و حاشیه‌نشینی

امینی ادامه داد: مشکل دیگر این مردم مهاجر تامین زمین در شهرستان طبس است چرا که بهای زمین بسیار بالا رفته و همین باعث مشکلات بشتری برای زندگی مردم و حاشیه شهرها شده است که امیدارم مسئولان جلوی این حاشیه نشینی را بگیرند چرا که زمینه بسیاری از بزهکار‌ی‌ها و اعتیاد در همین مناطق فقیرنشین حاشیه شهرهاست.

گفت و گو از: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز