خبرگزاری کار ایران

درگفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

مسجد شیخ یوسفعلی آثار باستانی نیست

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۸۱۳

امام جمعه تربت حیدریه گفت: مسجد «شیخ یوسفعلی» آثار باستانی نیست و همچنین «حمام گودی» وقف حوزه علمیه است.

حجت الاسلام محمد رضا عصمتی در گفت و گو با خبرنگارایلنا در تربت حیدریه اظهار کرد: مسجد شیخ یوسفعلی وقف است و بنای وقفی باید طبق مطالبه موقوفه اداره شود، لذا این بنا به هیچ عنوان آثار باستانی نیست و تنها برای یکسال ثبت میراث فرهنگی شده و با توجه به وقفی بودن مسجد، تهران با این موضوع مخالفت کرده و از ثبت خارج شده است.

وی در خصوص بنای دیگر همجوار با مسجد شیخ یوسفعلی گفت: حمام گودی وقف حوزه های علمیه بوده و در این مورد هم طبق موازین اسلامی وقف و مطالبه موقوفه باید کار انجام شود.

عصمتی تاکید کرد: مسجد شیخ یوسفعلی، حمام گودی و پارکینگ همجوارآنها وقف است و طبق مطالبات موقوفه ها مقرر شده تا مسجد شیخ یوسفعلی نوسازی، و پارکینگ همجوار آن که موقوفه مرحوم تربتی است ساختمانی برای حوزه های علمیه و همچنین چند باب مغازه و پارکینگ احداث شود.

محمد مکارم از وابستگان موقوفه مسجد مرحوم شیخ یوسفعلی نیز در این خصوص گفت :این بنا به صورت غیرقانونی به ثبت میراث ملی رسیده بود. 

وی حاصل نشدن موافقت موقوفه و همچنین صلاحیت نداشتن این بنا به لحاظ سابقه ساخت را دو علت اصلی صدور رای دیوان عدالت اداری بر خروج این مسجد از فهرست آثار ملی  عنوان کرد.

مکارم که خود کارشناس ارشد معماری است، اظهار کرد : براساس قوانین موجود در میراث فرهنگی، این بنا به دلیل این که جزو بناهای ساخته شده در دوران زندیه یا قبل از آن نبوده، صلاحیت ثبت شدن را نداشته است. 

وی از مشکلات امروز سر راه این بنا هم گفت و مدعی شد که عده ای نمی خواهند، پروژه احداث مجتمع فرهنگی در این مکان ساخته شود و مخالف تخریب بنای فعلی هستند. 

وی  که خود طراح پروژه جدید هم است، افزود: در تلاش هستیم تا با کمک هیئت امنای مجموعه در آینده ای نزدیک پس از تخریب بنا، عملیات ساخت پروژه مجتمع فرهنگی را که دارای کاربری هایی از جمله مسجد و مدرسه علمیه شیخ یوسفعلی است، آغاز کنیم.

مکارم تاکید کرد:طبق قوانین شرعی هیچ شخص و سازمانی نمی تواند بنای موقوفه را که برای انجام فعالیتی خاص وقف کرده، را از وقف خارج کند، لذا مسجد و حوزه علمیه مرحوم شیخ یوسفعلی به مانند سایر مساجد ازابتدا وقف بوده و اکنون طبق خواسته موقوفه در حال تخریب و نوسازی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز