خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان جهاد کشاورزی همدان اعلام کرد:

خسارت 94 میلیاردی سیل به بخش آب و خاک/ اهمیت احیا و مرمت قنوات

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۸۹۸

معاون مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی همدان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از اراضی مستعد استان زیر پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفته، گفت: 132 هزار و 420 هکتار سیستم آبیاری بارانی، نه هزار و 812 هکتار آبیاری قطره‌ای و موضعی و 8 هزار و 853 هکتار سیستم آبیاری کم‌فشار در استان همدان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، یوسف کاکاوند معاون مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این استان 151هزار و 85 هکتار سیستم آبیاری نوین اجرا شده است، اظهار کرد: با اجرای این میزان سیستم آبیاری، 664.7 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در بخش کشاورزی صورت گرفته است.

 بیش از 9 هزار هکتار از باغات استان تحت پوشش آبیاری نوین

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  با بیان اینکه به ازای هر هکتار آبیاری نوین، 4 هزار و 400  متر مکعب صرفه‌جویی می‌شود، بیان کرد: در استان همدان با اجرای سیستم های نوین آبیاری 664 هزار و 700 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

کاکاوند با اشاره به اینکه سطح باغات استان همدان 75 هزار هکتار است، عنوان کرد: از این میزان بیش از 9 هزار  هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده وبیش از 65 هزارهکتار باقی مانده است.

وی افزود: 56 میلیون متر مکعب در باغات صرفه‌جویی شده است.

اهمیت احیا و مرمت قنوات

معاون مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید براهمیت احیا و مرمت قنوات، گفت: 2 هزار و 477  رشته قنات ثبت شده  در استان همدان وجود دارد که بر روی 677 رشته قنات کار شده است.

کاکاوند با بیان اینکه از سال 96 قنوات را به عنوان یک سازه در استان مطرح شد اظهار کرد: کشاورزان باید سالانه لایه‌روبی قنوات را انجام دهند.

خسارت 94 میلیاردی سیل به بخش آب و خاک/ اهمیت احیا و مرمت قنوات

معاون مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به کاهش سطح قنوات در سال‌های خشک، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی سطح قنوات کاهش یافته و کشاورزان کف قنات را بالا آورده بودند که در سال گذشته و امسال کف واقعی قنوات احیا شد تا بتوانیم قنات را به عنوان یک سازه ماندگار حفظ کنیم.

کاکاوند با بیان اینکه در استان همدان مقنی واقعی وجود نداشت، تشریح کرد: در این راستا دوره‌های آموزشی برگزار شد و 30 نفر توانستند مجوز سازمان را اخذ کرده و به عنوان مقنی فعالیت کنند.

معاون مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سال گذشته 7.5 میلیارد تومان اعتبار ملی برای احیای قنوات گذاشته شد، خاطرنشان کرد: کل قنوات استان در سیستم GIS  ثبت شده‌اند.

وی افزود:  استان همدان جزو پنج استان کشور است که  روی قنوات کار کرده است.

کاکاوند با بیان اینکه 326 کیلومتر طول کل قنوات استان همدان است، بیان کرد: بیشترین تعداد قنات در شهرستان‌های ملایر، رزن و کبودراهنگ قرار دارد و نهاوند کمترین میزان قنوات را دارد.

یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی مهم است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اهمیت  یکپارچه‌سازی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی اظهار کرد: بزرگترین خدمتی که می‌توان به اراضی کشاورزی کرد، یکپارچه‌سازی آن‌هاست؛ سال‌های گذشته اراضی چندین روستای استان یکپارچه سازی شد که کار بسیار سختی بود.

کاکاوند با بیان اینکه سالانه 1.5 میلیارد تومان در زمینه یکپارچه‌سازی، تجهیز و نوسازی  داده می‌شود، گفت: با محدودیت منابع مواجه هستیم و همین امر باعث شده نتوانیم به بقیه‌ تقاضاها رسیدگی کنیم.

احداث کانال و شبکه آبیاری

معاون مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان 15 هزار کیلومتر کانال سنتی وجود دارد، عنوان کرد: از این میزان هزار و 146 کیلومتر پوشش داده شده است.

کاکاوند با بیان اینکه ازسال 87 تا کنون 102 کیلومتر کانال در همدان ساخته شده است، تصریح کرد: تنها منبع تأمین اعتبارات احداث کانال آب کشاورزی استانی است که خیلی محدود است.

مدیر آب و  خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به  اینکه 14 هزار و 387 کیلومتر راه دسترسی به مزارع است، گفت:  هزار و 851 کیلومتر پوشش داده شده است.

کاکاوند در مورد خسارت‌های سیل هم در همدان اذعان داشت: در بارش‌های فروردین امسال 94 میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیربنایی استان از جمله قنوات، راه‌های بین مزارع، ایستگاه‌های پمپاژ و استخرهای ذخیره آب وارد شده است.

وی افزود: از محل اعتبارات باقی مانده قنوات، در حال مرمت تعدادی از آن‌ها  هستیم که مشکل خاص پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز