خبرگزاری کار ایران

در روز جهانی موزه‌ها مطرح شد؛

موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی آینده و سنت هستند

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۶۱۲

سازمان بین المللی موزه‌ها «ایکو» شعار سال ۲۰۱۹ را «موزه‌ها مثابه کانون‌های فرهنگی آینده و سنت است» اعلام کرد‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مرجان اکبری در روز جهانی موزه‌ها در موزه بزرگ خراسان با تاکید بر نقش موثر موزه‌ها در جامعه گفت: نقش موزه ها در  جامعه در حال تغییر است، موزه ها در حال به روز شدن هستند این نقش با محوریت جامعه با بخش سازگاری پذیری در حال بروز شدن است و باید از امروز به بعد بیشتر ظاهد سنت میراث ناملموس در موزه ها باشیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: در نظر داریم موزه ها به یک شبکه دست پیدا کنند و ارتباط آنها با شبکه ی جهانی متصل باشد تا نقش جهانی بودن موزه‌ها پر رنگ‌تر شود، همچنین با ایجاد این شبکه موزها به اهداف پیوند و کانون فرهنگی شدن بسیار نزدیک تر خواهند شد.

وی در ادامه گفت: در استان خراسان رضوی بیش از ۸۱ موزه در حال بهره برداری است و ۱۱ موزه در برنامه باز پیرایی و احداث با رویکرد جامعه مداری پیش بینی شده است.

اکبری تصریح کرد: آستان‌قدس رضوی از قدیمی ترین موزه‌ها با ۱۴ موزه و محیط زیست با ۱۲ موزه بیشتری موزه های استان خراسان رضوی را دربر دارند.

در ادامه سلمان ساکت رئیس انجمن مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه اهمیت تاریخ و موزه بیان کرد: امروزه موزه‌ها مهمترین رکن فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شوند همچنین تاریخ زیر بنای فرهنگ است و پیوستاری است که گذشته و حال را پیوند می دهد.

وی با بیان اینکه موزه‌ها از قدرتی کم نظیر میان گذشته، حال و آینده برخوردار هستند، گفت: اگر درون هر دستگاه دولتی موزه‌ای تعبیه شود علاوه بر تبدیل شدن فضای خشک اداری به فضای فرهنگی، کارکنان هر دستگاه با تاریخ و پیشینه ی ماموریت و فعالیت‌های خود و همچنین فراز و نشیب‌های سازمان آشنا می‌شوند و نیز وجود موزه‌ها موجب روابط عمومی بهتر و بهبود کارآیی کارکنان خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی قطب گردشگری و مذهبی اول کشور است، ساختن و توجه به موزه‌ها به ویژه موزه‌های دستگاه‌های دولتی می‌تواند به توجه گردشگران به این منطقه بیافزاید.

ساکت افزود از میراث فرهنگی تقاضا کرد که تمام توان خود را برای بازگشت موزه نخریسی که به موزه ی فرمایشی بدل شده به کاربری سابق خود به کار گیرد.

همچنین جعفر طاهری رئیس سازمان زمین‌شناسی شمال شرق کشور تصریح کرد: موزه علوم زمین بیش از یک دهه در موزه سنگ،کانی و فسیل دایر بود، علاوه بر این در سال گذشته نخستین پارک موزه حیات وحش را تاسیس کردیم که به عنوان یکی از کهن‌ترین موزه ها با قدمت بیش از صد میلیون سال و بالغ بر ۲۰۰ نمونه به نمایش گذاشته شده‌است.

طاهری در ادامه بیان کرد: رسالت ما برای جذب گردشگران به ویژه گردشگران علمی و همچنین حرکت به سوی موزه مرجع ادامه دارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی ۶ موزه برتر دنیا گفت: ۶ موزه برتر دنیا سالیانه بالغ بر ۴۶ میلیون بازدید کننده دارند و می توانند منبع اقتصادی باشند.

پوریا واعظی مجموعه دار خصوصی نیز عنوان کرد: تعداد موزه‌دار خصوصی در بخش موزه و مجموعه داری خصوصی محدود است همچنین کمبود فضا و بودجه نیز از مشکلاتی است که موزه داران خصوصی با آن مواجه هستند و در این خصوص نیازمند کمک‌های دولت هستند.

واعظی افزود: تاسیس انجمن مجموعه داران خصوصی باعث آشنایی و همفکری مجموعه داران خصوصی با یکدیگر شده که نوید بخش عملکرد بهتر موزه ها در آینده خواهد بود.

در پایان مراسم  از برگزیدگان فعالان در حوزه ی موزه و فرهنگ تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز