خبرگزاری کار ایران

جعفر مروارید:

شاهنامه مدلی فاخر برای الهام بخشی در گفتگوهای بین فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۸۰۶

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نیازمند گفتگوی میان مذهبی، گفتگوی ادیان و گفتگوی بینا فرهنگی هستیم و شاهنامه مدلی فاخر برای الهام بخشی برای این گفتگو ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، جعفر مروارید با بیان این مطلب در همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تلاش برای معرفی شاهنامه تلاش برای معرفی عظمت فرهنگ ایرانی اسلامی است و ما امروز نیازمند گفتگوی میان مذهبی، گفتگوی ادیان و گفتگوی بینافرهنگی هستیم و شاهنامه مدلی فاخر برای الهام بخشی برای این گفتگوها است. گفتگوهایی که از عزت آغاز می‌شود و به خرد و حکمت می‌رسد.

وی با بیان اینکه شاهنامه کتابی است که حلقه اتصال بین کشورهای فارسی زبان است، افزود: هر آنکس که به ادبیات علاقه‌مند می‌شود شاهنامه را متن پژوهش خود قرار می‌دهد، کتابی جامع که هر آنچه باید، در خود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه شاهنامه صرفا منظومه حماسی و افسانه‌ای نیست، بیان کرد: شاهنامه دایره‌المعارف جامع ایرانی است. در این کتاب از پهلوان پروری تا سبک زندگی ایرانی اسلامی و از جشنواره‌ها تا سوگواره ها و مراثی مطالب متنوعی مطرح شده است.

مروارید خاطرنشان کرد: ذکر وقایع و اتفاقات قابل تامل در جاده ابریشم در شاهنامه به خوبی پرداخته شده است. شاهنامه به جغرافیایی کنونی متعلق نیست بلکه به جامعه آریایی برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می‌توانیم به اوج برسانیم و انتخاب نام این همایش دلیلی است که شاهنامه را از مرز ملیت ایرانی به مرزهای جهانی توسعه دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بشر حماسه‌های گوناگونی داریم، گفت: اما شاهنامه علاوه بر شکل حماسی محتویی فاخر دارد که به تجارب ایرانیان اشاره دارد و مفاهیم توحیدی، اخلاقی و سیاسی را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز