خبرگزاری کار ایران

فرماندار ویژه تربت حیدریه:

نبود انسجام در زنجیره تولید و صادرات، حلقه مفقوده صنعت زعفران است

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۳۷۰

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه گفت:نبود انسجام در زنجیره تولید و صادرات حلقه مفقوده صنعت زعفران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه؛ علی رستمی در این رابطه گفت: از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران در خراسان رضوی، هشت هزار هکتار و معادل 12درصد آن به شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: در شهرستان تربت حیدریه از هشت هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول، سالانه بیش از 34 تن زعفران خالص تولید می شود که با وجود این ظرفیت، تاکنون نتوانسته ایم زمینه استقبال و سرمایه گذاری پایدار در صنایع وابسته به این محصول را ایجاد کنیم.

وی گفت: در صورت ورود سرمایه گذاران به این بخش، علاوه بر احیای صنعت زعفران ، شاهد افزایش صادرات، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان تربت حیدریه خواهیم بود.
فرماندار تربت حیدریه افزود: ماندگاری صنعت زعفران در این شهرستان، مستلزم فراهم کردن بسترها و ساز و کارهایی است که ثبات این محصول ارزشمند را در منطقه تضمین کند.

وی اظهار داشت: اگر نتوانیم زیرساخت های لازم برای تمام مراحل تولید تا مصرف، فرآوری و عرضه مستقیم زعفران به بازارهای جهانی را ایجاد کنیم، در آینده نه چندان دور دیگر این محصول در تربت حیدریه کشت نخواهد شد و شاهد رخت بر بستن آن از این منطقه خواهیم بود.

وی گفت: فقط تولید زیاد رمز موفقیت در ارتقای این محصول نیست، بلکه مدیریت صحیح و توجه به رابطه عرضه و تقاضا و تشکیل یک کنسرسیوم واحد از ائتلاف، هم افزایی و تعامل همه فعالان حوزه زعفران، از کشاورز تا صادر کنندگان و تمام افرادی که در این زنجیره سهم دارند، می تواند باعث ایجاد پایداری و افزایش حجم گردش مالی این محصول شود.

رستمی افزود: با آغوش باز آماده استقبال از سرمایه گذران در این بخش هستیم و تمام زیرساخت های لازم را برای سرمایه گذاری فراهیم می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد ارتباط دو سویه و تعامل مناسب شرکت های دانش بنیان با مجموعه شهرستان، استفاده از ظرفیت علمی و دانشگاهی در ارتقای سطح دانش کشاورزان و ایجاد هماهنگی و توسعه روابط بین فعالان عرصه تولید، صنعت و صادرات زعفران و سرمایه گذاری های پایدار، باعث حفظ جایگاه این محصول در تربت حیدریه شود.

117 هزار خانوار در خراسان رضوی به کشت زعفران مشغول هستند که 15 هزار خانوار آن در تربت حیدریه زعفران‌کاری می کنند.

شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز