خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

خطر ابتلای بیش از 1000 آبیکی به بیماری‌های قلبی و عروقی/ 9 درصد مبتلایان به فشارخون شناسایی نشده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۸۷۹

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: در شهرستان آبیک حدود یک هزار و 53 نفر دارای سطح خطر 30 درصد به بالای احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شناسایی شده‌اند.

محسن طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری‌های قلبی و عروقی در پایگاه‌های بهداشت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی شهرستان آبیک بیش از دو سال است که در این شهرستان به اجرا درآمده و همچنان در حال اجراست.

وی تعداد افراد 30 سال به بالای شهرستان آبیک را 46 هزار و 368 نفر  ذکر کرد و افزود: تاکنون 38 هزار و 670 نفر در طرح خطرسنجی 10 ساله بیماری‌های قلبی و عروقی شرکت کرده‌اند که شامل 83 درصد افراد می‌شود و یک بار مراجعه داشته‌اند.

طالبی ادامه داد: در روستاهای شهرستان آبیک و شهر خاکعلی بیش از 95 درصد از مردم در طرح مذکور شرکت کرده‌اند این در حالی است که در شهر آبیک بیش از 50 درصد 30 ساله‌ها در این طرح شرکت کرده‌اند که در مجموع، 83 درصد جمعیت 30 سال به بالای شهرستان را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح  مذکور خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی صرفا خطرسنجی نیست بلکه در راستای طرح تحول بیماری‌های غیرواگیر و کاهش مرگ‌های زودرس است.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: در طرح خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی، افراد بالای 30 سالی که به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند از نظر آیتم‌های مختلف از جمله سابقه خانوادگی، دیابت، تن‌سنجی فشار خون، بیماری قلبی و عروقی، دورکمر، بی‌ام‌آی نمایه توده بدنی افراد بر اساس قد و وزن و انجام آزمایش قندخون و چربی به صورت رایگان در بیمارستان شهدا، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

دسته‌بندی افراد در 4 گروه خطرسنجی

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک تصریح کرد: اگر افراد زیر 40 سال هیچ یک از عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری قند و کلسترول نداشته باشند، کارت سبز دریافت کرده و به آنان اعلام می‌شود سه سال آینده به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مجدد مراجعه کنند.

طالبی افزود: بعد از ارزیابی، افراد از نظر میزان خطر در چهار گروه، دسته‌بندی شده و کارت خطرسنجی دریافت می‌کنند؛ به گروه اول که خطر ابتلای آنها  کمتر از 10 درصد بوده، کارت سبز رنگ داده می‌شود؛ این گروه افرادی هستند که سن آنها بالای 40 سال است و یکی از عوامل خطر مانند سیگاری بودن، سابقه خانوادگی، دور کمر بالای 90 سانتیمتر و غیره را دارند و سالانه باید به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

وی ادامه داد: خطر ابتلای گروه دوم به بیماری‌های قلبی و عروقی 10  تا 20 درصد بوده و کارت زرد رنگ دریافت می‌کنند؛ این گروه افرادی هستند که عوامل خطر مانند دیابت، فشارخون و غیره را دارند و هر 9 ماه یک بار باید به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

این کارشناس مسئول اضافه کرد: سومین گروهی که خطر 20 تا 30 درصد دارند و کارت نارنجی رنگ دریافت می‌کنند؛ گروهی هستند که سن آنها بالای 60 سال است و عوامل خطر را دارند و باید هر 6 ماه یک بار به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

 طالبی خاطرنشان کرد: چهارمین گروه هم  که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها 30 درصد و بیشتر است، کارت قرمز رنگ  دریافت می‌کنند؛ گروهی هستند که چندین عامل خطر را با هم دارند و باید هر سه ماه یک بار به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه داشه باشند.

شناسایی بیماران دیابتی و فشارخونی

وی بیان کرد: در شهرستان آبیک حدود یک هزار و 53 نفر یعنی 2.7 درصد سطح خطر 30 درصد به بالا را دارند که اگر به موقع مراجعه نکنند و هر یه ماه یک بار به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه نکنند احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار زیاد است.

این کارشناس مسئول افزود: حتی در طرح خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی بیماران دیابتی، فشار خونی و چربی خون بالا شناسایی شده‌اند که برای آنها پرونده تشکیل شده و تحت مراقبت کارشناسان مربوطه قرار دارند.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک مطرح کرد: 24 درصد افراد بالای 30 سال در جامعه فشار خون دارند که با اجرای طرح خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی، 15 درصد جمعیت بیمار فشار خونی در شهرستان آبیک شناسایی شده‌اند و مابقی 24 درصد، افرادی هستند که مراجعه نکرده‌اند تا بتوانیم آنها را شناسایی کنیم.

طالبی توضیح داد: سن امید به زندگی 40 سال پیش 58 سال بوده اما امروز به 70 تا 75 سال رسیده و بیماری‌های غیرواگیرهم با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد که لازم است افراد 30 سال به بالا مراقب سلامتی خود باشند و به خودمراقبتی دست یابند.

وی افزود: افراد 30 سال به بالا باید وضعیت سلامتی خود را با مراجعه به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت بسنجند و ازمیزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تا 10 سال آینده مطلع شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز