خبرگزاری کار ایران

لاریجانی مطرح کرد:

دولت بر تفکیک وزارت بازرگانی اصرار دارد

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۹۸۵

رئیس مجلس شورای اسلامی از اصرار دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی لاریجانی در جلسه شورای اداری خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به اینکه در ایام شهادت شهید مطهری قرار داریم باید از ایشان نیز یادی کنیم،ایشان معتقد بودند اگر جامعه‌ای اقتصاد سالمی نداشته باشد حتی اگر اهداف عالیه داشته باشد به آن اهداف نمی‌رسد، از نظر ایشان اقتصاد سالم، اقتصاد زاینده بود و باید دارای استقلال اقتصادی باشیم. 

لاریجانی ادامه داد: اگر ما به همین دو نکته توجه داشتیم و ساماندهی بخش‌های اقتصادی کشور به همین شکل بود، بسیاری از مشکلات کنونی را نداشتیم، هر چند که تحریم‌ها، ظالمانه است و فشارهای زیادی وجود دارد اما ما هم مشکلات زیادی در درون داشته‌ایم که باید به آنها توجه می‌کردیم. 

وی بیان کرد: بنده خیلی خوشحال هستم که فضای وحدت در خراسان رضوی به وجود آمده و با توجه به شناختی که از آقای رزم حسینی از زمان دفاع مقدس و استانداری در کرمان دارم، می‌توانند کارهای خوبی را انجام دهند و با اینکه می‌توانستند در جاهای دیگر خدمت خود را ادامه دهند نمایندگان خراسان رضوی بسیار تأکید به حضور ایشان داشتند و حالا هم شاهد هستیم که نشاطی در این استان به وجود آمده و این مسئله نکته خوبی است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ذهن ایشان همواره با این مثلثی که از آن یاد می‌کنند به نوعی عجین شده که به نوعی نتیجه آن این است که بخش‌های مختلف حکومت را برای پیشرفت کشور با هم همراه کنند و این مسئله در وضعیت کنونی کشور لازم است کما اینکه امروز مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود تأکید بسیاری به حوزه وحدت و وفاق داشتند؛ حالا استاندار خراسان رضوی ساز و کاری را در این زمینه در نظر گرفته‌اند و این مسئله در واقع همین مثلث است که باید به عنوان محور کار توسعه استان قرار گیرد.

لاریجانی با تأکید بر ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بالایی که در استان خراسان رضوی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت در بخش‌های مختلفی مانند صنعت، گردشگری و کشاورزی وجود دارد و علاوه بر این خراسان رضوی ظرفیت همسایگی و داشتن مرز را دارد که استان‌های دیگر از آن بی‌بهره‌اند و این مسئله زمینه صادرات و واردات زیادی را ایجاد می‌کند که باید از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: رونق تولید و رفع مشکلات واحدهای دارای مشکل هم از نظر توسعه استان و هم از نظر توسعه ملی مهم است؛ در این زمینه برای بهبود وضعیت صنایع ستاد تسهیل در نظر گرفته شده و اگر صنایع دچار مشکل هستند می‌توانند زیر نظر استاندار جلسات را تشکیل داده و برای آنها چاره‌جویی کنند و استان می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند و عاقلانه‌ترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که اگر سرمایه‌گذاری انجام شده باید به ثمر برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از مشکلات فعالان اقتصادی، تأکید کرد: در صحبت‌های آورده شده موضوعاتی مانند چک برگشتی مطرح شد و اگر افراد دقیق به آنها اشاره کنند می‌توانیم برای رفع آن راه حلی را احصاء کنیم. 

لاریجانی استفاده از ساز و کار معین اقتصادی برای باز آفرینی حاشیه شهر مشهد را مدلی مناسب دانست و افزود: با مجموع مختصاتی که از دولت داریم که در واقع سیستم در حال گذار از مدیریت دولتی به سمت مدیریت مردمی است باید جاهایی کمک کرد که از بخش مردمی استفاده شده و آنها را نیز به حوزه عمل آورد.

وی با اشاره به بحران آب موجود در کشور، تصریح کرد: برای آبیاری با بهره‌وری بالا و سیستم‌های تحت فشار مجلس ورود داشته و برای این امر با اجازه از رهبری در لایحه، بودجه‌هایی را قرار دادیم چراکه اعتقاد بر این است که برای آبخیزداری و آبخوان‌داری باید اقداماتی را انجام داد کما اینکه سیل امسال نشان داد که باید در این حوزه‌ها بیشتر از قبل فعالیت داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر قانونی مانع توسعه تولید است فعالان بخش خصوصی می‌توانند آن را به ما بگویند تا برایش اقدام کنیم؛ در چند سال اخیر در مجلس 6 قانون برای بهبود وضعیت تولید تصویب شده و اگر حتی یک قانون با توجه به وضعیت تحریم و فشارهای موجود باید تغییر کند و به ما گفته شود برای اصلاح آن اقدام می‌کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه مشکلی که بیان می‌شود این است که اختیارات استانداران در استان‌ها بسیار کم است، گفت: به نظر بنده با توجه مجموع وضعیت کشور اینکه بخواهیم اختیارات را به استانداران بدهیم مشکل قانونی داریم؛ قانون اساسی ما وزیرمحور است حتی ما یک بار آمدیم این کار را انجام دهیم شورای نگهبان به ما ایراد گرفت.  وی تأکید کرد:  اما در شرایط کنونی می‌توان این مشکل را با شیوه کدخدا منشی رفع کرد به عنوان مثال وزارتخانه‌هایی که در آنها نیاز به اختیارات بیشتر دارید احصا کرده و از ما درخواست کنید؛ مثلا اینکه که با توجه به وضعیت استان خراسان رضوی باید یک وزارتخانه در سطح ویژه‌ای اختیارات را به استاندار بدهد درخواست شده و ما براساس آن درخواست را پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما برای واردات و صادرات قوانین داریم و برای واردات محدودیتی به غیر از تعرفه‌گذاری قرار نداده‌ایم اما وضعیت به گونه‌ای شد که برخی از کالاها واردات‌شان ممنوع شد؛ نمی‌توانیم قوانین ثابت یا در زمان  سال در این زمینه داشته باشیم اما می‌توانیم برای بازه مدتی مانند  2 سال با توجه به وضعیت کشور برخی از قوانین اینگونه را مصوب کنیم. 

لاریجانی با اشاره به برخی از گلایه‌های نمایندگان بخش کشاورزی در این جلسه، تصریح کرد: نه تنها بیمه کشاورزی بلکه در مورد همه بخش‌های دیگر باید فرهنگ بیمه را در بین مردم توسعه دهیم تا احساس امنیت بین مردم ایجاد شود و اگر پیشنهادی در این زمینه وجود داشته باشد به شخصه بنده از آن استقبال می‌کنم.

وی ادامه داد: از نظرات تشکل‌های بخش خصوصی در کمیسیون‌ها استفاده شده و حتی نمایندگان این بخش در صحن مجلس هم می‌توانند سخنرانی داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد جداسازی وزارت بازرگانی نظرهای مختلفی وجود دارد، تصریح کرد: دولت در این زمینه خواهان جداسازی این وزارت خانه است و این ایده را دارد که با وضعیت فعلی برای کنترل بازار این اقدام یک ضرورت است و تأکید دارند که صنعت و معدن وارد بازرگانی شده و کنترل حوزه بازرگانی و بازار را سخت کرده است.

لاریجانی افزود: ما اصلا این نظر را نداریم که وزارت بازرگانی وظیفه اصلی خود یعنی مثبت نگاه داشتن تراز بازرگانی را رها کند و اعتقاد داریم که باید بیشتر به صادرات توجه داشته باشیم تا آنجایی که در نظر داشتیم که اسم این وزارت‌‌خانه را وزارت بازرگانی توسعه صادرات قرار دهیم؛  اینکه در سال 97 واردات 21.7 درصد کاهش داشته و صادرات هم 5.7 درصد کاهش داشته و تراز تجاری 1.7 مثبت بدون نفت بوده در حالی که در سال 96 این تراز حدود 7.5 میلیون دلار منفی بوده به این معنی است که قوانین به سمت حمایت از صادرات پیش می‌روند.

وی اذعان کرد: البته برخی از صادرات برای ما مضر بوده؛ مثلا صادرات دام زنده 2 برابر شد و این در حالی است که ما دام زنده را با هواپیما وارد کشور می‌کنیم؛ یا اینکه واردات پیاز 2.5 برابر شد و یا موارد دیگر که اینها اشکال به حساب می‌آید. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توسعه راه آهن شبکه‌ای کشور، خاطرنشان کرد: ما در مورد قطار سریع‌السیر بین تهران و مشهد بسیار مصر هستیم و تا حالا با برخی از کشورها مذاکره کرده‌ایم و برای مان بسیار اهمیت دارد که اقدامات مربوط به این پروژه پیشرفت سریع‌تری داشته باشد.

لاریجانی ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: مهم است که هم بخش‌های امنیتی و هم قوه قضائیه با کارآفرینان همکاری داشته باشند و باید برای کارآفرینان ما مشخص شود که قوه قضائیه پشت آنها است و اگر هم اشتباهی پیش می‌آید برخورد نباید به گونه‌ای باشد که اعتبار آنها از بین برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز