خبرگزاری کار ایران

عارف در یزد مطرح کرد:

دانشگاه‌ها باید میدان‌دار تغییر و تحولات باشند/ وضعیت اشتغال نگران‌کننده است

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۳۶۱

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشارە بە رسالت دانشگاه‌ها در تحقق رونق تولید و اقتصاد مقاومتی، گفت: دانش و فناوری از سوی دانشگاه به تولید تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف در نخستین روز برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران اظهار داشت: نامگذاری سال رونق تولید را عملی کردن اقتصاد مقاومتی می‌دانم که سرمایه عظیم درونی کشور را احیا می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در رونق تولید ادامه داد: شرایط فعلی تحریم برای نخبگان و دانشگاه‌ها یک فرصت است و اگر این شرایط را نداشتیم برنامه دانشگاه ها و پژوهش ها چگونه خواهد بود.

عارف با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید میدان‌دار تغییر و تحولات باشند اضافه کرد: اگر برنامه ریزی و دقت باشد می توان حرکت صحیح دانشگاه را به سمت رونق واقعی و اقتصاد دانش بنیان رقم زد.

وی بیان داشت: باید بررسی کرد که نقش دانشگاه برای اقتصاد مقاومتی چه بوده و آرزویی که همه برای تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه دارند به چه جایگاهی رسیده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بیانیه گام دوم و نقش دانشگاه در این زمینه افزود: دانشگاه‌ها نگاهی دارند که در سیاست‌گذاری‌ها و تخصیص‌ها باور عمیقی از خود ندارند و اغلب مدیران دانشگاه‌ها دغدغه تامین مالی دارند در حالی‌که نباید این‌گونه باشد.

وی با بیان اینکه هنوز از قله‌های دانش جهان فاصله داریم و راه درازی در پیش داریم، گفت: ریل‌گذاری مسیر با دانشگاه نیست و نهادهای تصمیم ساز باید انجام دهند اما طی کردن مسیر به عهده دانشگاه است.

عارف با اشاره به اینکه رتبه علمی ما ۱۶ است و جای تقدیر و ارج گذاری دارد، عنوان کرد: خودمان را با این رتبه گول نزنیم چون کافی نیست و در برخی شاخص‌ها از جمله علم و فناوری رتبه ضعیفی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در شاخص خلاقیت هم از ۱۳۷ کشور در جایگاه ۵۷ هستیم، افزود: موارد مطرح شده در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب باید به دقت در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها مدنظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وضعیت اشتغال هم نگران کننده است و بناست که ۵۰ درصد اقتصاد داخلی مبتنی بر دانش بنیان باشد در حالیکه عمده بیکاران ما دانشگاهیان هستند.

عارف عنوان کرد: بی‌توجهی به پژوهش عامل بخشی از مشکلات امروز است و آسیب‌شناسی‌ها در این راستا با کمک آموزش عالی که اگر بخواهند قطعا حل می شود

وی با اشاره به اینکه بی‌انگیزگی و بی توجهی آموزش عالی به اقدامات دانشجویی همراهی با حکومت نیست گفت: همراهی با حکومت پیاده سازی منویات رهبری است نه تصمیم گیری های برخی مدیران دانشگاهی که آثار منفی به دنبال دارد.

به گزارش ایلنا، بیست و هفتمین گردهمایی مهندسی برق ایران امروز با هدف گسترش دانش فنی از طریق ایجاد محیطی برای تبادل‌نظر علمی و فنی، ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی و تشویق محققان به مشارکت بیشتر در این ارتباط در دانشگاه یزد آغاز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز