خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری آستان قدس مطرح شد:

320 هزار مستأجر با آستان قدس رضوی در ارتباط هستند

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۲۷۸

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر مستاجر آستان قدس رضوی هستند که تلاش شده تا در کمترین زمان ممکن از خدمات این معاونت بهره‌مند ‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مرتضی حقیقی ظهر امروز در نشست خبری بررسی اقدامات معاونت املاک و اراضی و وظایف این معاونت که امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در دفتر این معاونت برگزار شد، گفت: از جمله وظایف مهمی که این معاونت بر عهده دارد عمل به نیات واقفین منطبق بر حفظ، نگهداری و حراست از اراضی است که ضرورت دارد اقدامات لازم در راستای نیات واقف انجام گیرد. 

 وی ادامه داد: در این زمینه وظایف مهمی بر عهده ما قرار گرفته تا اراضی شهری، روستایی و اراضی که به عنوان پتانسیل ویژه یا متصل به شهر خوانده می‌شوند و در معرض آسیب‌ها هستند حفظ شوند؛ از مهم‌ترین اقدامات این معاونت در گام نخست صیانت از موقوفات و در گام بعدی طرح‌دار کردن این اراضی است تا طرح مناسب و متناسب با نیت واقف ارائه شود و بتوانیم از آن درآمدزایی کنیم. 

بهره‌مندی روستائیان از ثمرات وقف 

معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین اقدامات صورت گرفته در اراضی شهری علاوه بر حفظ و حراست از موقوفات، تکریم ارباب رجوع و حفظ کرامت آنهاست. 

وی ادامه داد: بیش از 40 هزار قطعه اراضی حاشیه شهری و روستایی مشمول مصوبه مساعدتی آستان قدس رضوی می‌شوند. 

حقیقی تصریح کرد: در حوزه اراضی روستایی، مهمترین سیاست توانمندی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است؛ از سال گذشته طرح‌هایی همچون لایروبی قنوات کمک به زیرساخت‌های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی مثل احداث مدرسه و سالن‌های ورزشی در شهرستان سرخس انجام گرفته تا ساکنان این مناطق نیز از ثمرات وقف بهره‌مند شوند. 

تکریم ارباب رجوع 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تکریم ارباب رجوع و بهره‌مندی مستاجران از خدمات این معاونت تاکید کرد: در این خصوص فرایند تجدید اجاره، تسریع یافته به گونه‌ای که در سه ماه گذشته به نصف رسیده است؛ همچنین با استقرار سیستم‌های یکپارچه اطلاعات تلاش داریم تا پرداخت مال الاجاره را از طریق درگاه الکترونیکی و سیستمی دریافت کنیم در این زمینه نیز تفاهم‌نامه‌ای با دفاتر رسمی انجام شده که از طریق این سامانه مراجعه حضوری مردم به مراتب کمتر شده و زمان پاسخگویی نیز کاهش یافته است. 

حقیقی گفت: مساعدت‌های ویژه‌ای برای تغییر نوع بهره برداری مستاجرین در نظر گرفته شده که در صورت ارائه خوداظهاری این تغییر کاربری، جریمه مستاجران مشمول ۳۰ درصد تخفیف خواهد شد. 

وی همچنین در خصوص سند دار کردن اراضی موقوفه نیز افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات آستان قدس رضوی تصرف اراضی است که عمدتاً افراد از عدم نظارت دقیق سوء استفاده کرده و موقوفات را متصرف شده‌اند در این زمینه نیز 70 درصد حقوق موقوفات بخشیده شده و تنها 30 درصد آن به عنوان حق تقدیمی در بازه زمانی ۱۰ ساله از آنان دریافت می‌شود. 

رونق تولید؛ دغدغه‌ آستان قدس رضوی 

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر 360 دفتر رسمی در سطح استان در حال فعالیت هستند که ازطریق این دفاتر سرعت انجام امور پرداخت الکترونیکی افزایش خواهد یافت. 

حقیقی مسئله مرتبط با حاشیه شهر را یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: با توجه به سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های انجام گرفته برای ساماندهی این اراضی با استانداری و شهرداری جلسات متعددی برگزار شده تا الگو‌ها و طرح ها نسبت به بهسازی و نوسازی و همچنین جایگزینی رقبات انجام گیرد تا کیفیت ارائه خدمات به این مناطق افزایش یابد. 

وی گفت: یکی از رویکردهای آستان قدس رضوی بحث فضاهای عمومی است که در این زمینه نیز جلسات متعددی برگزار شده و اقدامات مطلوبی در حال انجام است در این خصوص می‌توان به باغ خاتون و باغ بیلدر اشاره کرد که با محوریت رونق تولید و ایجاد فضاهای تنفس گاهی راه اندازی شده است. 

حقیقی بیان کرد: بحث رونق تولید یکی از دغدغه های اصلی آستان قدس رضوی است بر این اساس تلاش داریم در این زمینه اثر گذار باشیم و از پتانسیل‌های موجود در بحث‌های تولید و سرمایه گذاری حضور فعال داشته باشیم و از دریافت ایده‌ها و طرح‌ها در خصوص اراضی شهری استقبال می‌کنیم. 

وی افزود: با توجه به نامگذاری سال جدید و تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، هدف ما در اراضی موقوفه ایجاد اشتغال و رونق تولید است تا از ظرفیت آنها برای استفاده در بخش کارگاه‌های صنعتی، مشاغل مکمل شهری، بحث سوغات زائر و فرآوری‌های کشاورزی که موجب ارزش افزوده می‌شوند استفاده کنیم. 

حقیقی افزود: از سال گذشته طرح بخشودگی جریمه دیرکرد برای چک‌های کمتر از مبلغ 200 میلیون تومان راه اندازی شده است و در راستای آن بخش عمده حقوق موقوفه پرداخت شده است. 

معاون املاک و اراضی ادامه داد: یکی از برنامه‌های این معاونت، اطلاع رسانی به افراد از طریق پیامک است تا  به آن دسته از مستأجرانی که به دلایل مختلف موفق به تجدید اجاره نشده‌اند پیامک ارسال و از این طریق اطلاع سرانی ‌شود. 

کمک به توسعه و کمبود امکانات در حاشیه شهر 

حقیقی گفت: آستان قدس رضوی در زمین‌های شهری از طرح‌های مصوب شهری و جامع شهری پیروی می‌کند در این زمینه نیز جلساتی با شهرداری مشهد برگزار شده و  بخشی از اصلاحات ارضی ظرف 3 ماه آینده قابل اجرا خواهد بود که بر اساس آن مردم به شهرداری مراجعه کرده و می‌توانند پروانه دریافت کنند. 

وی با بیان اینکه ۴۳ درصد اراضی شهر مشهد موقوفه آستان قدس رضوی است گفت: البته در سایر شهرستان‌ها نیز همچون نیشابور، سرخس، گناباد، کرمان، یزد، اصفهان و ... موقوفاتی وجود دارد اما در مشهد این موقوفات به صورت یکپارچه است. 

حقیقی ادامه داد: در زمینه نگهداری از اراضی اقدامات خوبی انجام گرفته اما با این وجود ۱۵ درصد از اراضی آستان قدس رضوی در مشهد مورد تصرف واقع شده که غالبا در حومه شهر است؛ در این رابطه ۴۰ هزار قطعه مشمول طرح مساعدتی می‌شوند و شرایط خوبی ایجاد شده و ۷۰ درصد حقوق بخشیده شده و مابقی به صورت هشت ساله دریافت می‌شود. 

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی تاکید کرد: رویکرد آستان قدس رضوی حمایت، پشتیبانی و کمک به توسعه حاشیه شهر است، بر این اساس طرح‌هایی که طبق برنامه زمانبندی تعهدات انجام نگیرد ابطال شده و به آستان قدس رضوی بازگردانده می‌شود.  

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات موثر این معاونت راه‌اندازی و ثبت اطلاعات در سامانه جامع یکپارچه «سیاق نوین» است که از طریق این سامانه کلیه اقدامات قابل رصد و گزارش‌دهی است. 

حقیقی ادامه داد: در وقف چیزی به نام فروش وجود ندارد و یکی از رویکردهای اصلی ما واگذاری اراضی وقفی است از این رو به دنبال درآمدهای پایدارتری هستیم، به عنوان مثال بخشی از موقوفات درآمدزا هستند و کمیسیون بر روی آنها قیمت‌گذاری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز