خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در فومن:

رونق کشاورزی از ویلاسازی در گیلان جلوگیری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۱۹۷

وزیر نیرو معتقد است که رونق کشاورزی از ویلاسازی در گیلان جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایلنا از فومن، رضا اردکانیان در مراسم بهره برداری از سد لاستیکی باغبانان شهرستان فومن با اشاره به اینکه با توجه به برنامه‌های اجرایی در حوزه آب انتظار می‌رود در آینده نزدیک گیلان از نظر تأمین منابع آبی به شرایط مطلوب برسد، اظهار کرد: شیوه بهره برداری و مهندسی رودخانه و نیز استفاده از منابع این استان بویژه در مواجه با سیل اخیر می‌تواند الگوی مناسبی برای مناطق دیگر کشور باشد.

 اردکانیان با اشاره به اقدامات و شیوه‌نامه‌های اجرا شده در گیلان تصریح کرد: برنامه‌های مناسب و ارزشمندی که در گیلان چند ماه پیش از وقوع سیل و بارش‌های امسال انجام شد موجب بروز کمترین خسارت در این استان علی رغم میزان بالای بارش باران شد.

اردکانیان با اشاره به تشکیل کمیته هیئت ویژه بررسی و تدوین گزارش ملی سیلاب‌های اخیر به دستور رئیس جمهور، تصریح کرد: این کمیته با ترکیب از اساتید دانشگاه و متخصصان از همه دانشگاه‌های کشور در ۱۵ کارگروه عضو می‌شوند.

وی با ابزار امیدواری برای آغاز همکاری‌ها وزارت نیرو با این کمیته، افزود: انتظار می‌رود نتایج این کمیته برای مدیریت بهتر بارش‌ها و سیلاب‌ها استفاده شود. باید آمادگی داشته باشیم تا سهم برکات این نعمت را افزایش و خسارت را کاهش دهیم.

وزیر نیرو درباره وضعیت گیلان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌ها از نظر نقش و سهمی که در تأمین امینت غذایی کشور دارد، افزود: با توجه به این شرایط این استان نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری در موضوع مدیریت منابع آب است.

اردکانیان با بیان اینکه در صورت وجود شرایط مطلوب حدود ۱۰۰۰ میلی‌متر بارندگی سالانه در این استان شاهدیم، گفت: در اثر این بارش‌ها سالانه حدود ۵ میلیارد متر مکعب آب شیرین داریم، بیان کرد: عدم سرمایه‌گذاری مناسب برای استفاده لازم از این نعمت ما را ما مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع مصرف سالانه این استان حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که در یک مقایسه ساده با توجه به ظرفیت ۵ میلیارد مترمکعبی باید مشکلی در حوزه تأمین آب نداشته باشیم، تصریح کرد: متأسفانه با و‌جود این ظرفیت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب به‌طور متوسط از استان‌های دیگر آب وارد استان می‌شود که نشان می‌دهد نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب‌تری در این زمینه هستیم.

 وزیر نیرو به آغاز عملیات اجرایی سد لاسک در شهرستان شفت نیز اشاره و اظهار کرد: براساس زمان بندی‌ها، این سد باید نیمه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک و دارای منابع محدود ‌آب بوده که از توزیع زمانی و مکانی متوازنی نیز برخوردار نیست، افزود: باید با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی مناسب و با کاهش وابستگی به نفت که به‌عنوان نقطه ضعفی از سوی دشمنان استفاده می‌شود در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهیم.

اردکانیان با بیان اینکه سال‌های گذشته عده‌ای به دلیل کم‌آبی زمین‌های خود را فروخته و در حال حاضر این زمین‌ها به ویلا تبدیل شده‌اند که معضلات زیست‌محیطی به وجود آورده‌اند، گفت: اگر می‌خواهیم محیط زیست حفظ شود باید دغدغه حفظ کشاورزی را در مناطق دارای امکانات در سطح کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط سخت بیش از ۲۵ بار خط لوله انتقال آب‌شرب هموطنان قطع شده، بیان کرد: باید امروز که شرایط مناسبی از نظر آبی وجود دارد با مدیریت صحیح برای زمان‌های کم آبی برنامه‌ریزی شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه دغدغه فعالان محیط زیست درباره ساخت سد ها قابل احترام بوده اما باید با هوشیاری گام برداریم، افزود: باید به دنبال ایجاد زمینه‌های لازم برای اجرای مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره کشت برنج در استان‌های شمالی باشیم که در طی سه سال به گونه‌ای عمل شود که ضمن حفظ معیشت کشاورزی و عدم آسیب به آنها کشت برنج در سایر مناطق برای کشاورزان به صرفه نباشد این بدان معنا است که برای تأمین برنج نباید به دنبال واردات باشیم بلکه زمینه را برای تولید بیشتر در استان‌های شمالی فراهم کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه برای رسیدن به این جایگاه نیازمند بهسازی، بازسازی و بازنگری اراضی و همچنین امکان تأمین آب تنظیم شده برای کشاورزان هستیم، ادامه داد: باید پروژه‌های تأمین منابع آب در استان گیلان با رعایت ملاحظات زیست محیطی اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز