خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

ارزیابی چگونگی جلب مشارکت شهرداری‌ها برای پیشگیری از وقوع سیل

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۱۲۶

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به سفر هیات‌ رئیسه شورای عالی استان‌ها گفت: هدف از سفر هیات‌ رئیسه شورای عالی استان‌ها ارزیابی راهکارهای عملی تدوین و تصویب قوانین برای پیشگیری و مدیریت وقوع حوادث سیل در حوزه اختیارات مدیریت شهری بود.

به گزارش ایلنا، مرتضی الویری با اشاره به سفر هیات‌رئیسه شورای عالی استان‌ها به استان‌های سیل‌زده گفت: زمانی که سیل رخ می‌دهد سه مرحله کار لازم است تا خسارت‌ها و تلفات ناشی از سیل کاهش یابد؛ ابتدا پیشگیری لازم برای جلوگیری از وقوع سیل، سپس کمک­‌های لازم در حین وقوع سیل و پس‌ از آن نیز بعد از پایان سیل تمهیدات لازم برای بازسازی مناطق سیل‌زده اندیشیده شود.

الویری با بیان اینکه پیشبرد این اقدامات نیاز به جلب حمایت‌های مردم و تدوین قوانین مناسب دارد، تصریح کرد: هدف از سفر هیات‌رئیسه شورای عالی استان‌ها ارزیابی راهکارهای عملی تدوین و تصویب قوانین برای پیشگیری و مدیریت وقوع حوادث سیل در حوزه اختیارات مدیریت شهری بود. در حقیقت در پی این پاسخ بودیم که آیا ما می‌توانیم شهرداری‌ها را موظف کنیم بخشی از منابع مالی خود را صرف اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع سیل کنند یا خیر.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اهمیت و ضرورت جلب مشارکت مردمی برای پیشگیری از سیل گفت: همان‌طور که دیدیم مشارکت مردمی در زمان وقوع سیل انجام می‌شود اما در زمان پیشگیری از وقع سیل وجود ندارد برای مثال یکی از عوامل ایجاد سیلاب پر شدن جوی‌ها و آبراهه‌های شهری از زباله است بنابراین می‌تواند با دعوت از شهروندان از دور ریخت زباله و پر شدن آبراهه‌ها جلوگیری کرد. ازاین‌رو بر آن شدیم تا راهکارهای جلب مشارکت‌های مردمی را بررسی کرده و قوانین مناسب را تدوین کنیم.

وی بابیان اینکه مرحله آخر یعنی بازسازی مناطق آسیب‌دیده براثر وقوع سیلاب نیز مهم است تأکید کرد: در این زمینه هم برای شهرداری کلان‌شهرها باید برنامه مدون وجود داشته باشد و هم بر روی مشارکت مردمی حساب باز کرد. سؤال این است که ما چگونه می‌توانیم حضور مردم را تداوم ببخشیم و از نقش‌آفرینی مقطعی در زمان وقوع حادثه به سه مرحله پیشگیری، وقوع حادثه و بازسازی مناطق آسیب‌دیده گسترش دهیم.

الویری با گسترده خواندن میزان خرابی‌ها در مناطق سیل‌زده بیان کرد: حجم بارش‌ها در این مدت غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی بود و بر اساس نظر کارشناسان این حجم از بارش در 200 سال اخیر استان‌های لرستان و خوزستان بی‌سابقه بوده است؛ بنابراین تغییر اقلیم و الگوی بارش نقش زیادی در این سیلاب‌ها داشته است.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اما بااین‌وجود می‌شد با برنامه‌ریزی درست، جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه‌ها، لایروبی رودخانه‌ها و توجه به هشدارهای هواشناسی از میزان این خسارت‌ها کاست.

وی در خصوص امدادرسانی در مناطق سیل‌زده نیز گفت: شهرداری تهران در مناطق سیل‌زده به‌صورت گسترده وارد عمل شده است. آتش‌نشانی و معاونت خدماتی شهرداری تهران ماشین‌آلات و امکانات در اختیار را به منطقه اعزام کرده است. ارگان‌های دیگر و به‌ویژه مردم نیز به‌صورت گسترده حضور دارند اما با توجه به اینکه عضو شورای شهر تهران هستم سبب شد تا در مورد خدمت‌رسانی شهرداری تهران ارزیابی دقیق‌تری داشته باشم.

الویری با تقدیر از حضور خودجوش نیروهای مردمی گفت: این سیل باوجود خرابی‌ها و خسارت‌های گسترده یک ویژگی خود داشت و آن این بود که همدلی مردم افزایش یافت و سبب نزدیکی مردم به یکدیگر شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به بازدید هیات‌رئیسه شورای عالی استان‌ها از مناطق سیل‌زده استان‌های خوزستان و لرستان گفت: بعد از لرستان هیئت‌رئیسه شورای عالی استان‌ها برای بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه وارد این استان خواهند شد و پس از برقراری جلساتی با شورای استان و شهر کرمانشاه به تهران بازخواهند گشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز