خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

زهکش؛ بلای جان تالاب الله‌آباد آبیک/ فرود پرندگان مهاجر و خانه کپری در دل دشت

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۶۴۲

احیای تالاب الله‌آباد شهرستان آبیک با منظره ای زیبا و چشم‌نواز و همچنین فرود پرندگان مهاجر، چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند.گزارش سفر یکروزه ما را به این تالاب می‌خوانید.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، تالاب الله‌آباد شهرستان آبیک این روزها  به برکت بارش باران‌های بسیار و سیلاب‌های اخیر و ورود آب تمام رودخانه‌های استان قزوین به دشت الله‌آباد، دشت جانی دوباره گرفت و پرندگان مهاجر بسیاری را برای چندین روز میهمان خود کرد.

تا چشم کار می‌کرد تالاب پر از آب بود و از سویی دیگر  پرندگان یا در حال پرواز بودند و یا بر روی آب و فضای خشک تالاب نشسته بودند و آواز سر می‌دادند.

 عمق آب در این تالاب به 1.5 متر و در برخی مناطق که پرآب‌تر شده بود به دو متر هم می رسید  که باعث شد تا جانی تازه بر کالبد خشک و بی‌روحش دمیده شود.

وجود کوه‌های سفید پوشیده از برف شهرستان آبیک به ویژه پیغمبرکوه بکر و ارزشمند در شمال تالاب الله‌آباد و صدای موج‌های آب در این تالاب، زیبایی خاص و خیره‌کننده‌ای داشت و توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کرد.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که چند سالی است طبق اذعان مسئولان بر اثر خشکسالی، وجود چاه‌های غیرمجاز، چرای دام به ویژه شتر و گوسفند و زهکش پایین‌دست که 16 سال پیش توسط جهاد کشاورزی احداث شده و مسائل دیگر نفس دشت و تالاب الله‌آباد کند شده بود که به برکت باران و احیای تالاب، بر چهره چروکیده‌اش طنین زندگی نواخته شده است.

لاک‌پشت‌های مردابی در برکه

طبق نظر کارشناسان محیط زیست در سال‌های دور و گذشته 126 گونه پرنده آب‌زی و کنارآب‌زی مهاجر به تالاب و دشت الله‌آباد شهرستان آبیک مهاجرت داشته‌اند و از فضای این تالاب بهره‌مند شده‌اند که امسال شاهد گونه‌هایی ازانواع پرندگان مهاجر در تالاب هستیم.

زهکش؛ بلای جان تالاب الله‌آباد آبیک/ فرود پرندگان مهاجر و خانه کپری در دل دشت

از جمله این پرندگان مهاجر می‌توان به انواع حواصیل‌ها، مرغابی‌های سرسبز، آنقوت، خوتکا، چنگر، چوپا، انواع کاکایی، گیشیم، آبچیلک‌ها، غواصک‌ها، سلیم‌ها، اگرت‌ها، فلاروپ گردن سرخ و فلامینگو اشاره کرد.

دلیجه، سارگپه، سنقر و عقاب از جمله پرندگان شکاری هستند که در دشت الله‌آباد مشاهده می‌شوند.

هوبره، چاخلق، کاکلی، پره‌زرد و کاکلی از پرندگان خشک‌زی تالاب یعقوب‌آباد است گرچه نمی‌توان از وجود لاک‌پشت‌های مردابی در برکه کوچک موجود در دشت الله‌آباد غافل شد که این برکه، مارهایی را هم در درون خود جای داده است.

خانه کپری در دل دشت

به گزارش ایلنا، موضوعی که توجه ما را در بازدید از تالاب الله‌آباد جلب کرد، این بود که از دور یک خانه متفاوت (کپری) در دل دشت مشاهده شد که متعلق به یکی از شترداران بود و چند نفر شتر و چهارپایان دیگری همچون الاغ و قاطر هم دیده می‌شد و مشغول چرا بودند.

اما در بخش دیگری از دشت و تالاب الله‌آباد هم چند صد رأس گوسفند مشغول چرا و نشخوار گیاهان تازه روئیده بودند که به اظهار کارشناسان مصرف زودرس گیاهان خودرو توسط دام موجب ازبین رفتن رطوبت در خاک می‌شود و گیاه خودرو دیگر رشد نمی‌یابد و به جای آن گیاه مهاجر می‌روید که دام رغبت زیادی برای چرای آن ندارد که می‌توان به وجود گل‌های بابونه اشاره کرد.

لازم به ذکر است این مهم، به بیابانی شدن دشت کمک می‌شود که مسئولان باید از ورود دام به ویژه شتر و دام به دشت جلوگیری کنند؛ استاندار قزوین هم در بازدید از دشت الله‌آباد بر جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به دشت تاکید داشته که می‌طلبد این مهم آویزه گوش مسئولان مربوطه قرار گیرد.

جالب اینکه در چند نقطه از تالاب الله‌آباد، دشت‌هایی از گل بابونه از گیاهان مهاجر به چشم می‌خورد که زیبایی تالاب را دوچندان کرده بود.

زهکشی که حال تالاب را گرفت

در پایین‌دست دشت و تالاب الله‌آباد شهرستان آبیک زهکشی وجود داشت که پر از آب بود؛ موضوعی که تالاب را دراین حال و روز خوش، نگران کرد و حالش را گرفت خروج آب از تالاب توسط  همین زهکش احداثی توسط جهاد کشاورزی بود که به اذعان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، 25 میلیون مترمکعب آب تقریبا شیرین را به شوره‌زار قم هدایت کرد.

زهکش؛ بلای جان تالاب الله‌آباد آبیک/ فرود پرندگان مهاجر و خانه کپری در دل دشت

 در حالی که باید آب تالاب حفظ  و ذخیره می‌شد نه اینکه به راحتی و توسط زهکش احداثی ذخایر آبی تالاب خارج می‌شد که طبق اذعان مدیر کل حفاظت از محیطزیست استان قزوین، تصمیم قاطع و لازم باید در این زمینه أخذ شود تا منابع آبی تالاب حفظ شود.

بنابراین گزارش، 25 میلیون مترمکعب آب تخلیه شده توسط زهکش حق تالاب الله‌آباد بوده که نباید از دست می‌رفت و یا به اصطلاح بهتر باید حفظ می‌شد و سر از جای دیگر درنمی‌آورد.

پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در گفت‌وگو با ایلنا بیان کرد در شرایط اضطرار اولیه به دلیل از بین رفتن راه‌ها، ایجاد آب‌بند در زهکش مقدور نبود اما این مهم از دیروز اجرا شده است.

می‌طلبد مسئولان استان قزوین توجه بیشتری به حفظ احیای تالاب الله‌آباد داشته باشند تا به نقطه و کانون ریزگردها تبدیل نشود و هوای شهر آبیک و استان‌های قزوین، تهران، کرج در آینده متاثر از این ریزگردها آلوده و نفس‌گیر نشود.

انتهای پیام/
هاجر عبدالهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز